Red Bull díky Verstappenovi slaví v Malajsii, Vettelova stíhačka skončila pod stupni vítězů

Robert RoBertino Pavelka, 1. října 2017, 10:40 Aktualizováno 1.10.2017, 12:35 Google+

Jak se podaří vypořádat se s masivní ztrátou Vettelovi a dokáže Lewis Hamilton využít jeho problémů? Nakonec navýšil náskok na svého velkého rivala, ale bezpochyby ne tak, jak by si před závodem představoval.

Počet komentářů:  203 komentářů (Poslední 08.10. 08:43) Napište svůj názor
Max Verstappen má na svém kontě druhé vítězství v kariéře

Max Verstappen má na svém kontě druhé vítězství v kariéře | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Drama pro Ferrari začalo v kvalifikaci Vettelovými problémy, pokračovalo před závodem na opačné straně garáže. Při pohledu na startovní rošt bylo jasné, že problémy má Kimi Räikkönen. Nejdřív hlásil problémy s vybitou baterií, takže se na jeho vůz sesypali mechanici, sňali kryt motoru a vypadalo to, že problém odstranili. Záhy však monopost putoval do boxů a jeho pozice v garáži bez pneumatik nevěstila nic dobrého. Nakonec se děsivý scénář pro Maranello potvrdil – Kimi do závodu vůbec nenastoupil, příčinou byly identické problémy jako u vozu jeho kolegy. Pro Grand Prix jako takovou to bylo z hlediska italské stáje jen o něco málo lepší než v Singapuru.

Start proběhl podle očekávání, Hamilton uhájil svou pozici, Bottas se pokoušel útočit na Verstappena, ale nakonec se první čtyřka seřadila v kombinaci Mercedes-Red Bull-Mercedes-Red Bull. To ale platilo jen do 4. kola, kdy si Verstappen na konci cílové rovinky poradil s Hamiltonem a překvapivě mu začal ujíždět. Bottas měl stále více problémů s Ricciardem a ten ho nakonec po souboji od první do čtvrté zatáčky zdolal v 9. kole. Ač to bude znít podivně, tím vlastně závod na špici skončil. Verstappen si i po výměnách pneumatik dokázal udržet svůj odstup, Hamilton jen maličko osciloval ve ztrátě, Ricciardo se mu dramaticky nepřibližoval a Bottas neměl na to, aby první trojici dotáhl. Jediný problém, který Verstappen měl, bylo velké vyčerpání, v Malajsii dosáhly teploty 30 stupňů, takže cíl byl pro něj vysvobozením.

img-responsive

Lewis Hamilton sice nevyhrál, ale druhé místo mu rozhodně prozatím stačí | foto: Daimler AG

Pozornost byla pochopitelně upřena na Sebastiana Vettela, který jenom dokazoval, co by se mohlo dít, kdyby Ferrari neměl problémy. Po startu se protáhl na 17. místo, postupně se propracovával dopředu až na místo dvanácté, kde se jakoby na chvíli zasekl. Pak ale zase přiložil pod kotel – využíval také obrácené strategie, zatímco celé pole kromě něj a obou Sauberů odstartovalo na superměkké směsi, Vettel měl na svém voze žlutě označené pneu. Před třetinou závodu, i díky začínajícím zastávkám soupeřů v boxech, se přiblížil na dosah první pětice, ve 20. kole zdolal Péreze a před Bottase se dostal při zastávce v boxech (28. kolo). Fin k mechanikům zajel o kolo později a přesně se ukázalo, jak je Ferrari na superměkké směsi rychlé. Vettel boural hranice nejrychlejších časů a v poslední třetině zdolal i letitý Montoyův rekord.

Důležité pro něj ale bylo dosáhnout co nejlepšího umístění. Sice se posunul o 15 míst (to jedno získal díky nešťastnému Räikkönenovi), ale nakonec ten poslední souboj nedokázal proměnit ve svůj prospěch. Na Ricciarda ztrácel téměř 19 vteřin, ale nakonec rozdíl stáhl na minimum. Bylo navíc evidentní, že Ricciardo má nějaké potíže s podvozkem, kde byla dobře viditelná poškozená část. Ve 48. kole se Vettel chytal na první atak, ale do cesty se mu připletl Alonso, takže si útok schoval na další nájezd na cílovou rovinku. Už jednou předtím ale probrzdil a jeho atak mu před zatáčkou 1 nevyšel. Vzápětí začal ztrácet a za chvíli bylo jasné, že je po bitvě, protože do rádia hlásil, že má problémy s předními pneumatikami. Možná tu byly i určité obavy o nový agregát (Vettel měl na roštu penalizaci 20 míst, ovšem to v jeho případě nic neřešilo), nakonec zvolnil a jeho úsilí o stupně vítězů skončilo.

img-responsive

Daniel Ricciardo už dosáhl osmého pódiového umístění | foto: Red Bull Content Pool

Force India opět bodovala oběma vozy, Pérez celkem v poklidu využil problémů soupeřů, dokázal v 8. kole zdolat výborně jednoucího Vandoornea. Trápila ho lehká viróza, ale rozhodně ne pneumatiky, jejichž výměnu odkládal, jak se dalo (nakonec v rámci plánovaných výměn jel do boxů jako poslední - na konci 31. kola). Adrenalin týmu na boxové zídce přinesl Esteban Ocon. Po startu ve druhé zatáčce o jeho vůz zavadil Felipe Massa a Esteban musel už na konci druhého kola s defektem pneu do boxů - vlastně se tak ocitl v pozici Vettela, protože spadl na poslední místo. Tím si odbyl povinnou výměnu, ale to ještě nebyl konec problémů. V nájezdu do 25. kola zaútočil na Carlose Sainze jr. a v první zatáčce zachytil pravým zadním kolem o jeho levé přední. Následovaly hodiny, ale Francouz dokázal udržet motor v chodu a nakonec se vrátit do závodu. Musel se sice rozloučit s vidinou dobrého umístění, ale po všech potížích zachránil aspoň čestný bod.

U McLarenu předpokládali solidní závod a Stoffel Vandoorne ho také předvedl. Svým způsobem sice jel osamělý závod, protože Pérez byl nad jeho možnosti, ale zezadu mu až takové nebezpečí nehrozilo. Alonso na tom byl o něco hůř, ocital se v bojujících skupinkách, nejčastěji s Hülkenbergem a oběma Haasy, nakonec z toho byl duel s Renaultem (jaká to symbolika), ze kterého Hülkenberg šest kol před koncem „utekl“ do boxů – už předtím si Němec stěžoval na jízdní vlastnosti, ale inženýr mu nedovolil závod vzdát.

img-responsive

Nico Hülkenberg po několika solidních výsledcích ztrácí půdu pod nohama | foto: Renault Sport F1

Williamsy se dostaly do desítky hned po startu a notně zabrnkali na nervy Paddy Lowemu ve 14. kole, kdy po výjezdu Vandoornea z boxů následoval souboj Strolla s Massou kolo na kolo, aby ho pro sebe nakonec rozhodl kanadský mladík. Haas se potýkal s jízdními vlastnostmi a zejména Grosjean opět „plakal“ do radiokomunikace, nakonec si ale zchladil žáhu alespoň na Gaslym. Magnussen se opět předvedl v tradičních intencích a ve 39. kole svedl souboj kolo na kolo s Alonsem v prvních dvou zatáčkách, nakonec Španěl volil poměrně drsný útok, po němž následovala tradiční radiokomunikace – pochopitelně oba aktéři viděli daný okamžik odlišně.

Za zmínku stojí ještě Jolyon Palmer a jeho dvoje hodiny během tří zatáček. Ve 38. kole v předposlední provedl efektní výkrut poprvé, poté se do Turn 1 řítil bok po boku s Magnussenem, aby po lehkém kontaktu vykroužil druhou piruetku. Pár slov věnujme ještě nováčku Gaslymu, který předvedl sympatický výkon, ale bylo zřejmé, že mu chybí více závodních zkušeností.

Docela na závěr – při dojezdovém kole došlo ke kolizi Sebastiana Vettela s Lance Strollem: výsledkem bylo uražené levé zadní kolo Ferrari a Vettel musel do paddocku dorazit „taxíkem“ v podání Pascala Wehrleina (v jeho případě může přijít i trest v podobě posunu na startovním roštu, protože to sportovní komisaři vůbec nevidí rádi). O vině v tomto incidentu se dá diskutovat - sportovní komisaři se nakonec rozhodli incident nechat bez trestu (více najdete zde) ale jenom podtrhl nepříliš podařený víkend Ferrari, po němž Vettel ztrácí na Hamiltona 34 bodů. Téměř by se dalo říci, že před dalším závodem v Japonsku má britský pilot první matchball ohledně zisku čtvrtého titulu.

GP Malajsie (Sepang International Circuit)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 33 Max VERSTAPPEN nldRed Bull Racing 251:30:01,290 h
2. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes AMG Petronas Motorspo 18+ 12,770
3. 3 Daniel RICCIARDO ausRed Bull Racing 15+ 22,519
4. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari 12+ 37,362
5. 77 Valtteri BOTTAS finMercedes AMG Petronas Motorspo 10+ 56,021
6. 11 Sergio PÉREZ mexSahara Force India F1 Team 8+ 1:18,630
7. 2 Stoffel VANDOORNE belMcLaren Honda Formula 1 Team 6+ 1 kolo
8. 18 Lance STROLL canWilliams Martini Racing 4+ 1 kolo
9. 19 Felipe MASSA braWilliams Martini Racing 2+ 1 kolo
10. 31 Esteban OCON fraSahara Force India F1 Team 1+ 1 kolo
 
 
11. 14 Fernando ALONSO espMcLaren Honda Formula 1 Team  + 1 kolo
12. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team  + 1 kolo
13. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team  + 1 kolo
14. 10 Pierre GASLY fraScuderia Toro Rosso  + 1 kolo
15. 30 Jolyon PALMER gbrRenault Sport Formula One Team  + 1 kolo
16. 27 Nico HÜLKENBERG deuRenault Sport Formula One Team  + 1 kolo
17. 94 Pascal WEHRLEIN deuSauber F1 Team  + 1 kolo
18. 9 Marcus ERICSSON sweSauber F1 Team  + 2 kola
 DNF  55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Toro Rosso  nedokončil
20. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finScuderia Ferrari  neodstartoval
 
 Nejrychlejší kolo:
  5 Sebastian VETTEL Ferrari SF70H
Ferrari 062
Pirelli   1:34,080
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Google+ Vytisknout

Diskuze: Red Bull díky Verstappenovi slaví v Malajsii, Vettelova stíhačka skončila pod stupni vítězů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 203, poslední 08.10.2017 08:43 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 203 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Motor Mercedesu

Mercedes se svou pohonnou jednotkou brzy překoná hranici 1000 koní

McLareny budou mít od příštího roku za zády motory Renault

Prost o smlouvě Renaultu s McLarenem, pozitivním tlaku, spolehlivosti a velké ztrátě na špici

Daniil Kvjat v závodě v Belgii

Kvjat byl talentovanější než Gasly nebo Hartley, míní Marko

Aerodynamická pravidla se letos moc nemění, vozy v příštím roce přesto znatelně zrychlí

Vozy budou příští rok o 2 sekundy na kolo rychlejší, naznačují simulace. Jak to bylo letos?

Letošní pohonná jednotka Hondy RA617H

Přechod na Hondu není tak jednoduchý, odlišné rozvržení motoru je pro Toro Rosso výzvou

Felipe Massa v Baku doplatil na technickou závadu, Williams to pak hodně mrzelo

"Massa letos v Baku mohl vyhrát, nebýt našeho selhání," přiznává Williams

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Vettela v Malajsii stíhal jeden problém za druhým

Pozávodní kolize Vettela a Strolla nebude mít pro piloty žádný dopad + VIDEO

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Rozhovor se šéfem McLarenu o vývoji vozu pro rok 2018 a světlých zítřcích s Renaultem

  2. Vozy budou příští rok o 2 sekundy na kolo rychlejší, naznačují simulace. Jak to bylo letos?

  3. FOTO: Pohled zblízka na letošní pohonnou jednotku Hondy RA617H

  4. Red Bull nebude na Ricciarda čekat věčně. "Máme velmi dobré možnosti," varuje Horner

  5. Konec partnerství s McLarenem je pro Hondu úlevou, problém dle Hasegawy nebyl v lidech

  6. Přechod na Hondu není tak jednoduchý, odlišné rozvržení motoru je pro Toro Rosso výzvou

reklama