Monza 1988: Spekulace, fámy a kolize, které zhatily McLarenu fantastický rekord

Robert RoBertino Pavelka, 5. září 2016, 23:10 Google+

Mnohým se ještě vybaví sezóna 1988, kdy McLaren v červenobílých barvách a s fenomenální dvojicí Senna-Prost za volanty vozů McLaren MP4/4 válcoval soupeře snad ještě drtivěji než v současné době Mercedes. Chybělo jen málo, aby pokořil soupeře ve všech závodech.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 06.09. 10:55) Napište svůj názor
Fenomenální McLaren MP4/4 Honda mohl vyhrát všechny závody roku 1988

Fenomenální McLaren MP4/4 Honda mohl vyhrát všechny závody roku 1988 | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

A kdykoli se objeví smečka F1 na Monze, vybaví se onen ročník 1988, kdy padla možnost, že McLaren jako vůbec první tým v historii vyhraje všechny závody v sezóně. Chybělo tehdy opravdu málo a dodnes se ještě vedou spory, kdo byl vlastně na vině.

Ještě je třeba uvést na pravou míru jednu maličkost. V ročnících 1950 a 1952 de facto jedna značka všechny závody F1 vyhrála - poprvé Alfa Romeo se svou slavnou "Alfettou", podruhé Ferrari v době, kdy F1 prožívala přechodné období a zcela ji ovládly vozy Ferrari. Jenže tu jsou diskutabilní a problematické závody 500 mil Indianapolis, které tehdy byly součástí šampionátu. Byla to zjevná úlitba, která jen kazila statistiky. Až na skutečně velice řídké výjímky nejezdili Američané na odstatní závody F1 stejně jako hvězdy Formule 1 okázale ignorovaly závody ve "staré cihelně". 

img-responsive

Sennovi chybělo na Monze k vítězství necelých 11 kilometrů | foto: Williams F1 Team

Mýty, fámy, tajemství

Ačkoliv existuje spousta komentářů a reportáží ze samotného závodu, pořád se kolem něj točí určité tajemství. Počínaje defektem Prostova motoru, o kterém technici Hondy dlouho nechtěli nic říci stejně jako "zaručená zpráva", že Sennovi bylo záměrně signalizována na palubní displej větší spotřeba paliva, aby musel zpomalit.

Proč by se to mělo stát? Jedno z nejodvážnějších tvrzení se týkalo úmrtí commendatoreho Enza Ferrariho, který zesnul ve věku 90 let necelý měsíc před italským závodem. Mělo jít prý o poctu legendě automobilového sportu v prvním závodě na italské půdě, což byla dedukce dosti šílená. Jenže po závodě se údajně objevil v garáži Ferrari děkovný nápis fialovou fixou, tedy oblíbenou barvou Ferrariho... 

Dejme teď slovo tehdejšímu šéfmechanikovi Neilu Trundleovi. Jméno určitě fanouškům F1 známé, vždyť společně zkoušeli dobýt F1 už v roce 1974 (doufám, že někteří příznivci F1NEWS.cz si jejich příběh už brzy přečtou). Jak tedy vzpomíná na onu Grand Prix Itálie on?

"Je škoda, že některé zprávy jsou opravdu jen dohady - mohly by to být zajímavé příběhy. Příčinou byl odlišná kvalita svíček NGK, které se chovaly na Monze jinak - a vlastně nevím proč. V průběhu závodu Prostova pohonná jednotka šla jen na pět válců, takže na Sennu ztrácel - povolali jsme ho do boxů, sundali kryt motoru a vytáhli konektory - a jeden z prostředních upadl. Pravděpodobnou příčinou bylo jeho přehřátí, takže jsme na základě tohoto poznatku dali Ayrtonovi pokyn, aby poněkud zvýšil bohatost palivové směsi, aby tyto konektory ochladil, protože jak už bylo řečeno, svíčky se chovaly jinak. Tím pádem se k němu asi pět kol před cílem dotáhly oba vozy Ferrari. Asi jsme měli onen konektor vyměnit a Alain se mohl do závodu vrátit, těžko říci, jestli na bodech nebo zda by dokonce vyhrál. Pro Hondu byla celá záležitost atypická, protože jen zřídka - pokud vůbec - chybovala. Mohli bychom říci, že právě tahle porucha stála Alaina Prosta titul v roce 1988. Ale jak se říká, kdyby a kdyby..." vzpomíná Trundle.

Schlesser zhatil naděje McLarenu

Senna měl přes potíže nakročeno k vítězství, jenže v předposledním kole se mu do cesty přimotal Jean-Louis Schlesser, francouzský pilot a synovec tragicky zahynulého Jo Schlessera, který uhořel v Grand Prix Francie 1968 na voze Honda. V roce 1988 vypadala Variante del Rettifilo jinak, piloti měli před sebou dvojšikanu na levou ruku. A Schlesser, zaskakující za Mansella ve Williamsu, jedoucí o kolo zpět nezvládl nájezd do šikany, ale zaskočil za sebou jedoucího Sennu tím, že se pokoušel vrátil na trať. Senna už byl prakticky za ním, stačilo možná zvolit širší oblouk, ale zachytil pravým zadním kolem za Schlesserovo levé. Pak mohl jen smutně konstatovat, že tentokrát vyhrají Ferrari, i když i ty měly namále - oba vozy zastavily hned za cílovou čarou, protože v jednom zbývalo paliva na pár set metrů, v druhém byla nádrž docela suchá.

Kdyby a kdyby... McLaren poté vyhrál i zbývající závody. Chyběla necelá dvě kola na Monze a mohli jsme navždy uvádět rok 1988 jako sezónu, ve které na stupních vítězů stál vždy pilot jednoho týmu. Nepovedlo se to tehdy a nepovede se to ani letos. Až se uzavře letošní ročník a pokud Stříbrné šípy všechny zbylé závody vyhrají, stejně budou mít k promarněnému rekordu podstatě dál než tehdy McLaren.

Vytisknout

Diskuze: Monza 1988: Spekulace, fámy a kolize, které zhatily McLarenu fantastický rekord

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 06.09.2016 10:55 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Esteban Gutiérrez na Monze selhal, bude ho to stát místo?

Steiner vidí jasnou příčinu v Gutiérrezově selhání. Ovlivní to jeho působení v…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud