5. GP Velké Británie
Silverstone
17.7. 1954
Vysoká rychlost a spolehlivost modelu W196 s přehledem porazila konkurenci a když zajel Fangio nejrychlejší kolo v kvalifikaci byl přihlížející dav přesvědčen o další Fangiově suverénní jízdě. Jeho týmový kolega Karl Kling musel vzít zavděk šesté místo na startu. První řadu doplňovaly vozy Ferrari v čele s Gonzalesem a Hawthornem. Moss na soukromém maserati udělal na domácí fanoušky dojem a zajel čtvrtý nejrychlejší čas. V poslední řadě na startu byly připraveny vozy stáje Maserati, které včas nestihly přijet na oficiální tréninky. Ztížené podmínky tak měl oficiální člen týmu Marimon doplněný Ascarim s Villoresim, oba stále čekající na vstup Lancie do formule 1.
Fangiův pokus o únik v prvním kole se nezdařil a do vedení šel Gonzales. Fangio se přes své schopnosti nedokázal vypořádat s chováním svého vozu. Karosérie zahalující kompletně celý vůz byla příčinou všech problémů. Fangio nedokázal díky zakrytým kolům odhadovat vzdálenost. „V Silverstonu to byl opravdový problém. Neviděl jsem na přední kola a vrážel jsem do olejových sudů označující vrchol zatáčky. Výhled z kokpitu nebyl dobrý, moje auto bylo na konci velmi poničené.“
Za chladného počasí a na mokré trati získal vedení Gonzales. Argentinec zajel v Silverstone opět výborně a v den závodu pohodlně kontroloval první místo od začátku do konce. Jeho krajan Marimon předvedl po mávnutí „union jacku“ nejlepší start v historii formule 1. Díky pozdnímu příjezdu stáje Maserati startoval až z 27. místa a po průjezdu prvním kolem byl již šestý! Úřadující dvojnásobný mistr světa Alberto Ascari se spokojil s posunem „jen“ o sedmnáct míst kupředu.
Ascariho den v Silverstone byl však zklamáním. V 21. kole odstoupil s poruchou motoru a převzal Villoresiho vůz. Jenže s ním ujel pouhých dvacet kol a porucha motoru ho donutila nadobro zastavit. Jedinou satisfakcí mohlo být nejrychlejší kolo, které zajel.
Očekával, že získá alespoň jeden bod, jaké však bylo překvapení, když stejného času dosáhlo ještě dalších šest jezdců. Ascari, Behra, Fangio, Gonzales, Hawthorn, Marimon a Moss získali za svůj nejrychlejší výkon 0,14 bodu.
Gonzales podruhé v kariéře vyhrál a opět na místě svého prvního triumfu. Hawthorn dojel druhý před úžasným Marimonem, který bohužel ještě nevěděl, jaký osud ho v následující Grand Prix čeká. Trápící se Fangio dojel na čtvrtém místě, týmový kolega Kling až sedmý.
Foto: www.f1-facts.com
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Daimler Benz AG | 1:45 | |
2. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Scuderia Ferrari | 1:46 | |
3. | Mike HAWTHORN | gbr | Scuderia Ferrari | 1:46 | |
4. | Stirling MOSS | gbr | Equipe Moss | 1:47 | |
5. | Jean BEHRA | fra | Equipe Gordini | 1:48 | |
6. | Karl KLING | deu | Daimler Benz AG | 1:48 | |
7. | Roy SALVADORI | gbr | Gilby Engineering Ltd | 1:48 | |
8. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Scuderia Ferrari | 1:48 | |
9. | Ken WHARTON | gbr | Owen Racing Organisation | 1:49 | |
10. | Princ BIRA | tha | Prince Bira | 1:49 | |
11. | Peter COLLINS | gbr | G A Vanderwell | 1:50 | |
12. | Andre PILLETE | bel | Equipe Gordini | 1:51 | |
13. | Clemar BUCCI | arg | Equipe Gordini | 1:52 | |
14. | Reg PARNELL | gbr | Scuderia Ambrosiana | 1:52 | |
15. | Robert MANZON | fra | Ecurie Rosier | 1:52 | |
16. | Harry SCHELL | usa | Soukromé Maserati | 1:52 | |
17. | Don BEAUMAN | gbr | Sir Jeremy Boles | 1:55 | |
18. | Bob GERARD | gbr | Soukromý Cooper | 1:55 | |
19. | Bill WHITEHOUSE | gbr | Soukromý Connaught | 1:56 | |
20. | Horace GOULD | gbr | Gould´s Garage | 1:56 | |
21. | John RISELEY-PRICHARD | gbr | Rob Walker Racing Team | 1:58 | |
22. | Leslie MARR | gbr | Soukromý Connaught | 1:58 | |
23. | Leslie THORNE | gbr | Ecurie Ecosse | 1:59 | |
24. | Peter WHITEHEAD | gbr | Soukromý Cooper | 2:00 | |
25. | Eric BRANDON | gbr | Ecurie Richmond | 2:05 | |
26. | Luigi VILLORESI | ita | Officine Alfieri Maserati | - | |
27. | Onofre MARIMON | arg | Officine Alfieri Maserati | - | |
28. | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | - | |
29. | Alberto ASCARI | ita | Officine Alfieri Maserati | - | |
30. | Guy MAIRESSE | fra | Officine Alfieri Maserati | - |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Scuderia Ferrari | 8,1 | 2:56:14.0 | ||
2. | Mike HAWTHORN | gbr | Scuderia Ferrari | 6,1 | + 1:10.00 | ||
3. | Onofre MARIMON | arg | Officine Alfieri Maserati | 4,1 | + 1 kolo | ||
4. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Daimler Benz AG | + 1 kolo | |||
5. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Scuderia Ferrari | 2 | + 3 kola | ||
6. | Roberto MIERES | arg | Soukromé Maserati | + 3 kola | |||
7. | Karl KLING | deu | Daimler Benz AG | + 3 kola | |||
8. | Ken WHARTON | gbr | Owen Racing Organisation | + 4 kola | |||
9. | Andre PILLETE | bel | Equipe Gordini | + 4 kola | |||
10. | Bob GERARD | gbr | Soukromý Cooper | + 5 kol | |||
11. | Don BEAUMAN | gbr | Sir Jeremy Boles | + 6 kol | |||
12. | Harry SCHELL | usa | Soukromé Maserati | + 7 kol | |||
13. | Leslie MARR | gbr | Soukromý Connaught | + 8 kol | |||
DNF | Leslie THORNE | gbr | Ecurie Ecosse | neklasifikován | |||
DNF | Horace GOULD | gbr | Gould´s Garage | neklasifikován | |||
DNF | Stirling MOSS | gbr | Equipe Moss | 0,1 | převodovka | ||
DNF | Bill WHITEHOUSE | gbr | Soukromý Connaught | motor | |||
DNF | Jean BEHRA | fra | Equipe Gordini | 0,1 | zadní náprava | ||
DNF | Roy SALVADORI | gbr | Gilby Engineering Ltd | převodovka | |||
DNF | Princ BIRA | tha | Officine Alfieri Maserati | nehoda | |||
DNF | Luigi VILLORESI | ita | Officine Alfieri Maserati | tlak oleje | |||
DNF | John RISELEY-PRICHARD | gbr | Rob Walker Racing Team | nehoda | |||
DNF | Reg PARNELL | gbr | Scuderia Ambrosiana | únik vody | |||
DNF | Alberto ASCARI | ita | Officine Alfieri Maserati | 0,1 | motor | ||
DNF | Clemar BUCCI | arg | Equipe Gordini | nehoda | |||
DNF | Peter COLLINS | gbr | G A Vanderwell | motor | |||
DNF | Robert MANZON | fra | Ecurie Rosier | motor | |||
DNF | Peter WHITEHEAD | gbr | Soukromý Cooper | únik oleje | |||
DNF | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | motor | |||
DNF | Ron FLOCKHART | gbr | Prince Bira | přenechal vůz |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ