Analýza přestupu Valtteri Bottase k Mercedesu z hlediska finančního či sponzorského

Robert RoBertino Pavelka, 22. ledna 2017, 15:55 Google+

Otazníky kolem Valtteri Bottase a Mercedesu jsou definitivně vyřešené, nyní se rozebíhá hodnocení, co vlastně příchod finského pilota přinese oběma stranám. A protože jedno hezké rčení říká, že o peníze jde až v první řadě, nelze vynechat ani tuto oblast.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Valtteri Bottas nastupuje k Mercedesu

Valtteri Bottas nastupuje k Mercedesu | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Už jsme několikrát připomněli, že příchod nadějného pilota do špičkového prostředí předpokládá, že se zařadí mezi nejvážnější uchazeče na vítězství v Grand Prix, případně i titul mistra světa. Takové případy tu jsou, ať se jednalo o Niki Laudu, Jacquese Villeneuva či Lewise Hamiltona. Ale můžeme vzpomenout i osudu Stefana Johanssona, Heinze-Haralda Frentzena nebo Heikki Kovalainena, kteří nadějnou pozici využít nedokázali.

Nyní je řeč o Valtteri Bottasovi, jehož schopnosti už byly několikrát vyzdvihovány a samotný sedmadvacetiletý Fin byl označován za potenciálního uchazeče o titul mistra světa. Pokud bude Mercedes v roce 2017 stejně konkurenceschopný jako v posledních třech letech, Bottas se opravdu může do této pozice posunout a získat tak po boku Lewise Hamiltona neocenitelné zkušenosti. 

Peníze...

Nesmíme ale ignorovat i mimosportovní aspekty. Bottasovo zviditelnění bude mít rozhodně dopady v několika směrech a do jisté míry se dotkne i Felipe Massy a Pascala Wehrleina. Především je tu otázka platu pro finského pilota, který se nejspíš bude odvíjet v jiných dimenzích než u Williamsu. Ačkolivnebyly zveřejněny detaily, je známo, že platy pilotů u Mercedesu byly čtyřnásobně vyšší než gáže jejich kolegů u Williamsu. Je pochopitelně značně nepravděpodobné, že by Bottas šel s penězi na úroveň trojnásobného šampiona, jehož přínos po příchodu až k současnému dominantnímu postavení nelze popřít. Lze však bez nadsázky předpokládat, že Bottas si svým přesunem z Grove do Brackley uloží na konto minimálně dvojnásobek předchozí mzdy. 

img-responsive

Dva hlavní Bottasovi sponzoři - Wihuri bude pokračovat i u Mercedesu | foto: Williams F1 Team

... sponzoři...

Posun do špičkového týmu bude mít zcela určitě také dopad na osobní sponzory finského pilota. Tak tomu bylo u jeho předchůdců, protože šance na zviditelnění je evidentní. Bottase například provázela od jeho počátků ve Formuli 1 dvojice sponzorů Wihuri a Kemppi. Názvy těchto firem se objevovaly na voze Williams, ovšem Kemppi po roce 2015 vyklidil pole a zůstal pouze na bázi Bottasova osobního sponzora. Wihuri uzavřelo s Williamsem smlouvou do konce roku 2016, takže nebyla žádná překážka v přechodu k Mercedesu, což bylo nedávno oficiálně potvrzeno.

Potenciální sponzoři chtějící spojit své výrobky a loga s Bottasem ale musejí brát v úvahu, že existují určitá tabu. Rozhodně o Valtteriho přízeň nemohou usilovat módní značky, protože privilegium má u Mercedesu Hugo Boss. Stejně tak elektrotechnika, konkrétně výrobci sluchátek, musejí hledat odbyt jinde, protože podobnou pozici má firma Bose. 

Nicméně je zřejmé, že nejspíš dojde k některým novým kontraktům na poli osobním. Nejde jen o to, že se očekává častější pobyt Bottase v popředí startovního pole, tudíž i bohatší účasti na tiskových konferencích po kvalifikacích a závodech. Určitě se stane i mediálně vyhledávanější a to už stojí za zvážením konkrétní nabídky.

img-responsive

Felipe Massa předvedl nejkratší odchod z F1 | foto: Williams F1 Team

... a ostatní

Díky Bottasově přesunu jsme zažili vůbec nejkratší období mezi odchodem z F1 a následným návratem. Dalo by se říci, že to připomíná některé slavné fotbalové přestupy, kdy byl uznávaný plejer postoupen konkurenci (nejčastěji po zranění), ale dal se tak rychle dohromady a zahrál tak skvěle, že se honem měnily plány. V F1 můžeme vzpomenout roku 1993, kdy se Senna dlouho nehodlal vyjádřit, zda vůbec do sezóny nastoupí a až těsně před prvním závodem se uráčil akceptovat smlouvu, takže si Mika Häkkinen mohl dát téměř celoroční pauzu a soustředit se na testování nových McLarenů.

Felipe Massa se ale může dostat do určitých problémů, protože od opětovné nabídky Williamsu k začátku sezóny nezbývá tolik prostoru, aby dořešil smluvní otázky se sponzory. Nedá se ostatně předpokládat, že by takový veterán jako Massa strhl lavinu zájmu nových mecenášů, spíš půjde o doladění stávajících kontraktů, které byly výsledkem dlouholeté kariéry. Jisté je však jedno - předpokládá se, že Brazilec zůstane na svých 5 milionech dolarů za sezónu 2017, což bude pravděpodobně mnohem více než by si vydělal jako příležitostný televizní komentátor závodů F1. 

img-responsive

Wehrlein se v Mercedesu něco najezdil, ale nakonec mu to platné nebylo | foto: Pirelli

V trochu jiné situaci je Pascal Wehrlein, kterého Mercedes podporuje už od jeho působení ve Formuli 3. Navzdory nespornému talentu a možnosti vyzkoušet si v testech monopost, který by byl nejspíš snem zástupu pilotů, jejichž přání zůstane opravdu jen snem, nemá tak bohaté portfolio osobních sponzorů, aby se stal vyhledávaným jedincem. V tomto směru může být pro něj štěstím, že Sauber své finanční těžkosti loni v létě vyřešil a nemusel se tedy nijak zvlášť zabývat "věnem", které mu nový adept na závodní sedačku přinese. V tomto směru lze říci, že volbou Wehrleina skutečně sáhl po kvalitě.

Vytisknout

Diskuze: Analýza přestupu Valtteri Bottase k Mercedesu z hlediska finančního či sponzorského

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Závod šampionů 2017 v Miami - porada s piloty

Závod šampionů v Miami ovládl Montoya, porazil hvězdy F1

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud