1958 Německo: Vražedný Ring

iM3, 2. prosince 2007, 12:00 Google+

Nádherný, ale obávaný okruh Nürburgring znovu zabíjel. Tentokrát si vybral mladého Petera Collinse a dovršil tak velmi tragický rok pro stáj Ferrari, která ve Francii ztratila italského pilota Luigi Mussa.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Organizátoři se rozhodli uspořádat Grand Prix Německa nejen pro vozy formule 1, ale i formule 2. Startovní pole se díky tomu rozrostlo o několik pilotů. Debut si odbyl i tehdy neznámý Novozélanďan Bruce McLaren, bez něhož by v dnešní formuli 1 chyběla jedna velmi úspěšná stáj…

Nejrychleji objel dvaadvacet kilometrů dlouhý Nürburgring Mike Hawthorn, do první řady se ještě vlezly vanwally Tonyho Brookse a Stirlinga Mosse a Peter Collins. Wolfgang von Trips podával stále lepšící se výkony a do domácí Grand Prix odstartoval z pátého místa.

Hawthorn výhodu prvního místa nevyužil, Moss bleskově zareagoval a v první zatáčce šel do vedení následován Brooksem, Hawthornem a Collinsem. Moss se však do pátého kola nedostal, zastavila ho další porucha na zeleném vanwallu. Mezitím se obě ferrari propracovala do vedení v pořadí Collins – Hawthorn. Brooks po slabém začátku získal ztracenou sílu a nejprve zaútočil na Hawthorna. V devátém kole se na Brita dotáhl a po dvou kolech bojů o druhé místo duel vyhrál. Za okamžik již těsně sledoval Collinse, kterého taktéž překonal. V cestě mu již nic nestálo a Brooks začal opouštět Ferrariho dvojici. Collins krajana nechtěl ztratit z dohledu a proto šlapal na plyn jak se dalo. V úseku Pflantgarten neustál smyk a vjel do příkopu. Po nárazu se ferrari několikrát divoce převrátilo. Collinse to z kokpitu vymrštilo do vzduchu a Brit vlétl do stromů přičemž utrpěl četná poranění hlavy. Helikoptéra jej převezla do nemocnice v Bonnu, ale na následky těžkého poranění zemřel.

Hawthorn se naštěstí havárii vyhnul, ale v dalším kole odstoupil pro poruchu spojky. V depu se dozvěděl, že už jeho druhý týmový kolega nepřežil závod Grand Prix. Tony Brooks nikým neohrožován vyhrál Grand Prix Německa, ale oslavy se tentokrát nekonaly. Všichni truchlili nad Collinsovou smrtí. Celkově pátý Bruce McLaren se stal vítězem skupiny F2.

Jakmile se světová veřejnost dozvěděla o tragickém skonu miláčka publika, zvedla se další vlna protestů proti automobilovému sportu. Největší otřes zažil svět rychlých kol v roce 1955 po tragickém závodě 24 hodin Le Mans. Vozy F1 se vyvíjejí jen minimálně, naopak motory byly rok od roku výkonnější, což kladlo na jezdce nesmírné nároky. Juan Manuel Fangio byl z Collinsově smrti zdrcen. „Smrt mého přítele Collinse mne posiluje v rozhodnutí, abych se již nikdy nedotkl volantu závodního vozu. Rychlosti, jakým se dnes jezdí závody, jsou přehnané. Stačí olejová skvrna na závodní trati či nepozornost trvající zlomek vteřiny, aby došlo k neštěstí. Je absolutně nutné, aby závody poskytovaly opět určitou bezpečnost,“ vyjádřil se Fangio na téma závody a bezpečnost.

foto: www.f1-facts.com
GP Německa (Nürburgring)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari9:14.0
2.   Tony BROOKS gbrVanderwell Products Ltd9:15.0
3.   Stirling MOSS gbrVanderwell Products Ltd9:19.9
4.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari9:21.9
5.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari9:24.7
6.   Roy SALVADORI gbrCooper Car Company9:35.3
7.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team9:36.9
8.   Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation9:39.6
9.   Jean BEHRA fraOwen Racing Organisation9:46.8
10.   Phil HILL usaScuderia Ferrari9:48.9
11.   Ian BURGESS gbrHigh Efficiency Motors9:55.3
12.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company9:56.0
13.   Edgar BARTH deuDr Ing F Porsche KG9:57.2
14.   Tony MARSH gbrSoukromý Cooper9:57.5
15.   Carel-Godin DE BEAUFORT nldEcurie Maarsbergen10:01.5
16.   Ivor BUEB gbrEcurie Demi Litre10:02.6
17.   Wolfgang SEIDEL deuRob Walker Racing Team10:21.0
18.   Dick GIBSON gbrSoukromý Cooper10:55.0
19.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company9:43.4
20.   Hans HERRMANN deuScuderia Centro Sud10:13.5
21.   Jo BONNIER sweScuderia Centro Sud9:42.7
22.   Graham HILL gbrTeam Lotus18:56.0
23.   Christian GEOTHALS belEcurie Eperon d\'Or11:22.9
24.   Cliff ALLISON gbrTeam Lotus9:44.3
25.   Brian NAYLOR gbrSoukromý Cooper10:17.9

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Německa (Nürburgring)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Tony BROOKS gbrVanderwell Products Ltd 82:21:15.0
2.   Roy SALVADORI gbrCooper Car Company 6+ 3:29.7
3.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team 4+ 5:11.2
4.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari 3+ 6:16.3
5.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company 2+ 6:26.3
 
 
6.   Edgar BARTH deuDr Ing F Porsche KG  + 6:32.4
7.   Ian BURGESS gbrHigh Efficiency Motors  + 6:59.3
8.   Tony MARSH gbrSoukromý Cooper  + 7:09.9
9.   Phil HILL usaScuderia Ferrari  + 7:45.5
10.   Cliff ALLISON gbrTeam Lotus  + 2 kola
11.   Ivor BUEB gbrEcurie Demi Litre  + 2 kola
 DNF    Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari  spojka
 DNF    Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari  smrtelná nehoda
 DNF    Wolfgang SEIDEL deuRob Walker Racing Team  zavešení
 DNF    Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation  brzdy
 DNF    Christian GEOTHALS belEcurie Eperon d\'Or  palivová pumpa
 DNF    Graham HILL gbrTeam Lotus  olej
 DNF    Jean BEHRA fraOwen Racing Organisation  zavěšení
 DNF    Carel-Godin DE BEAUFORT nldEcurie Maarsbergen  motor
 DNF    Hans HERRMANN deuScuderia Centro Sud  motor
 DNF    Stirling MOSS gbrVanderwell Products Ltd 1magneto
 
 
 DNF    Dick GIBSON gbrSoukromý Cooper  motor
 DNF    Brian NAYLOR gbrSoukromý Cooper  přívod paliva
 DNF    Jack BRABHAM ausCooper Car Company  kolize
 DNF    Jo BONNIER sweScuderia Centro Sud  nehoda
 
 Nejrychlejší kolo:
    Stirling MOSS Vanwall
Vanwall 2.5 L4
Dunlop   9:09,200
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1958 Německo: Vražedný Ring

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Rosberg, Nico

Ohledně Rosberga žádná změna

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud