Žebrácká opera v okolí Champagne-Ardenne (1/2)

iM3, 3. ledna 2013, 17:00 Google+

Nedaleko města Remeš u vesničky Gueux (francouzsky žebrák) se více než čtyři desítky let proháněly závodní vozy a motocykly. Známý silniční okruh, upozorňující na svou existenci dosud stojícím depem a tribunami, soupeřil s okruhy Monza a Spa-Franchorchamps o status nejrychlejší dráhy v Evropě.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 06.01. 18:27) Napište svůj názor

Sdílejte článek

V roce 1972 se stal okruh Reims-Gueux jedním z mnoha motoristických Černobylů – ze dne na den byl opuštěn a ponechán osudu. Stavby zůstávaly nedotčeny a nahlodával je pouze čas, který nemá s nikým slitování.

VE VŠEDNÍ DNY SILNICE, O VÍKENDECH ZÁVODNÍ DRÁHA
Pokud náhodou pojedete poznávat krásy francouzské Remeše a zároveň jste fanoušky motorsportu, je vaší povinností navštívit okruh Remeš-Gueux, ležící  pár kilometrů na západ od Remeše. Dráhu tvořily veřejné komunikace a více než pro jezdce byl okruh skutečnou zkouškou pro motory. Dvě velmi dlouhé rovinky mezi vesnicemi Gueux a Thillois spojoval do trojúhelníkového profilu jen úsek rychlých a nebezpečných zatáček. Po fyzické stránce nebyl okruh náročný, pomineme-li vysilující vedra francouzského venkova.

Vzápětí pocítil ztrátu kontroly nad vozem a v rychlosti kolem 170 km/h již neměl šanci rudé monstrum zkorigovat. Sjel mimo dráhu a po několika kotrmelcích ho závodní vůz vyplivl do náruče smrti. Musso se stal první a poslední obětí okruhu Remeš-Gueux v rámci závodu formule 1. Zdaleka ne však jednou obětí.

Dva roky před Mussem zahynula ve stejných místech Annie Bousquetová, po níž byla zatáčka pojmenována. Všestranná a soupeři uznávaná závodnice nastoupila do 12 hodinového závodu, aniž by dva dny před startem řádně odpočívala – to vše kvůli problémům s přepravou vozu. Její únava se pak fatálně projevila v závodě.

O život zde málem přišel i Jean-Pierre Beltoise během oblíbené dvanáctihodinovky. Po nehodě způsobené olejem na dráze pohltil Renault Alpina oheň. Beltoise naštěstí během havárie z vozu vlastním přičiněním vypadl a zůstal ležet 30 metrů od hořící pochodně. Chvíli trvalo, než někdo francouzského pilota našel, neboť si všichni mysleli, že stále sedí za volantem. Beltoise utrpěl 16 fraktur, tři dny ležel v komatu a teprve po sedmi měsících opustil nemocniční prostředí.

Řádný respekt z první zatáčky po startu chovali jezdci po celou dobu existence okruhu. Pouze jeden pilot našel recept na pokoření Bousquet téměř pod plným plynem. Byl to Stirling Moss v roce 1959. Své BRM s motorem vpředu lehkým přibrzděním „rozvlnil“ a celou zatáčku projel v kontrolovaném smyku s nohou na plynu. Nikdo jiný se k podobnému činu neodvážil. Všichni věděli, jak ji britský kolega projíždí, ale báli se o vlastní život.

Poslední Grand Prix Francie hostil Remeš-Gueux v roce 1966. Italský pilot Lorenzo Bandini ve ferrari získal nejvýhodnější postavení na startu průměrnou rychlostí 233 km/h. Okruh se tak nemusel v porovnání se Spa-Francorchamps či Monzou vůbec stydět. Ba naopak, souboj o post nejrychlejšího okruhu vyhrál. Ve Spa-Francorchamps stejného roku stanovil rekord John Surtees průměrnou rychlostí 232 km/h, v Monze byl nejlepší Mike Parkes s průměrem 227 km/h.

 

2. DÍL

Vytisknout

Diskuze: Žebrácká opera v okolí Champagne-Ardenne (1/2)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 06.01.2013 18:27 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Marko: Webber Vettela neporazí ani v sezóně 2013

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud