Nezapomenutelné závody, díl 2.: Kimi Räikkönen

Jana Šrámková, 18. května 2014, 09:10 Google+

Seriál o nezapomenutelných závodech současných mistrů světa pokračuje. Tentokrát se podíváme na kariéru Kimiho Räikkönena, šampiona z roku 2007 a dodnes posledního mistra světa v barvách Ferrari. Jaká byla jeho první výhra, co přímo předcházelo oslavě titulu a které závody byly v jeho podání výjimečné?

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 19.05. 08:53) Napište svůj názor
Räikkönen, Kimi

Räikkönen, Kimi | foto: McLaren

Sdílejte článek

Kimi Räkkönen

Kimi Räikkönen debutoval v F1 v roce 2001 s týmem Sauber. Ačkoliv měl již v následujícím roce blízko k výhře (Velká cena Francie 2002), prvního vítězství se dočkal až ve své třetí sezóně a to v Malajsii v roce 2003 v barvách McLarenu.

Velká cena Malajsie, Sepang, 2003
Byl to druhý závod roku, Räikkönen se kvalifikoval sedmý, po kolizi v prvním kole však postoupil na čtvrtou příčku. Podařilo se mu předjet Nicka Heidfelda a když ze závodu odstoupil David Coulthard, byl Fin na druhém místě za Fernandem Alonsem.

Před druhými zastávkami v boxech zůstal na trati o pět kol déle než Španěl a využil tento čas k sérii nejrychlejších kol a po výjezdu od mechaniků se tak dostal před Alonsa. A poté už to bylo zcela v jeho režii - vyhrál s náskokem 39 sekund a nadělil kolo všem vozům do čtvrtého místa. Ačkoliv to je jeho jediná výhra z tohoto roku, obsadil celkově druhé místo v poháru jezdců, pouhé dva body za Michaelem Schumacherem.

Hvězda závodu
IceManovi mnozí také přezdívají "King of Spa" a někteří fanoušci by tak při hledání jeho nejlepšího závodu mohli začít pátrat v paměti po jednom z jeho vítězství na tomto belgickém okruhu.

Mnozí by si však třeba vybavili Velkou cenu Monaka v roce 2005, kde předvedl fantastické kvalifikační kolo a suverénní výkon i v samotném závodě. V úvahu by připadal také jeho debut ve Ferrari v Austrálii v roce 2007 nebo jeho první výhra po návratu do F1 s Lotusem v Abú Zabí v roce 2012, kde navíc díky rádiové komunikaci s týmem dokázal fanoušky i pobavit. 


Räikkönenův um v plné síle (zdroj: Youtube/ ITV, FOM)

Výčet by mohl pokračovat, přesto zajisté nejen v mých očích nejlepší "představení" ukázal čtyřiatřicetiletý rodák z finského Espoo v Japonsku v roce 2005.

Velká cena Japonska, Suzuka, 2005
Během Velké ceny Brazílie Fernando Alonso v barvách Renaultu díky svému třetímu místu získal svůj první titul mistra světa. Na svém kontě měl šest vítězství, stejně jako Kimi Räikkönen v McLarenu, který se však musel spokojit se druhým místem. Zbývaly poslední dva závody sezóny a kolotoč F1 se přesunul do Japonska.

Kvalifikace byla poznamenána deštěm a přinesla nečekané výsledky. Fernando Alonso startoval šestnáctý, Kimi Räikkönen sedmnáctý a jeho týmový kolega Juan Pablo Montoya osmnáctý. Právě kvůli Montoyovi však hned v úvodu musel na trať safety-car. Novopečený šampion Fernando Alonso si tehdy odvážně podal sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera a Räikkönen se nenápadně posouval polem kupředu.

Španěl se poté zasekl za Jensonem Buttonem a Markem Webberem, zatímco Räikkönen se díky sérii nejrychlejších kol po zastávce v boxech objevil pět sekund za dosavadním lídrem závodu Giancarlem Fisichellou. Po nájezdu do posledního kola už byly oba vozy bok po boku a Räikkönen se v první zatáčce ujal vedení. 

Nezapomenutelný ze špatných důvodů
Ne vždy však všechno vyšlo podle jeho představ. Například na Nürburgringu roku 2005. Räikkönenovi se v Německu dodnes nepodařilo zvítězit, přestože právě ve zmíněném roce k tomu měl velmi blízko. Chybělo jen jedno kolo. V této sezóně však nebylo možné měnit během závodu pneumatiky a Kimi Räikkönen se dlouhou dobu trápil s jejich vibracemi. V závěru jeho náskok postupně stahoval Fernando Alonso, když při brzdění do první zatáčky posledního kola Finovi vypovědělo službu zavěšení pneumatik. Alonso si dojel pro deset bodů, Räikkönen odešel s prázdnou.

Nepovedený závěr zažil Räikkönen také ve Spa v roce 2008. Brzy se dostal do vedení, které si udržel třicet kol. Ztráta druhého Lewise Hamiltona se však v posledním stintu zminimalizovala. Ve čtyřicátém prvním kole začalo pršet a Hamilton se už o kolo později dostal před Ferrari. To si však Fin nechtěl nechat líbit a následoval napínavý souboj kolo na kolo o vítězství, který však vyústil v hodiny. Räikkönen se nechtěl jen tak vzdát, snažil se Hamiltona opět dojet a nakonec narazil do bariéry. 


Letos Räikkönen opět obléká kombinézu Ferrari. Návrat do Maranella však neproběhl zrovna podle jeho představ (foto: Scuderia Ferrari)

Hon na titul
Psal se rok 2007 a v Británii již téměř počítali s titulem pro jejich domácího miláčka a tehdejšího nováčka v barvách McLarenu Lewise Hamiltona, který před závodem vedl tabulku šampionátu jezdců. Šanci na to, stát se po posledním závodě sezóny mistrem světa, však měli ještě další dva piloti. Hamiltonův tehdejší týmový kolega Fernando Alonso (ztrácel 3 body) a Kimi Räikkönen (ztrácel 7 bodů).

Pole position na Interlagosu získal Felipe Massa, pozornost se však po startu soustředila na Lewise Hamiltona, který měl problém s převodovkou a propadl se na osmnácté místo. Zdálo se, že jeho šance jsou ztraceny. Brit se však nevzdal a nakonec dojel na sedmém místě. To však nestačilo.

Mezitím totiž z pochopitelných důvodů Ferrari díky strategii dostalo Räikkönena před Felipeho Massu jedoucího do té doby ve vedení a po projetí cílem mohl Fin slavit zisk titulu mistra světa o pouhý jeden bod před Hamiltonem.


Nejrychlejší kolo, vítězství a především oslava zisku titulu (zdroj: Youtube/ ITV/ FOM)

Na oficiální potvrzení si však musel ještě další tři týdny počkat, protože McLaren vznesl protest kvůli nesrovnalostem s palivem ve voze Roberta Kubici, Nicka Heidfelda a Nica Rosberga. Kvůli nedostatku důkazů byl však protest zamítnut. Kimi Räikkönen se tak po dvou "titulech" vicemistra konečně dočkal vysněné trofeje.                    

Vizitka v F1

Počet závodů 199 (198 startů)
Vítězství 20
Pódiová umístění 77
Pole position 16
Nejrychlejší kola 39
Mistrovské body 986

 

Nezapomenutelné závody Fernanda Alonsa si můžete připomenout zde

Připravujeme: Nezapomenutelné závody Lewise Hamiltona.

Vytisknout

Diskuze: Nezapomenutelné závody, díl 2.: Kimi Räikkönen

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 19.05.2014 08:53 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault

Stav převodovek a pohonných jednotek: dojdou ke konci sezóny Renaultu i Ferrari?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud