4. GP Evropy
Reims-Gueux
1. července 1951
Evropská Grand Prix se tentokrát konala na silničním okruhu poblíž francouzského města Reims. Obilné plochy kolem dráhy by mohly vyprávět svůj vlastní příběh. Staly se svědky válečných vřav za 1. světové války, nedaleko dráhy byl vystaven válečný hřbitov a nejednou ztratil závodník kontrolu nad vozem a utrpěl vážná zranění. Ve Francii se představilo kvarteto modelů Alfa Romeo 159 a trojice vozů Ferrari 375. Další doplněk startovního pole tvořily stálice MS, tedy Talbot-Lago, Simca-Gordini. Debut za volantem Ferrari si odbyl argentinský přítel Fangia, Jose Froilan Gonzales, který nahradil nemocného Piera Taruffiho.
V kvalifikaci předvedly Alfetty svůj velmi dobře známý výkon, ale i vozy Ferrari nepostrádaly rychlost. Grand Prix Evropy měla být prvním podnikem, kde si rovnocenně změří své síly obě italské automobilky. Start za účasti mnoha diváků se nejlépe povedl Fangiovi a Ascarimu. Naopak Farinovi prokluzovala kola a než se rozjel, předjelo ho deset vozů. Na dlouhé rovince před cílem se do čela dostal Ascari, těsně sledován Fangiem a Villoresim. Už po šesti kolech dohnala vedoucí skupina nejpomalejší vozy a začala jim nadělovat jedno kolo ztráty. V devátém kole se žlutý nos Fangiovi Alfetty přehnal kolem Ascariho a na jeden okruh zůstal v čele. Převodovka Ferrari 375 italského jezdce začala zlobit a nezbývalo nic jiného, než vůz v depu odstavit. Alfetta Juana Manuela Fangia, sužována problémy s motorem, nepodávala na rovinkách maximální výkon, čehož využil rychle jedoucí Farina a převzal od týmového kolegy první místo v závodě. V této chvíli se stala Grand prix Francie bojem managerů stáje Ferrari a Alfa Romeo. Nakonec i Fangio odstoupil a převzal vůz po Fagiolim a Ascarimu předal ten svůj Gonzales.
Horké chvilky zažil, díky Rosierovi, tvrdě jedoucí Fangio. Odstupující Rosier vjížděl pomalým tempem do rychlé zatáčky a nic netušící Fangio musel vyjet z ideální dráhy. To Argentince rozhodilo natolik, že dostal smyk a otočil se v protisměru jízdy. Musel zařadit zpátečku, zacouvat, opět přeřadit a teprve až projely ostatní vozy, se vydal na cestu. Velmi riskoval, protože se otáčel v místě, kde vozy dosahovaly rychlosti přes 150 km/h a šířka vozovky nebyla větší, než sedm metrů. Vše se naštěstí obešlo bez následků a Fangio mohl dále pokračovat, ovšem se značnou ztrátou. Tento handicap mínil Argentinec vymazat a předjet všechny, které mu stáli v cestě. Dvacetšest kol před cílem se objevil znovu ve vedení a vyhrál svoji již pátou Grand prix v rámci mistrovství světa. Přesto neměl Fangio v průběhu závodu na růžích ustláno. Kromě zmíněného vyjetí z dráhy musel čelit nepříčetnému Fagiolimu. Ten zpočátku odmítal předat Argentinci svůj vůz a až na důrazný příkaz vedení stáje ustoupil. Po tomto donuceném činu se s Alfou Romeo definitivně rozešel a již nikdy za tuto italskou stáj nezávodil.
Závody konané na okruhu Reims bývaly vždy vyčerpávající a vedrem poznamenané náročné zkoušky jak pro jezdce, tak pro závodní vozy. I přes úspěch Alfy Romeo mohl být Ferrari spokojen s výsledkem podniku. Ascari s Villoresim dojeli na druhém, resp. třetím místě a plně ukázali potenciál modelu Ferrari 375.
foto: www.f1-facts.com
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Alfa Romeo SpA | 2:25.7 | |
2. | Giuseppe FARINA | ita | Alfa Romeo SpA | 2:27.4 | |
3. | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Ferrari | 2:28.1 | |
4. | Luigi VILLORESI | ita | Scuderia Ferrari | 2:28.5 | |
5. | Consalvo SANESI | ita | Alfa Romeo SpA | 2:28.9 | |
6. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Scuderia Ferrari | 2:30.8 | |
7. | Luigi FAGIOLI | ita | Alfa Romeo SpA | 2:33.1 | |
8. | Louis CHIRON | mco | Ecurie Rosier | 2:43.7 | |
9. | Reg PARNELL | gbr | G A Vanderwell | 2:44.0 | |
10. | Philippe ETANCELIN | fra | Soukromý Talbot | 2:44.8 | |
11. | Yves GIRAUD - CABANTOUS | fra | Soukromý Talbot | 2:45.7 | |
12. | Johnny CLAES | bel | Ecurie Belge | 2:46.6 | |
13. | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | 2:48.0 | |
14. | Eugene CHABOUD | fra | Soukromý Talbot | 2:49.6 | |
15. | Onofre MARIMON | arg | Scuderia Milano | 2:49.8 | |
16. | Emanuel DE GRAFFENRIED | che | Enrico Plate | 2:50.1 | |
17. | Aldo GORDINI | fra | Equipe Gordini | 2:50.3 | |
18. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Equipe Gordini | 2:50.3 | |
19. | Guy MAIRESSE | fra | Ecurie Belgigue | 2:58.4 | |
20. | Peter WHITEHEAD | gbr | Graham Whitehead | - | |
21. | Andre SIMON | fra | Equipe Gordini | - | |
22. | Harry SCHELL | usa | Enrico Plate | - | |
23. | Robert MANZON | fra | Equipe Gordini | - |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Luigi FAGIOLI | ita | Alfa Romeo SpA | 4 | 3:22:11.0 | ||
1. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Alfa Romeo SpA | 5 | 3:22:11.0 | ||
2. | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Ferrari | 3 | + 58.2 | ||
2. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Scuderia Ferrari | + 58.2 | |||
3. | Luigi VILLORESI | ita | Scuderia Ferrari | 4 | + 3 kola | ||
4. | Reg PARNELL | gbr | G A Vanderwell | 3 | + 4 kola | ||
5. | Giuseppe FARINA | ita | Alfa Romeo SpA | + 4 kola | |||
6. | Louis CHIRON | mco | Ecurie Rosier | + 6 kol | |||
7. | Yves GIRAUD - CABANTOUS | fra | Soukromý Talbot | + 6 kol | |||
8. | Eugene CHABOUD | fra | Soukromý Talbot | + 8 kol | |||
9. | Guy MAIRESSE | fra | Ecurie Belgigue | + 11 kol | |||
10. | Consalvo SANESI | ita | Alfa Romeo SpA | + 22 kol | |||
DNF | Johnny CLAES | bel | Ecurie Belge | nehoda | |||
DNF | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | zadní náprava | |||
DNF | Philippe ETANCELIN | fra | Soukromý Talbot | porucha | |||
DNF | Aldo GORDINI | fra | Equipe Gordini | motor | |||
DNF | Harry SCHELL | usa | Enrico Plate | přehřívání | |||
DNF | Maurice TRINTIGNANT | fra | Equipe Gordini | motor | |||
DNF | Andre SIMON | fra | Equipe Gordini | motor | |||
DNF | Robert MANZON | fra | Equipe Gordini | motor | |||
DNF | Onofre MARIMON | arg | Scuderia Milano | motor | |||
DNF | Peter WHITEHEAD | gbr | Graham Whitehead | motor | |||
DNF | Emanuel DE GRAFFENRIED | che | Enrico Plate | převodovka |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ