1958 Argentina: Revoluce v F1

iM3, 3. října 2007, 08:00 Google+

Začátek sezóny roku 1958 se již klasicky uskutečnil v Argentině poblíž Buenos Aires a právem byl označen jako nejpřekvapivějších z poválečných podniků.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Pětinásobný mistr světa Fangio již nepociťoval ze závodů takové potěšení jako v předcházejících letech a pomalu začal uvažovat nad odchodem: „Závody mě už unavují. A myslím, že i diváky nebaví vidět stále stejnou hvězdu,“ komentoval své rozhodnutí Fangio. Nicméně domácí podnik si nemohl nechat ujít a na soukromém Maserati 250F, se kterým získal v minulém roce poslední titul, odstartoval z prvního místa. Když nebudeme počítat kontroverzní Grand Prix USA 2005, kde odstartovalo šest vozů, zúčastnilo se roku 1958 argentinské Grand Prix pouhých deset monopostů, což je nejméně v historii F1. Celé depo hýřilo červenou barvou, protože dorazila jen stáj Ferrari a soukromé modely Maserati 250F. Vanwall se rozhodl zůstat doma a přes Atlantik necestovat, ale Moss chtěl za každou cenu závodit. Sehnal si proto soukromý vůz Cooper-Climax T43, revoluční monopost s motorem umístěným za jezdem před zadní nápravou. První cooper s motorem vzadu se představil na Grand Prix Velké Británie 1955 za jejímž volantem seděl neznámý Jack Brabham. Tehdy tento vůz nikdo nebral vážně a ani v roce 1958 se mínění veřejnosti nezměnilo. To by jej ovšem nesměl řídit obávaný Stirling Moss. Kvalifikaci tedy vyhrál Fangio, vedle něj se do první řady postavili Hawthorn a Collins na ferrari. Odepisovaný Moss startoval sedmý, jako jediný na neitalském voze.

Okamžitě po mávnutí světle modrobílé vlajky šel do čela Behra, ale od druhého kola jej ve vedení vystřídal Hawthorn. To už byl mimo hru Collins, který odstoupil s problémem na hnací hřídeli. V desátém kole k radosti domácích fanoušků získal první místo Fangio. Avšak největší pozornost na sebe poutal Moss, který se výbornou jízdou propracoval na druhé místo a poté, co musel Fangio do depa pro nové pneumatiky, vedl Grand Prix Argentiny mladý Brit. Fangio se podle předpokladů nehodlal smířit se čtvrtý místem a započal stíhací jízdu. Behra spálil šanci na dobré umístění smykem a Fangio se posunul na druhé místo za Mosse. Jenže tento rok nebylo Argentinci souzeno na domácí trati vyhrát. Motor Maserati začal vynechávat a Musso s Hawthornem neváhali. Ke konci závodu dokonce začal Musso ohrožovat vedoucího Mosse, ale Ital se smykem připravil o možné vítězství.

Poprvé se z vítězství mohl radovat John Cooper, konstruktér stejnojmenného vozu, se kterým projel Moss cílem jako první. A poprvé od dob stříbrných Auto-Unionů ve 30. letech vyhrál vůz s motorem vzadu. Nadšení diváků nesdílel Enzo Ferrari, který považoval motory za jezdcem za naprostý nesmysl: „Osli mají být vždy zapřažení před kočárem,“ tvrdil několik měsíců Ferrari, než musel definitivně přistoupit na novou variantu konstrukce závodních vozů.

foto: www.f1-facts.com
GP Argentiny (Autodromo Oscar Alferedo Galve)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argScuderia Sud Americana1:42.0
2.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari1:42.6
3.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari1:42.6
4.   Jean BEHRA fraKen Kavanagh1:42.7
5.   Luigi MUSSO itaScuderia Ferrari1:42.9
6.   Carlos MENDITEGUY argScuderia Sud Americana1:43.7
7.   Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team1:44.0
8.   Harry SCHELL usaJoakim Bonnier Racing Team1:44.2
9.   Francesco GODIA espFrancesco Godia-Sales1:49.3
10.   Horace GOULD gbrHorace Gould1:51.7

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Argentiny (Autodromo Oscar Alferedo Galve)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team 82:19.33.7
2.   Luigi MUSSO itaScuderia Ferrari 6+ 2.7
 
 
3.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari  + 12.6
4.   Juan - Manuel FANGIO argScuderia Sud Americana 4+ 53.0
5.   Jean BEHRA fraKen Kavanagh 2+ 2 kola
 
 
6.   Harry SCHELL usaJoakim Bonnier Racing Team  + 3 kola
7.   Carlos MENDITEGUY argScuderia Sud Americana  + 4 kola
8.   Francesco GODIA espFrancesco Godia-Sales  + 5 kol
9.   Horace GOULD gbrHorace Gould  + 9 kol
 DNF    Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari  zadní náprava
 
 Nejrychlejší kolo:
    Juan - Manuel FANGIO Maserati 250F
Maserati 2.5 L6
Pirelli   1:41,800
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1958 Argentina: Revoluce v F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Howett, John

Toyota akceptuje Schumacherovo rozhodnutí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud