1957 Argentina: Poslední Grand Prix v životě

iM3, 28. března 2007, 08:00 Google+

V minulém ročníku Grand Prix Argentiny byli diváci svědky souboje mezi italskými stájemi Ferrari a Maserati. Ani tento rok nepřijel do Argentiny jiný druh monopostů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

1. GP Argentiny
Buenos Aires
13. ledna 1957

 

Obhájce titulu Juan Manuel Fangio opustil prostředí Ferrari, kde se v závěru roku 1956 necítil v naprosté pohodě a několikrát se dostal do sporu s Enzem Ferrari. Pro něj to byla velká ztráta, protože odešel pilot, jenž dotáhl značku k mistrovskému titulu. Argentinec přestoupil do konkurenční stáje Maserati a naplno využil potenciálu modelu 250F. Stirling Moss se v Argentině objevil za volantem stejného vozu, ale bylo to jeho poslední vystoupení. Od další Grand Prix již pilotoval anglický vanwall. V kvalifikaci byl Angličan nejrychlejší a postavil se po boku Fangia, Behry a Castellottiho, jediného zástupce stáje Ferrari v první řadě.

Nejlepší start předvedl Francouz Behra, který vedl po dvě kola Fangia a Castellottiho. Mosse zastihly nečekané nesnáze v podobě poruchy akceleračního mechanismu. Na startu začal poskakovat a po odjetí jednoho kola zastavil v depu. Zatímco Moss seděl ve voze, Castellotti se na pět kol ujal vedení. Jenže výborně jedoucí Behra nechtěl svoji kůži prodat lacino a od devátého kola byl zpět na čele.

Peter Collins startoval z pátého místa, v počátku si našel úzkou uličku skrz závodní pole a ve 13. kole pokořil i Behru na maserati. Collinsovu cestu za úspěchem překazila neposlušná spojka. V depu si nechal zastavit ferrari Cesareho Perdisi a spolu s němcem Wolfgangem von Tripsem dokončili Grand Prix Argentiny na šestém místě. Zajímavé je, že von Trips ani nenastoupil do kvalifikace a v závodě se posadil za volant, aniž by regulérně odstartoval.

Behra se Collinsovým odstoupením dostal do třetice na čelo, ale brzy byl předjet domácím matadorem Fangiem. Dosud třetí Castellotti vyjel mimo dráhu a na jeho místě jej vystřídal navrátilec u Ferrari Hawthorn pronásledovaný Mussem, taktéž Ferrari. Oba však kvůli defektní spojce Grand Prix nedokončili. Mladý a nadějný Eugenio Castellotti se po chybě znovu probral a stal se jediným vážným soupeřem dvojice Fangio-Behra. Bohužel stíhací jízda pro něj skončila 24 kol před cílem, kdy jej postihl defekt kola.

Pro Itala to byla poslední Grand Prix v jeho krátkém životě. O dva měsíce později zahynul při testování ferrari v Modeně. Pátý spolu s Jose Froilanem Gonzalesem dojel Alfonso de Portago. Bohužel, ani tento španělský markýz ještě netušil, že jede poslední Grand Prix v životě. V květnu se zúčastnil slavného závodu Mille Miglia po Itálii. Třicet mil před cílem, z celkového počtu 1000, vinou prasklé hřídele předního kola havaroval. Temperamentní a záhadný de Portago vjel do diváků jako pluh. Srazil patník, telegrafní tyč a po letu vzduchem dopadl do skupiny diváků. Jedenáct z nich bylo usmrceno, samozřejmě i Alfonso de Portago.

Ale zpět ke Grand Prix Argentiny. Tu vyhrál Fangio před Behrou, Menditeguyem a Schellem. Tedy jako v roce 1955 při Grand Prix Velké Británie, na prvních čtyřech místech vozy stejné značky. Naopak tým Ferrari naprosto propadl a vyjma jedinečné Collinsovy jízdy, nepředstavoval pro Maserati žádnou hrozbu.

foto: www.f1-facts.com
GP Argentiny (Autodromo Oscar Alferedo Galve)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Stirling MOSS gbrOfficine Alfieri Maserati1:42.6
2.   Juan - Manuel FANGIO argOfficine Alfieri Maserati1:43.7
3.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati1:44.0
4.   Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Ferrari1:44.2
5.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari1:44.6
6.   Luigi MUSSO itaScuderia Ferrari1:44.8
7.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari1:44.8
8.   Carlos MENDITEGUY argOfficine Alfieri Maserati1:45.1
9.   Harry SCHELL usaScuderia Centro Sud1:46.4
10.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari1:46.8
11.   Cesare PERDISA itaScuderia Ferrari1:48.6
12.   Alessandro DE TOMASO argScuderia Centro Sud1:56.1
13.   Jo BONNIER sweScuderia Centro Sud1:58.2
14.   Luigi PIOTTI itaSoukromé Maserati1:58.2

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Argentiny (Autodromo Oscar Alferedo Galve)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argOfficine Alfieri Maserati 83:00:55.9
2.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati 6+ 18.3
3.   Carlos MENDITEGUY argOfficine Alfieri Maserati 4+ 1 kolo
4.   Harry SCHELL usaScuderia Centro Sud 3+ 2 kola
5.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari 1+ 2 kola
5.   Alfonso DE PORTAGO espScuderia Ferrari 1+ 2 kola
 
 
6.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari  + 2 kola
6.   Cesare PERDISA itaScuderia Ferrari  + 2 kola
6.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari  + 2 kola
7.   Jo BONNIER sweScuderia Centro Sud  + 5 kol
8.   Stirling MOSS gbrOfficine Alfieri Maserati 1+ 7 kol
 
 
9.   Alessandro DE TOMASO argScuderia Centro Sud  + 9 kol
10.   Luigi PIOTTI itaSoukromé Maserati  + 10 kol
 DNF    Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Ferrari  matice kola
 DNF    Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari  spojka
 DNF    Luigi MUSSO itaScuderia Ferrari  spojka

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1957 Argentina: Poslední Grand Prix v životě

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

George Russell mohl být z nerozhodné kvalifikace samozřejmě spokojen (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci GP Kanady: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

Verstappen zajel nejlepší čas, a přesto pole-position nemá (ilustrační foto)

GP KANADY: Kvalifikace skončila nerozhodně, Ferrari a Pérez zpytují svědomí

Alex Albon si nárazem do Zdi šampionů zkomplikoval situaci (ilustrační foto)

GP KANADY: V třetím tréninku Mercedesy jako kdysi, triumf jim "pokazil" Verstappen

Fernando Alonso v závodě v Austrálii

Ve druhém tréninku byl nejrychlejší Alonso. Verstappen v problémech

Guanyu Zhou se postaral o přerušení tréninku (ilustrační foto)

GP KANADY: Montreal se potýkal se špatným počasím, trénink spadl do klína Norrisovi s oběma Ferrari v zádech

Vizualizace vozu F1 dle nových pravidel pro rok 2026

Jak budou vypadat formule v roce 2026? FIA zveřejnila nová pravidla + VIDEO

Charles Leclerc ve Velké ceně Monaka, kterou s vozem Ferrari ovládl

"McLaren a Red Bull mě nezajímají," tvrdí šéf Ferrari. Porazí soupeře také v Kanadě?

Vzájemná kolize v Monaku urychlila dění v týmu Alpine

Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Uvolní Daniel Ricciardo příští rok své místo některému z mladších pilotů?

"Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Davidson, Anthony

Davidson připraven na návrat

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

  2. "McLaren a Red Bull mě nezajímají," tvrdí šéf Ferrari. Porazí soupeře také v Kanadě?

  3. Ve druhém tréninku byl nejrychlejší Alonso. Verstappen v problémech

  4. GP KANADY: Kvalifikace skončila nerozhodně, Ferrari a Pérez zpytují svědomí

  5. Jak budou vypadat formule v roce 2026? FIA zveřejnila nová pravidla + VIDEO

  6. GP KANADY: Montreal se potýkal se špatným počasím, trénink spadl do klína Norrisovi s oběma Ferrari v zádech

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud