1954 Argentina: Mokrý závod

iM3, 19. listopadu 2006, 12:00 Google+

Úvodním podnikem roku se stala opět GP Argentiny na okruhu Oscar Alferedo Galve. Vedro a horký vítr. Typické počasí lednové Argentiny vystřídal proměnlivý déšť přecházející v hustou průtrž mračen.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

1. GP Argentiny
Oscar Alferedo Galvez
17. ledna 1954

Často měnící se podmínky činily závod napínavým a zajímavým. V Argentině nakonec nevyhrál nikdo jiný než domácí miláček z Argentiny…

Stáj Ferrari neměla připraveny vozy pro novou formuli a tak začala sezónu s modelem 625. Maserati přestavělo starý vůz A6SSG formule 2, aby odpovídalo současným pravidlům a vozu přidělilo označení 250F. Gordini použilo své staré modely, do kterých nasoukalo nové a větší motory.

Tyto tři týmy poslaly vozy do Argentiny na první zkoušku ohněm. Alberto Ascari a Luigi Villoresi opustili stáj Ferrari a přešli ke konkurenční automobilce Lancia. Ta stále připravovala nové modely a úvodního závodu se nezúčastnila. Stejná situace panovala i u Mercedesu, kde technici dokončovali revoluční model W196.

Ferrari vyplnilo mezeru po Ascarim a Villoresim Umbertem Magliolim, Maurice Trintignantem a navrátilcem Jose Froilanem Gonzalesem. Z předešlé sezóny se za volantem červeného vozu objevovali Giuseppe Farina a Mike Hawthorn. Maserati si ponechalo Juana Manuela Fangia, jeho chráněnce Onofreho Marimona a mladíka Luigiho Mussa.

Farina byl v tréninku nejrychlejší. Gonzales zajel druhý nejlepší čas, v první řadě stáli ještě Fangio a Hawthorn. Druhou řadu okupovali Trintignant a Marimon. Doplnit je měl ještě Musso, ale před závodem trpěl neposlušným motorem a na startu se vůbec neobjevil.

Farina nejlépe odstartoval a vedení si ponechal. Fangio jej těsně stíhal, ale byl to Gonzales kdo v prvních kolech bavil jízdou diváky. Předjel Hawthorna, Fangia a v 15. kole vedoucího Farinu. V 32. kole se spustil hustý déšť a první Gonzales na mokré trati chyboval. Dostal smyk a vyjel z dráhy. Naštěstí byl schopen dále pokračovat. Farina zastavil v depu, aby mu mechanici dali speciální helmu pro déšť. Ve stejném kole neustál Hawthorn rychlou jízdu na mokré dráze a jako Gonzales vyjel z dráhy.

V čele se náhle objevil Fangio a jakoby na povel přestávalo pršet. Osychající trať nejlépe vyhovovala Gonzalesovi, který zajížděl rychlejší a rychlejší kola. Argentinec se probojoval opět na první místo a jeho přítel Fangio začal strádat. I Farina jezdil rychleji než on a na již suché dráze Fangia předjel. Ale déšť se znovu přihlásil ke slovu a nejlepší jízdu na mokru předváděl právě Fangio. Netrvalo dlouho a domácí miláček byl zpět ve vedení. Hawthorn opět chyboval a jedině s pomocí přihlížejících diváků byl zatlačen na dráhu. Podle předpisů byl však Hawthorn diskvalifikován.

Stejně dopadl i Francouz Jean Behra na gordini. V 61. kole zastavil v depu Fangio pro nové pneumatiky. Manager stáje Ferrari, Nello Ugolini si povšiml příliš mnoho asistujících mechaniků kolem Fangiova maserati a u vedení závodu podal protest. Ugolini byl přesvědčen, že vedení argentinského okruhu porušení pravidel potvrdí a Fangia diskvalifikuje, proto signalizoval Farinovi a Gonzalesovi neriskovat a poklidnou jízdou dojet do cíle. Fangio je dohnal a bez většího souboje předjel. Avšak protest byl od vedení závodu odmítnut a i FIA nakonec výpomoc od dalších mechaniků maserati nepotvrdila.

Foto: www.f1-facts.com

GP Argentiny (Autodromo Oscar Alferedo Galve)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Giuseppe FARINA itaScuderia Ferrari1:44.8
2.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari1:44.9
3.   Juan - Manuel FANGIO argOfficine Alfieri Maserati1:45.7
4.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari1:47.0
5.   Maurice TRINTIGNANT fraEcurie Rosier1:47.7
6.   Onofre MARIMON argOfficine Alfieri Maserati1:47.7
7.   Luigi MUSSO itaOfficine Alfieri Maserati1:48.2
8.   Guy MAIRESSE fraOfficine Alfieri Maserati1:49.0
9.   Princ BIRA thaOfficine Alfieri Maserati1:49.3
10.   Harry SCHELL usaSoukromé Maserati1:50.0
11.   Umberto MAGLIOLI itaScuderia Ferrari1:50.2
12.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheBaron de Graffenried1:51.0
13.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier1:51.6
14.   Elie BAYOL fraEquipe Gordini1:52.6
15.   Roger LOYER fraEquipe Gordini1:52.6
16.   Jean BEHRA fraEquipe Gordini1:53.0
17.   Jorge DAPONTE argSoukromé Maserati1:56.7

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Argentiny (Autodromo Oscar Alferedo Galve)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argOfficine Alfieri Maserati 83:00:55.8
2.   Giuseppe FARINA itaScuderia Ferrari 6+ 1:19.0
3.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari 5+ 2:01.0
4.   Maurice TRINTIGNANT fraEcurie Rosier 3+ 1 kolo
5.   Elie BAYOL fraEquipe Gordini 2+ 2 kola
 
 
6.   Harry SCHELL usaSoukromé Maserati  + 3 kola
7.   Princ BIRA thaOfficine Alfieri Maserati  + 4 kola
8.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheBaron de Graffenried  + 4 kola
9.   Umberto MAGLIOLI itaScuderia Ferrari  + 5 kol
 DQ    Jean BEHRA fraEquipe Gordini  cizí pomoc
 DQ    Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari  cizí pomoc
 DNF    Onofre MARIMON argOfficine Alfieri Maserati  motor
 DNF    Guy MAIRESSE fraOfficine Alfieri Maserati  motor
 DNF    Jorge DAPONTE argSoukromé Maserati  převodovka
 DNF    Roger LOYER fraEquipe Gordini  tlak oleje
 DNF    Louis ROSIER fraEcurie Rosier  nehoda
 DNF    Luigi MUSSO itaOfficine Alfieri Maserati  motor

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1954 Argentina: Mokrý závod

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Piquet jr., Nelson

Renault podporuje postižené děti

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud