Hamilton vítězí, Vettel nadále vede, zbytek světa ohromujícím způsobem ztrácí

Robert RoBertino Pavelka, 14. května 2017, 15:40 Aktualizováno 14.5.2017, 17:20 Google+

Španelsko velice často znamenalo v kalendáři Grand Prix začátek evropské části šampionátu, i když se tu a tam do této řady přimotalo nějaké zámoří. Letos byl závod v katalánské oblasti zvlášť očekáván, protože duel Mercedes-Ferrari byl zatím nerozhodný.

Počet komentářů:  23 komentářů (Poslední 15.05. 22:38) Napište svůj názor
Lewis Hamilton má na svém kontě druhé vítězství v letošní sezóně

Lewis Hamilton má na svém kontě druhé vítězství v letošní sezóně | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Grand Prix Španělska po mnoha změnách a vývojových balíčcích, avizovaných snad u všech týmů slibovala opravdu napínavý průběh, ale velice záhy se ukázalo, že z očekávaného souboje kolo na kolo zbylo jen torzo v podobě Mercedesu a Ferrari. A i tento souboj měl v podstatě jen dva vrcholy, pak se všechno uložilo do poklidného módu.

Pojďme tedy na samotný začátek, protože start tentokrát rozhodl o mnohých nadějích. Vzdát už po první zatáčce se jich museli Kimi Räikkönen a Max Verstappen. A lze bez nadsázky říci, že vlastně bez vlastní viny. Nejlépe odstartoval Vettel, za nímž se na konci cílové rovinky pokoušeli srovnat Hamilton a Bottas. Zvenku zkusili využít příležitosti Räikkönen a Verstappen, jenže Bottas jedoucí na vnitřku, zachytil levým předním kolem za zadní pravé svého krajana u Ferrari, lehce ho vychýlil ze směru a vzápětí se Kimiho vůz dostal do kontaktu s Holanďanovým Red Bullem. Výsledek - u dvou posledně jmenovaných vyvrácené levé resp. pravé kolo, pachatel poklidně a bez ztráty pořadí putoval dál. Zmatek za ním ale ještě postihl Fernanda Alonsa, do něhož zase strčil Felipe Massa a vyprovodil ho za zatáčkou 2 do štěrkové zóny. Španěl k velké lítosti domácího publika klesl na 11. příčku, Massa musel do boxů a propadl se na samý chvost startovního pole. 

img-responsive

Sebastian Vettel po potížích v tréninku zabojoval, ale přestože téměř polovinu závodu vedl, skončil druhý | foto: Scuderia Ferrari

Vettelovi se podařilo najet nějaký čas na svého soupeře, největší odstup mezi nimi vyšplhal až na téměř sedm vteřin, takže když došlo na první z očekávaných výměn pneumatik, bylo to Ferrari, které na konci 15. kola povolalo do boxů svého pilota. Vettel se vrátil na 4. příčku a čekal, jak zareagují soupeři. Hamilton vyčkával až do 21. kola, ovšem po zastávce nazul středně tvrdou směs. A hodně mu pomohl Bottas, kterého Vettel dojel v průběhu 23. kola: Fin dokázal za sebou Sebastiana téměř dva okruhy udržet a připravil ho tak o dobré tři vteřiny. Nakonec ho Vettel zdolal, když při nájezdu do první zatáčky Valtteriho doslova "vymíchal" a po vnitřní straně šel dopředu, potom se náskok mezi ním a Hamiltonem opět natáhl na nějaké čtyři vteřiny, ovšem všem bylo jasné, že rozhodne poslední stint, do kterého musel Vettel nazout bíle označené pneumatiky, zatímco Hamilton měl k dispozici měkkou směs. 

Než však došlo k druhým výměnám, došlo v nájezdu do 34. kola ke kolizi mezi Massou a Vandoornem. Belgičan jakoby vůbec Brazilce neviděl a dopadl stejně jako před ním Räikkönen a Verstappen. Vedení závodu zvolilo režim virtuálního safety caru, takže do boxů zamířili během tří kol, kdy byl v platnosti, Hülkenberg, Sainz jr., Wehrlein, Magnussen, Kvjat, Stroll a Grosjean. A na konci 36. kola i Hamilton, který vyjížděl už ve chvíli, kdy byla trať opět volná. Vettel se u mechaniků objevil o kolo později a při výjezdu i za cenu kontaktu v první zatáčce udržel první místo, ale bylo jasné, že Hamiltonovi dlouho odolávat nedokáže, nakonec obhajoval Němec vedení do 44. kola, kdy v první zatáčce Hamilton "vyběhl" z jeho závětří jako sprinter proti vytrvalci a bez potíží Vettela zdolal. Ferrari ještě několik kol drželo s Mercedesem krok, ale postupně narostl odstup na čtyři vteřiny a bylo jasné, že Hamilton nejenže nepocítil degradaci pneumatik, ale dokázal i šetřit svůj vůz. Vettel měl navíc v závěru opět problémy s Massou jedoucím o dvě kola zpět v zatáčce La Caixa, ale tentokrát se nedalo hovořit o tom, že by Felipe zásadně ovlivnil běh závodu. Nakonec bylo evidentní, že u Ferrari pochopili situaci a soustředili se na dojetí.

img-responsive

Valtteri Bottas zaznamenal první odstoupení v barvách Mercedesu | foto: Daimler AG

Valtteri Bottas po vzorné týmové činnosti zamířil do boxů v 27. kole a obhajoval třetí příčku, ale pouze do 39. kola, ve kterém už naplno plál souboj Vettel-Hamilton. V zatáčce Repsol vydal motor jeho vozu divný zvuk a před další zatáčkou Seat už mu tým hlásil, aby auto zastavil - ostatně jeho pohonná jednotka už začínala hořet.

Daniel Ricciardo si musel připadat jako ztracený syn. Před ním téměř minutová mezera, za ním v půlminutovém odstupu další soupeři. Díky odstoupení výše zmíněných pilotů sice doputoval na stupně vítězů, ale výkon jeho vozu oproti Ferrari a Mercedesu byl bez nadsázky propastný. Nenápadný závod, ale o to účelnější, odjely oba vozy Force Indie. Pérez sice měl při svém pit-stopu (21. kolo) značné problémy s pravým předním kolem, které se mechanikům nedařilo sejmout, ale odstup od ostatních byl dost velký na to, aby svou pozici neztratil. V jeho závětří se držel Esteban Ocon a opět vylepšili profil své značky. 

img-responsive

Force Indie nadále drží slibnou formu | foto: Sahara Force India

Dramatický souboj přinesla bitva o sedmé místo, ovšem byla rozhodnuta zásahem vyšší instance. Když se vozy vrhly v režimu VSC do boxů, minul Pascal Wehrlein vymezený nájezd do depa a záhy mu byla oznámena pětivteřinová penalizace. Němec však nesložil zbraně a vytrvale odolával náporu za ním jedoucího Carlose Sainze jr., který se rozhodně chtěl před domácím publikem vytáhnout. Nakonec se této dvojici podařilo utrhnout před duetem Haasů, kde navíc postihla v předposledním kole Magnussena nemilá událost, poškodil si levou zadní pneumatiku a před posledním kolem musel do boxů, čímž přišel zcela určitě o osmé místo. Wehrlein nakonec Sainzovi jr. odolal, i proto, že španěl v La Caixa také chyboval, špatně zvolil nájezd a byl příliš "široký", takže nakonec uhájil osmé místo, protože kvůli trestu se před něj dostal jen zmíněný Sainz jr. 

Zatímco Kvjat předvedl nenápadný závod a dokázal se probojovat až na body, pro Williams bylo Španělsko něco jako Waterloo. Massa měl problémy už na startu, jak jsme zmínili, potom jeho vozu nepřispěla ani kolize s Vandoornem a nakonec bojoval o poslední místo se Strollem. Podařilo se mu v tomto interním duelu zvítězit, ale v samotném závěru se musel sklonit před finišujícím Alonsem, který v krátkém rozmezí zdolal oba williamsy. Fernando sice doplatil také na úvodní fázi závodu, v jeho průběhu se trápil, ale závěr závodu mu vyšel více než slušně, pro něj bylo bohužel trochu pozdě.

img-responsive

Kimi Räikkönen skončil příliš brzy, tak alespoň udělal radost jednomu z malých fanoušků | foto: Scuderia Ferrari

A docela na závěr jednu dojemnou perličku, která určitě nadchne sociální sítě - když vypadl v první zatáčce Kimi Räikkönen, na tribuně kamery několikrát zabraly malého chlapce v čepičce Ferrari, jak tuto okolnost oplakal hořkými slzami. Ještě v průběhu závodu se pak malý Thomas Danel objevil v hospitality Ferrari, kde mu Kimi dal podepsanou kšiltovku, pár starších závodních bot a nechal se s ním vyfotografovat. A tak se svět dozvěděl, že tato "hvězda Grand Prix Španělska", jak ji nazval moderátor SkySport, přijela na závod s rodiči z Francie a je skutečně oddaným fanouškem Ferrari - dokonce má kočku slyšící na jméno Schumi. V krátkém rozhovoru Thomas prohlásil, že Kimiho odstoupení bylo opravdu "strašné", Iceman je podle něj geniálním pilotem. Jeho matka Coralie pak dodala: "Byl to pro nás fantastický den. Nemohli jsme tomu uvěřit, když si pro nás přišli a pozvali nás k Ferrari. Pro fanoušky jako jsme my to je něco neskutečného. Právě tohle u nich Formuli 1 oživuje!" Jak se ale později ukázalo, když Vettel konečně předjel ve 25. kole Bottase, Thomas už zase našel ztracený úsměv.

GP Španělska (Circuit de Catalunya)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes AMG Petronas Motorspo 251:35:56,497 hod
2. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari 18+ 3,490 s
3. 3 Daniel RICCIARDO ausRed Bull Racing 15+ 1:15,820 min
4. 11 Sergio PÉREZ mexSahara Force India F1 Team 12+ 1 kolo
5. 31 Esteban OCON fraSahara Force India F1 Team 10+ 1 kolo
6. 27 Nico HÜLKENBERG deuRenault Sport Formula One Team 8+ 1 kolo
7. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Toro Rosso 6+ 1 kolo
8. 94 Pascal WEHRLEIN deuSauber F1 Team 4+ 1 kolo
9. 26 Daniil KVJAT rusScuderia Toro Rosso 2+ 1 kolo
10. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team 1+ 1 kolo
 
 
11. 9 Marcus ERICSSON sweSauber F1 Team  + 2 kola
12. 14 Fernando ALONSO espMcLaren Honda Formula 1 Team  + 2 kola
13. 19 Felipe MASSA braWilliams Martini Racing  + 2 kola
14. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team  + 2 kola
15. 30 Jolyon PALMER gbrRenault Sport Formula One Team  + 2 kola
16. 18 Lance STROLL canWilliams Martini Racing  + 2 kola
 DNF  77 Valtteri BOTTAS finMercedes AMG Petronas Motorspo  nedokončil
 DNF  2 Stoffel VANDOORNE belMcLaren Honda Formula 1 Team  nedokončil
 DNF  33 Max VERSTAPPEN nldRed Bull Racing  nedokončil
 DNF  7 Kimi RÄIKKÖNEN finScuderia Ferrari  nedokončil

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Google+ Vytisknout

Diskuze: Hamilton vítězí, Vettel nadále vede, zbytek světa ohromujícím způsobem ztrácí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 23, poslední 15.05.2017 22:38 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 23 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

F1 atmosférický motor Cosworth

Exkluzivně: Může mít Cosworth opravdu na boj s Mercedesem? Proč neměl dobrou pověst?

Nico Rosberg při pátečním tréninku s ochranou kokpitu typu halo v Belgii

"FIA zřejmě neměla jinou možnost, než Halo zavést," domnívá se šéf Mercedesu

Fanoušci Maxe Verstappena v Belgii

Belgie už díky Verstappenovi vyprodala všechny lístky. Její ztráta přesto roste

Kimi Räikkönen v kvalifikaci v Monaku

Kde jsou ti sponzoři? Manchester United jich má přes 90, F1 pouze pět. Proč?

Dominantní Mercedes Careyovi nestačí, chce v F1 další německé značky

Uvidíme v F1 více německých týmů? Carey o to evidentně usiluje

Co tedy vlastně příští rok na vozech uvidíme?

Jaké jsou reakce na rozhodnutí FIA ohledně ochrany kokpitu?

Forma týmů se mění závod od závodu

Proč stále dochází k odchylkám ve formě týmů, když mají tak pokročilé simulátory?

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VETTEL, 2. HAMILTON, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Fernando Alonso dnes s McLarenem překvapil

Alonso odhadl, kolik koní Hondě chybí, aby mohla bojovat o pole position

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Prohlášení po závodě v Silverstone: Ferrari si nechce stěžovat na ztrátu 2. a 4. místa

  2. Kvalifikace kořistí Hamiltona, ovšem s kontroverzním pozadím, domnívá se Grosjean

  3. "Stahujeme náskok lídrů," tvrdí Honda a prozrazuje první detaily o motoru 2018

  4. Ferrari údajně nabídlo Vettelovi nový kontrakt. Jak by to bylo s Kimim a kolik by si Němec vydělal?

  5. Zvěsti o výměnách pokračují: prohodí si Hamilton a Vettel svá místa?

  6. Prohlášení pilotů a zástupců týmu po kvalifikaci na Grand Prix Británie

reklama

Zprávy odjinud