Finále o pěti účastnících – počtvrté v historii

Jiří Žemlička, 7. listopadu 2010, 11:45 Google+

Podobně napínavou sezonu, jako je ta letošní, zažila formule 1 pouze ve třech předchozích případech: v letech 1959, 1981 a 1982.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hamilton, Lewis

Hamilton, Lewis | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Teprve po čtvrté v historii formule 1 se stalo to samé co v letošní sezóně, dva závody před koncem s pěticí jezdců v boji o titul. Ve dvou předchozích případech, slavil titul pilot, který byl ve vedení šampionátu. Pouze Nelson Piquet v roce 1981 bojoval o titul ze druhé pozice. O šampionech se přitom rozhodlo pokaždé až v závěrečném závodě.


1959 – Jack Brabham

Situace dva závody před koncem:
Jack Brabham – (Tony Brooks +4; Stirling Moss +9,5; Phil Hill +14; Maurice Trintignant +15)


Dva závody před koncem sezóny, byl v čele šampionátu Jack Brabham s 27 body, Tony Brooks na druhém místě ztrácel čtyři body. Bez šancí nebyli ani Stirling Moss (17,5 bodu), Phil Hill (13), a Maurice Trintignant (12), určitou šanci měli i Jo Bonnier, Masten Gregory a Dan Gurney, kteří získali po deseti bodech. Ve hře bylo ještě 18 bodů respektive 16, bodování se v roce 1959 odehrávalo podle systému: 1. 8 bodů – 2. 6 bodů – 3. 4 body – 4. 3 body – 5. 2 body – jeden bod byl udělován za nejrychlejší kolo.

Situaci komplikoval i fakt, že do konečného hodnocení šampionátu se započítávalo pouze pět nejlepších výsledku z devíti závodů. Do konce šampionátu chyběly jen výsledky z Velké ceny Itálie a Velké ceny USA. V Itálii zvítězil třetí v pořadí, Moss, druhý dojel Hill, který vzhledem ke třetímu místi Brabhama, vypadl ze skupiny kandidátu na titul. Ve hře zůstali již jen tři jezdci Brabham, Moss a Brooks, který v Itálii na body nedosáhl.

Rozhodnout se tedy mělo v americkém Sebringu, Stirling Moss, který odstartoval z pole position, pohřbil své šance již v pátém kole, když musel odstoupit z vedoucí pozice pro poruchu převodovky. Do vedení se dostal Brabham a zdálo se, že je rozhodnuto, ale těsně před cílem Brabhamuv Cooper spotřeboval veškeré palivo a tak Australan musel tlačit. Přehnalo se přes něj celé startovní pole včetně Brookse. Brabham nakonec dotlačil svůj monopost na čtvrtém místě (body se mu škrtaly – byl to až šestý nejlepší výsledek v sezóně), Brooksovi však třetí místo nestačilo a Brabham tak mohl slavit titul.


1981 – Nelson Piquet

Situace dva závody před koncem:
Carlos Reutemann – (Nelson Piquet +3; Alan Jones +12; Alain Prost +12; Jacques Laffite +15)


Dva závody před koncem sezóny, byl v čele šampionátu Carlos Reutemann se 49 body, Nelson Piquet na druhém místě ztrácel tři body. Také Alan Jones (37 bodu), Alain Prost (37), a Jacques Laffite (34), mohli pomýšlet na zisk titulu. Ve hře bylo 18 bodů a jedenáct nejlepších výsledků započítávaných do šampionátu. Rozhodnout měli dva zámořské závody, Velká cena Kanady a Velká cena Las Vegas. V kanadě zvítězil Laffite, což ho vystřelilo na třetí místo a udrželo v boji o titul, z pětice kandidátu si kanadské body připsal již jen Piquet za páté místo a přiblížil se Reutemannovi na rozdíl jediného bodu. Do Las Vegas se přesunula již jen trojice kandidátu na titul. Reutemann si sice vyjel pole position, ale velmi špatně odstartoval a propadl se na páté místo, navíc v dalších dvou kolech přepustil pozici Watsonovi a Laffitemu. Protože Reuteman na body nedosáhl, stačily Piquetovi dva body za páté místo k zisku titulu.





1982 – Keke Rosberg

Situace dva závody před koncem:
Keke Rosberg – (Didier Pironi +3; Alain Prost +11; Niki Lauda +12; John Watson +12)


Dva závody před koncem sezóny, byl v čele šampionátu Keke Rosberg se 42 body, šanci na zisk titulu měli již jen Alain Prost (31 bodů), Niki Lauda a John Watson (oba po 30 bodech). Didier Pironi, který s přehledem šampionátu vévodil, si v Německu zlomil obě nohy a byl mimo hru. Rozhodující slovo mělo padnout během Velké ceny Itálie a Velké ceny Las Vegas. Ze čtveřice kandidátu na titul v Itálii bodoval pouze Watson a zůstal tak společně s Rosbergem ve hře. Aby Watson získal titul, musel v Las Vegas zvítězit a doufat, že Rosberg nebude bodovat, nestalo se tak. Watson dojel na druhém místě, již to stačilo Rosbergovi k zisku titulu, navíc si Fin dojel pro další dva body.


Vytisknout

Diskuze: Finále o pěti účastnících – počtvrté v historii

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Button, Jenson

Jenson Button přepaden ozbrojenými muži

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud