1951 Švýcarsko: První závod roku pro Fangia

iM3, 5. července 2006, 08:00 Google+

Až do května museli závodníci čekat na první Grand Prix sezóny, díky tomu však mohli mechanici déle pracovat na zlepšování monopostů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

1. GP Švýcarska
Bremgarten
27. května 1951

Pod dohledem Orazia Satta byl výkon motoru Alfy Romeo zvýšen na slušných 400 koní. Nový tip s označením 159 dostal větší rozměr palivové nádrže, aby vyrovnal vysokou spotřebu při závodech. Dvanáctiválcový motor Ferrari podával 380 koní, takže Alfetty se stále držely výkonnostní špičky, ale Scuderia Ferrari předpovídala svým vozům o jednu zastávku méně než Alfettám. Dalším vylepšením tří modelů 159 byla nová zadní náprava De Dion. Jiný návrh přední nápravy měl zase zajistit co nejlepší přenos výkonu motoru na kola vozu, čímž se zlepšila stabilita a ovládání v zatáčkách. Alfa Romeo 159 byla doplněna dvojitým výfukovým systémem, vyšší trubice odváděla zplodiny z prvního, druhého, sedmého a osmého válce, menší ze zbylých čtyř. Motor s kompresorem musel být neustále chlazen, čemuž odpovídal velký sací otvor na přední masce vozu.
 
Po vypuštění Grand prix Monaka se zahajovacím podnikem MS roku 1951 stala Grand Prix Švýcarska. Závodní sezóna začala dominantním vítězstvím Luigiho Villoresiho v Syracusu a Pau. Jeho týmový kolega Alberto Ascari ze stáje Ferrari přivezl vítěznou trofej ze San Rema. Alfa Romeo představila nový model 159 až na Internacional Trophy v Silverstone. Za hustého deště vyhrál zkrácený závod Reg Parnell.

V Bremgartenu samozřejmě nechyběly neporažené Alfy, tentokrát však s nimi sdílel první řadu i Luigi Villoresi na Ferrari. Slavnostní neděle byla poznamenána dalším hustým deštěm zkrápějící již tak kluzkou trať. Nejrychlejší reakci měl Fangio, který se v první fázi ujal vedení. Ve skutečnosti to byla zase jen Alfetta, střídající Argentince v čele závodu. Farina se rozhodl neabsolvovat jednu zastávku v depu. Předpovídal, že neztratí tolik času a zůstane v čele až do cíle. Jenže mazaný Fangio nasadil rychlé tempo, Farinu dohnal a předjel. Ke konci závodu čelil Farina nebezpečnému Taruffimu, který zajížděl lepší časy, než on sám. V poslední čtvrtině Taruffimu podlehl a dojel si pro třetí místo.

Úspěšný debut absolvoval mladý Angličan Stirling Moss. Na slabém voze formule 2 HWM se ze čtrnácté pozice na startu probojoval na deváté místo a nechal za sebou i několik vítězů Grand Prix. Dojel by i před miláčkem publika Chironem, ale v posledním kole mu došlo palivo a byl klasifikován až za ním. Odborníci předpovídali Mossovi bohatou budoucnost…

foto: www.f1-facts.com

GP Švýcarska (Bremgarten)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argAlfa Romeo SpA2:35.9
2.   Giuseppe FARINA itaAlfa Romeo SpA2:37.8
3.   Luigi VILLORESI itaScuderia Ferrari2:39.3
4.   Consalvo SANESI itaAlfa Romeo SpA2:40.3
5.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheAlfa Romeo SpA2:41.8
6.   Piero TARUFFI itaScuderia Ferrari2:45.2
7.   Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari2:46.0
8.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier2:52.7
9.   Peter WHITEHEAD gbrScuderia Ferrari2:52.9
10.   Rudolf FISCHER cheEcurie Espadon2:54.1
11.   Henri LOUVEAU fraEcurie Rosier2:56.2
12.   Philippe ETANCELIN fraSoukromý Talbot2:57.3
13.   Jose - Froilan GONZALES argSoukromý Talbot2:57.3
14.   Stirling MOSS gbrHW Motors2:58.4
15.   Yves GIRAUD - CABANTOUS fraSoukromý Talbot3:00.3
17.   Harry SCHELL usaEnrico Plate3:02.4
18.   Johnny CLAES belEcurie Belge3:02.5
19.   Louis CHIRON mcoEnrico Plate3:03.1
20.   George ABECASSIS gbrHW Motors3:03.8
21.   Guy MAIRESSE fraEcurie Belgigue3:12.0

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Švýcarska (Bremgarten)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argAlfa Romeo SpA 92:35.9
2.   Piero TARUFFI itaScuderia Ferrari 6+ 55.24
3.   Giuseppe FARINA itaAlfa Romeo SpA 4+ 1:19.31
4.   Consalvo SANESI itaAlfa Romeo SpA 3+ 1 kolo
5.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheAlfa Romeo SpA 2+ 2 kola
 
 
6.   Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari  + 2 kola
7.   Louis CHIRON mcoEnrico Plate  + 2 kola
8.   Stirling MOSS gbrHW Motors  + 2 kola
9.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier  + 3 kola
10.   Philippe ETANCELIN fraSoukromý Talbot  + 2 kola
11.   Rudolf FISCHER cheEcurie Espadon  + 3 kola
12.   Harry SCHELL usaEnrico Plate  + 4 kola
13.   Johnny CLAES belEcurie Belge  + 7 kol
14.   Guy MAIRESSE fraEcurie Belgigue  + 11 kol
 DNF    Peter WHITEHEAD gbrScuderia Ferrari  nehoda
 DNF    Henri LOUVEAU fraEcurie Rosier  nehoda
 DNF    George ABECASSIS gbrHW Motors  induktor
 DNF    Yves GIRAUD - CABANTOUS fraSoukromý Talbot  zapalování
 DNF    Luigi VILLORESI itaScuderia Ferrari  nehoda
 DNF    Jose - Froilan GONZALES argSoukromý Talbot  olejová pumpa

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1951 Švýcarsko: První závod roku pro Fangia

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

Sergio Pérez opět ukázal svou odvrácenou tvář - skončit v Q3 není určitě v jeho situaci záviděníhodné

KVALIFIKACE GP MONAKA: Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo TOP5

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Alonso, Fernando

Renault pro Francii posílí motory

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  2. Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

  4. KVALIFIKACE GP MONAKA: Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo TOP5

  5. GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

  6. Monako bude podle Marka pro Red Bull náročnou výzvou, varuje před McLarenem i Ferrari

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud