Patrick Head vzpomíná na šestikolku Williamsu

Petr Hlawiczka, 16. března 2011, 21:15 Google+

Patrick Head se dnes na oficiálních stránkách Williamsu vrátil o 30 let zpět, aby zavzpomínal na inovaci, s níž v tehdejší době tým překvapil celý paddock Formule 1 - vůz se čtyřmi koly vzadu.

Počet komentářů:  20 komentářů (Poslední 18.03. 14:59) Napište svůj názor
Jones, Alan

Jones, Alan | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

"Když přišla do módy auta s plochou zádí, stal se výkon motoru náhle mnohem důležitější, což hrálo do karet turbům Renaultu, Ferrari a BMW. My jsme tehdy turbo neměli. Krátce jsme hovořili s BMW o možnosti využívat jejich, ale přišlo nám to příliš drahé, takže jsme se spolehli na Cosworth DFV, který jsme měli v roce 1979 o výkonu menším než 500 koní.

Museli jsme přemýšlet o dalších způsobech, jak zvýšit naši rychlost na rovinkách, a tak jsme se zaměřili na zmenšení čelní plochy. V té době byla zadní kola obrovská a významně se podílela na našem aerodynamickém odporu.

Poměr vztlaku k odporu našeho vozu FW08 se pohyboval kolem 7,5. Frank Dernie přišel se čtvrtinovým modelem šestikolky, která využívala čtyři přední kola vzadu s poměrem vztlaku k odporu pohybujícím se kolem 12,5. Takže tento nápad měl pochopitelně velký potenciál."

fw07d
Před sezónou 1982 otestovaný koncept vozu Williams FW07D - Ford
kvůli zákazu pravidel do bojů o šampionát nakonec nezasáhl

"Vyrobili jsme testovací vůz, což bylo předělané šasi FW07. První verze šestikolky se jmenovala FW07D a využívala vzadu přední pneumatiky Goodyear. Vůz vyjel pouze jednou, protože jsme pak upravili šasi FW08 pro čtyři kola vzadu, pojmenovali jsme jej FW08B.

Zajímalo nás, jestli budeme moci vyvážit auto s tak velkou kontaktní plochou na zádi, a brzy jsme přišli na to, že to půjde. Vzpomínám si, jak mi Jonathan Palmer řekl, že ani neví, že má na zádi čtyři kola, ačkoliv trakce při výjezdu z pomalých zatáček byla fenomenální.

FW08B neměl žádné problémy s ovládáním, že by byl nedotáčivý jak prase, jak si mnoho lidí myslelo. Obsahoval ale tolik materiálu, že byl zatraceně těžký. Stáli jsme před velkou výzvou snížit jeho hmotnost na rozumnou úroveň."

williams

"Auto bylo o 250 mm delší než standardní FW08 a poháněna byla všechna čtyři zadní kola. Mezi předními dvěma koly a zadními dvěma byl diferenciál, ale mezi předním a zadním párem nebyl žádný.

Šestikolky však nakonec byly zakázány poté, co někdo na schůzce FOCA (Formula One Constructors Association) řekl, že přispějí ke zvýšení nákladů a budou způsobovat chaos během zastávek v boxech. Pravidla se změnila - legální byla pouze auta se čtyřmi koly, z nichž pouze dvě mohla být poháněna.

Pak už jsme neměli jinou volbu, než jít cestou turba s Hondou. Bylo jasné, že na pořadu dne je počet koní pod kapotou."

© Foto: Williams F1

Vytisknout

Diskuze: Patrick Head vzpomíná na šestikolku Williamsu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 20, poslední 18.03.2011 14:59 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 20 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Brawn, Ross

Brawn: Výfuky budou hrát velkou roli

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  6. SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud