Vettel nabídl Hamiltonovi svým odstoupením titul na stříbrném podnose

Robert RoBertino Pavelka, 8. října 2017, 08:40 Aktualizováno 8.10.2017, 20:40 Google+

Penalizacemi ovlivněná Grand Prix Japonska mohla být jednou z posledních nadějí Ferrari zvrátit běh šampionátu nastavený v posledních závodech. Italská stáj ale opět nezvládla po technické stránce už třetí závod v řadě a možný titul se jí mílovými kroky vzdaluje.

Počet komentářů:  124 komentářů (Poslední 10.10. 13:07) Napište svůj názor
Lewis Hamilton už má titul opravdu blíž než na dosah

Lewis Hamilton už má titul opravdu blíž než na dosah | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Za příjemného slunečného počasí (vzduch 26°C, trať 41°C) se startovní pole seřadilo ke 44. Grand Prix Japonska. A asi jen málokdo očekával, že rozhodnutí přijde tak záhy. Hned po startu se Max Verstappen prohnal kolem týmového kolegy a vzápětí zaútočil i na Vettela. A německý pilot vůbec nebyl schopen klást odpor. Vzápětí se ukázalo proč – po radiokomunikaci letělo do boxu sdělení, že jeho vůz postrádá výkon. V nájezdu do druhého kola byl už Vettel sedmý a od krutého konce jej na chvíli ještě uchránil safety car, který vedení závodu poslalo na trať po nehodě Carlose Sainze jr., který se nedostal dál než do úseku „S“ Curve, kde opřel své Toro Rosso o bariéru. Ve 4. kole dostal Vettel z boxu příkaz, aby zajel k mechanikům, ještě chvíli sice poseděl v kokpitu, ale to už byla jenom prchající naděje.

V čele Hamilton poodjel Verstappenovi, na třetí místo se překvapivě vyšvihl Ocon, ale už po první pětině závodu se pole seřadilo v očekávaném duchu, ve kterém bohužel pro jeho atraktivitu chyběly obě Ferrari: Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Bottas. A de facto ve stejném pořadí projeli piloti i cílem, i když o malá dramata nebyla nouze.

img-responsive

Sebastian Vettel už tuší, že pátý titul do své sbírky nepřidá | foto: Scuderia Ferrari

Hamilton totiž až do samého závěru udržoval Verstappena v odstupu v rozmezí dvou až čtyř vteřin. Ve 28. kole mu i trochu pomohl Bottas, jedoucí s ohledem na penalizaci kvůli výměně převodovky odlišnou strategii – před zatáčkou R130 pustil týmového kolegu dopředu a dvě kola za sebou dokázal Verstappena udržet. Jenže Lewis se v samotném závěru závodu potýkal s rostoucími vibracemi, a když se do celé situace vložila dvojice Massa – Alonso bojující o poslední bod, dotáhl se Holanďan k Britovi na odstup menší než jedna vteřina. Jenže oba zmínění a bývalí kolegové Verstappena mírně pozdrželi a Lewis do posledního kola získal rozhodující odstup. Pak už mohl slavit dalších 25 bodů, které z něj s ohledem na spolehlivost Mercedesu a zbývající počet závodů téměř s jistotou dělají šampiona.

Valtteri Bottas odstartoval na žlutě označených pneumatikách a vydržel na nich až do 30. kola. Pak se pustil do stíhání Ricciarda a sérií nejrychlejších kol se k němu dotáhl až na tři vteřiny. Jenže k jeho smůle ve 47. kole v „S“ Curve stihl Lance Strolla defekt pravé přední pneumatiky: Kanaďan proletěl únikovou zónou a jen díky tomu, že se při návratu na trať chytla kola, nesmetl projíždějícího Ricciarda. Ovšem na okruhu byl vyhlášen režim virtuálního safety caru a během jeho tříkolové přítomnosti přišel Bottas o možnost se dostat do závětří Australanova Red Bullu. Ve zbývajících dvou kolech se stihl jen dotáhnout na vteřinový odstup, takže při nájezdu do posledního kola ani nemohl použít systém DRS.

img-responsive

Lance Stroll po 13 závodech nedojel do cíle a do jisté míry ovlivnil závěrečný souboj Ricciarda a Bottase | foto: Williams F1 Team

Martyrium si prožil i Kimi Räikkönen. Zhruba ve chvíli, kdy Vettel hlásil týmu své potíže, bojoval o pozici s Hülkenbergem a v zatáčce Spoon musel až za vnější okraj trati. To ho stálo ztrátu pěti pozic a po safety caru musel stíhat soupeře ze 14. pozice. Postupně se propracoval až na páté místo, ale přestože měl stejnou strategii jako Bottas, jen do depa zajel o kolo dřív, na superměkkých pneumatikách zaostal za Hamiltonem o propastnou půlminutu a od dvojice Ricciardo – Bottas ho dělilo přes dvacet vteřin.

Ve velmi dobrém světle se opět představily Force Indie, jako by fanouškům chtěly vynahradit trable, které stíhají Vijay Mallyu. Ocon se po úvodu při předjetí Vettela dokonce dostal na třetí místo a dokázal ho obhajovat až do 11. kola. Pak se věci vrátily k normálu a v samotném závěru se na trati opět sešel s týmovým kolegou. Vedení stáje však dobře vědělo o předchozích excesech, takže i když Sergio Pérez opakovaně navrhoval možnost vzájemně závodit (zejména v době, kdy před dvojicí jel na opačné strategii Hülkenberg), nakonec povolení nedostal – útěchou mu mohl být další velice slušný přísun bodů do týmového měšce.

Haas po nepříliš dobré kvalifikaci nenápadně postupoval vpřed a využíval problémů soupeřů. Nakonec Magnussen s Grosjeanem zvládli vyvrcholení dobrého závodu ve formě souboje s Felipe Massou, kterého Dán v „S“ Curve ve 42. kole hodně tvrdým útokem za cenu drobného kontaktu zdolal a rozhozeného Brazilce vzápětí dorazil Grosjean. Oba Haasy pak přestály i možné nebezpečí v podobě dobře jedoucího Hülkenberga, který rovněž začínal na měkké směsi a schovával si útok do poslední třetiny. Po výměně však vyjel až za čtveřicí Massa-Magnussen-Grosjean-Gasly. Když se zbavil nováčka Pierre Gaslyho, který před zatáčkou Hairpin probrzdil a musel opakovaně do depa, zaseklo se Nicovi otevřené zadní křídlo v režimu DRS, byl odvolán do depa a závada se ukázala být natolik vážná, že se na trať nevrátil.

img-responsive

Fernado Alonso se v závěru závodu nechoval nejkorektněji | foto: McLaren

U McLarenu musel Vandoorne volit dvě zastávky v závodě především proto, že v druhé zatáčce došlo k lehké kolizi s Räikkönenem, po níž spadl Belgičan na 16. pozici. Zastávka navíc mu neprospěla a zůstal hluboko v druhé desítce. Fernando Alonso se v samotném závěru dostal natěsno k Massovi, jehož Williams přišel o pravou polovinu T-wing za hlavou pilota, ale při snaze urvat cenný bod ignoroval modré vlajky a výsledkem bylo jeho vyšetřování. Nakonec se Massa spasil na cílové čáře rozdílem menším než jedna vteřina.

Počet nehod vedle Sainze jr. a Strolla rozšířil v 19. kole i Marcus Ericsson v zatáčce Degner, kterou projel přímo a zapíchl se do bariéry. V jeho případě byl rovněž vyhlášen režim virtuálního safety caru, ale trval pouhého půldruhého kola.

Bodový náskok Hamiltona činí už masivních 59 bodů, naopak Sebastian Vettel se musí ohlížet spíš za sebe, protože se k němu na pouhých 13 bodů přiblížil Bottas. Zdá se, že v posledních čtyřech závodech půjde spíš o to, zda Mercedes už počtvrté za sebou obsadí v mistrovství světa první dvě pozice. K definitivnímu zisku titulu chybí Hamiltovi s ohledem na jeho soupeře pouhých 16 bodů, za jistých okolností už ho může ostavit při dalším závodě v Austinu.

GP Japonska (Suzuka International Racing)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes AMG Petronas Motorspo 251:27.31,194 h
2. 33 Max VERSTAPPEN nldRed Bull Racing 18+ 1,211
3. 3 Daniel RICCIARDO ausRed Bull Racing 15+ 9,679
4. 77 Valtteri BOTTAS finMercedes AMG Petronas Motorspo 12+ 10,580
5. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finScuderia Ferrari 10+ 32,622
6. 31 Esteban OCON fraSahara Force India F1 Team 8+ 67,788
7. 11 Sergio PÉREZ mexSahara Force India F1 Team 6+ 71,424
8. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team 4+ 88,953
9. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team 2+ 89,883
10. 19 Felipe MASSA braWilliams Martini Racing 1+ 1 kolo
 
 
11. 14 Fernando ALONSO espMcLaren Honda Formula 1 Team  + 1 kolo
12. 30 Jolyon PALMER gbrRenault Sport Formula One Team  + 1 kolo
13. 10 Pierre GASLY fraScuderia Toro Rosso  + 1 kolo
14. 2 Stoffel VANDOORNE belMcLaren Honda Formula 1 Team  + 1 kolo
15. 94 Pascal WEHRLEIN deuSauber F1 Team  + 2 kola
16. 18 Lance STROLL canWilliams Martini Racing  DNF
17. 27 Nico HÜLKENBERG deuRenault Sport Formula One Team  DNF
18. 9 Marcus ERICSSON sweSauber F1 Team  DNF
19. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari  DNF
20. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Toro Rosso  DNF

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Google+ Vytisknout

Diskuze: Vettel nabídl Hamiltonovi svým odstoupením titul na stříbrném podnose

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 124, poslední 10.10.2017 13:07 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 124 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Michael Schumacher nadále zůstává v srdcích fanoušků

Je to jak vystoupení Mickey Mouse, hodnotí současnou F1 Schumacherův bývalý manažer

Fernando Alonso v Brazílii

Starosta São Paula jednal s Pirelli ohledně možnosti privatizace tamního okruhu Interlagos

Co myslíš, mám aspoň jednou odpadnout, aby to bylo zajímavější? (Hamilton a Vettel, ilustrační foto)

Ferrari na vratké lodi, Mercedes pod plnými plachtami a Nový Zéland znovu na scéně

Carlos Sainz už si zvyká na žlutočernou barvu

Sainzova nová kapitola: první rozhovor u Renaultu

Kimi Räikkönen v boxech Ferrari

Aston Martin nabral lidi z Ferrari, zvažuje stavbu vlastní pohonné jednotky

Kimi Räikkönen a Sebastian Vettel na tiskové konferenci v Malajsii

Proč je Räikkönen nejlepším týmovým kolegou, kterého kdy Vettel měl?

Jolyon Palmer v závodě v Japonsku

Renault je ochoten pomoci Palmerovi s hledáním nového angažmá

reklama
  • Pátek

    • 1. Trénink (17:00 - 18:30)
    • 2. Trénink (21:00 - 22:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (18:00 - 19:00)
    • Kvalifikace (23:00 - 00:00)
  • Neděle

    • Závod (21:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Valtteri Bottas dosáhl v Suzuce nejvyšší rychlosti

Nejvyšší rychlosti: Bottas za zatáčkou 130R přes 313 km/h, Ferrari s minimálním…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kubica absolvoval první test s Williamsem, tým jeho výkon zhodnotil stručně + VIDEO

  2. Haas odmítl požadavek Ferrari. Do jedné věci si Američané zkrátka mluvit nenechají

  3. Honda je výkonnostně velmi blízko Renaultu, tvrdí Hasegawa. O konceptu motoru nepochybuje

  4. Smutný příběh Marie de Villotaové je uzavřen, došlo k dohodě se společností Manor

  5. "Po kolizi v Baku jsem cítil, že jsem Ferrari zklamal," přiznává Vettel

  6. Renault podcenil varování. Vysoké sebevědomí si pak vyčítal dlouhých 22 let

reklama

Zprávy odjinud