1954 Německo: Smrt v Adenau

iM3, 10. prosince 2006, 12:00 Google+

Šestý závod mistrovství světa V. ročníku formule 1 hostil nejobtížnější okruh celého mistrovství – Nürburgring. A poprvé v historii si šampionát vyžádat jezdeckou oběť...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

6. GP Německa
Nürburgring
1. srpna 1954

Nejlépe se na domácí závod připravil Mercedes, který poskytnul vozy Fangiovi, Klingovi, Herrmannovi a předválečné hvězdě Mercedesu, Herrmanu Langovi. Aby se zajistil co nejlepší výhled na nespočetné zatáčky „zeleného pekla“, na modelu W196 byla u Fangia a Klinga odstraněna proudnicová karosérie.

Farina v Německu nebyl přítomen – léčil se z dalšího zranění, které utrpěl za volantem závodního vozu. Prázdné místo v kokpitu zaplnil Piero Taruffi po boku Gonzalese a Hawthorna. Stirling Moss si opět závodil pod křídly týmu Maserati, jeho týmovými kolegy byli Onofre Marimon, Luigi Villoresi a Roberto Mieres.

Onofre Marimon v průběhu měsíců strávených vedle Fangia vyrostl v nadějného závodníka, který miloval legraci a rozdával úsměvy na potkání. K Fangiovi však choval velkou úctu, což jeho učitele přivádělo do rozpaků, protože nevěděl zda pro něj má být otcem či přítelem.

V tréninku vyjel Fangio na trať zajet nejlepší čas, jenž určoval postavení v nedělním závodě. V úseku Adenau měl na dohled Marimona a viděl, jak jeho Maserati drželo čistý styl při průjezdu rychlými zatáčkami. Oba dva se blížili k poměrně snadné zatáčce Adenau. Fangio měl v plánu zrychlit a Marimona při předjetí pozdravit. Z hrůzou však zjistil, že Marimon před zatáčkou nezpomalil, naopak to vypadalo, že ještě zrychlil. „Co to Onofre dělá? Snad to ještě zvládne, zatáčka není nejhorší,“ vzpomínal Fangio na své myšlenky za volantem. Ale strašlivý sen pokračoval dál a Fangio mohl vidět, jak Maserati jeho přítele vyjelo z tratě, převrátilo se a letělo dál vzduchem.

I přes hrůzně vypadající havárii zůstával Fangio klidným, viděl už spoustu takových havárii a většinou se jezdcům nic vážného nestalo. Chtěl prudce zastavit, ale ve zpětném zrcátku spatřil další tři jedoucí vozy a raději jel dál, než by riskoval další havárii. Za pár minut dorazil Fangio do depa a spolu s Gonzalesem běželi k místu nehody. Na místě bylo pár německých diváků, kteří Marimona vyprostili z vozu. Gonzales s Fangiem již nemohli nic dělat, jejich přítel měl od nárazu na volant rozdrcený hrudník. Nad tělem byl skloněný kněz, který odříkával modlitbu...

Toho dne ti dva již na trať nevyjeli. Druhý den se konal závod a Gonzales na něj po probděné noci dorazil celý bledý. Fangio jej marně přemlouval, aby nestartoval. Ke spokojenosti německých fanoušků se do čela dostal Fangio následovaný Mossem. Jenže Brit brzy odstoupil a jeho pozici převzal Gonzales. Třetí již Lang nezvládl vůz a vyjel mimo trať, zatímco Ferrari zavolalo Gonzalese do depa předat vůz Hawthornovi.

Rázem byl Kling druhý, který startoval z posledního místa. Němec nedbal na Neubaurovi signály z depa a Fangia v 17. kole předjel. Ve chvíli své největší slávy přišla porucha předního zavěšení kola. Kling zastavil před mechaniky a z vozu vystoupil. Nemělo smysl posílat jej zpět do závodu a tak se kolem depa Mercedesu nahrnul dav lidí. Energický Alfred Neubauer všechny svým tělem a signálními vlajkami v ruce s křikem hnal pryč.

Závod vyhrál Fangio před Hawthornem a Trintignantem na Ferrari. Po dojezdu se ale žádné oslavy nekonaly. Všichni truchlili nad Marimonovou ztrátou a radost z triumfu přebily slzy smutku.

Foto: www.f1-facts.com

GP Německa (Nürburgring)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argDaimler Benz AG9:50.1
2.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari9:53.1
3.   Stirling MOSS gbrOfficine Alfieri Maserati10:00.7
4.   Hans HERRMANN deuDaimler Benz AG10:01.5
5.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari10:01.8
6.   Paul FRERE belEquipe Gordini10:05.9
7.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Ferrari10:07.5
8.   Jean BEHRA fraEquipe Gordini10:11.9
9.   Hermann LANG deuDaimler Benz AG10:13.1
10.   Robert MANZON fraEcurie Rosier10:16.1
11.   Piero TARUFFI itaScuderia Ferrari10:23.0
12.   Harry SCHELL usaSoukromé Maserati10:28.7
13.   Sergio MANTOVANI itaOfficine Alfieri Maserati10:39.1
14.   Clemar BUCCI argEquipe Gordini10:43.7
15.   Roberto MIERES argSoukromé Maserati10:47.0
16.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier11:04.3
17.   Princ BIRA thaOfficine Alfieri Maserati11:10.3
18.   Andre PILLETE belEquipe Gordini11:13.4
19.   Theo HELFRICH deuHans Klenk-Meteor11:18.3
20.   Karl KLING deuDaimler Benz AG11:18.3

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Německa (Nürburgring)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argDaimler Benz AG 83:45:45.8
2.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari 3+ 1:36.5
2.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari 3+ 1:36.5
3.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Ferrari 4+ 5:08.6
4.   Karl KLING deuDaimler Benz AG 4+ 6:06.5
5.   Sergio MANTOVANI itaOfficine Alfieri Maserati 2+ 8:50.5
 
 
6.   Piero TARUFFI itaScuderia Ferrari  + 1 kolo
7.   Harry SCHELL usaSoukromé Maserati  + kolo
8.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier  + 1 kolo
9.   Robert MANZON fraEcurie Rosier  + 2 kola
10.   Jean BEHRA fraEquipe Gordini  + 2 kola
 DNF    Princ BIRA thaPrince Bira  řízení
 DNF    Hermann LANG deuDaimler Benz AG  smyk
 DNF    Theo HELFRICH deuHans Klenk-Meteor  motor
 DNF    Clemar BUCCI argEquipe Gordini  kolo
 DNF    Hans HERRMANN deuDaimler Benz AG  únik paliva
 DNF    Paul FRERE belEquipe Gordini  kolo
 DNF    Roberto MIERES argSoukromé Maserati  únik paliva
 DNF    Stirling MOSS gbrOfficine Alfieri Maserati  motor
 DNF    Andre PILLETE belEquipe Gordini  převodovka

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1954 Německo: Smrt v Adenau

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Räikkönen, Kimi

McLaren zdravý, silný, připravený

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud