Novoroční vzpomínka a přání čtenářům F1NEWS.cz

Robert RoBertino Pavelka, 1. ledna 2017, 17:55 Google+

Na začátku byla jedna sázka, na první pohled vlastně nevinná. Rozhodně jsem tehdy nemohl tušit, že se z ní vyvine závislost trvající několik desítek let. I tak někdy mohou začínat velké lásky, které měly velice brzy zaniknout.

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 03.01. 15:04) Napište svůj názor
Přeji všem čtenářům úspěšný vstup do roku 2017

Přeji všem čtenářům úspěšný vstup do roku 2017 | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Psal se rok 1976 a můj soused ve školní lavici Jiří přišel s nápadem: kdo bude mít zajímavější sešit o F1? Dodnes netuším, co ho k téhle sázce vedlo, do Laudovy nehody ještě zbývalo pár měsíců, prozatím válcoval startovní pole a nic nenasvědčovalo žádnému dramatu. Ale protože jsem od přírody soutěživý tvor, navíc jsem nemalý, o to složitěji nabytý peníz věnoval na časopisy všeho druhu, jal jsem se stříhat jako divý. Stadiony, Pionýrské stezky a příležitostná periodika (například ABC či Svět motorů) prošla těžkou selekcí, ale výsledek byl nakonec remízový. Můj soupeř totiž vlastnil nemálo periodika Signál a zdejší Hrubcovy články s fotografiemi Antonína Bahenského byly citelným artiklem.

img-responsive

Jedno z mých nejoblíbenějších Ferrari - mám ho i v měřítku 1:12 | foto: Jaroslav Vehrle, F1NEWS.cz

Nicméně díky tomuto kroku jsem později objevil MOTORistickou současnost a jal se dohledávat, jak to jenom šlo. Rodičovstvo ze mě šílelo, protože jsem neváhal občas rozšmikat babičce její oblíbené Květy, neustálé dožadování se dalších časopisů působilo značné rozbroje. Už tehdy na další a další lepení do sešitů (Jiřího to po roce a půl přestalo bavit) a vymýšlení všech možných i nemožných tabulek reagoval otec slovy, že tohle mě stejně nikdy živit nemůže. 

Když vás ale něco baví, těžko to s lehkým srdcem odsunete stranou. Jak jsem uvedl ve stati o periodikách v době reálného socialismu, ačkoliv byla F1 brána jako ryze kapitalistická záležitost, psalo se o ní dost a hledání obrázků a článků bylo nadále velkým motorem. Archiv se postupně přesouval z obálek do beden, díky jejichž neustálému přerovnávání jsem za pár let znal prakticky závod od závodu zpaměti. Do té doby spadá i první pokus si vytvořit vlastní přehledy jednotlivých sezón, což později s nástupem počítačů a internetu znamenalo všechno od základu předělat. Leč nevadilo mi to až tolik, protože jsem se dozvídal stále nové a nové věci. 

img-responsive

Můj vstup do F1 provázel Brabham-Alfa Romeo. Milá společnost... | foto: Alfa Romeo

Přiznávám bez mučení, že jsem vždy víc tíhnul k příběhům než k technice, od toho jsou jiní fachmani. Zajímali mě piloti, jejich cesta do F1 i důvody, proč ji opouštěli, vznik týmů, jejich existence, zánik či prolínání s jinými stájemi. Když se ohlednu, tak je to někdy až zarážející, když si uvědomím, co všechno jsem s F1 prožil. Jednotlivé technické éry, wingcary, turbomotory, odchod od dvanáctiválců až po šestiválce, bizarní konstrukce jakož i neúspěšné pokusy (však jsem jim věnoval dost času v další, bohužel domácí práci), piloty veterány i meteory, jejichž záře byla příliš krátká. Osudy šťastné i tragické. Vzpomněl jsem si, jak jsem u některých jedinců odhadoval, zda budou úspěšní a želel, že se jim jejich kariéra nevydařila - namátkou bych mohl uvést Geoffa Leese či šlechtice jménem John Colum-Stuart Crichton, markýz z Bute a hrabě Dumfries.

Nelze říci, že bych F1 objevil v onom roce 1976, pamatuji si historicky první přenos Československé televize z Monaka 1973. Ale že to dotáhnu až k vlastním publikacím a možnosti oslovovat stovky fanoušků, to jsem si opravdu nepředstavoval. O to hezčí je pocit, když se nějaký článek líbí a rozšíří oblasti i dalším. Jistě, nikdy není možné vyjít vstříc všem, existují témata, piloti a týmy, které se netěší takové přízni. Vzhledem k tomu, že jsem statistikou nadále posedlý, není těžké spočítat, co táhlo nejvíc. Ale psát jen o šesti nebo sedmi pilotech a dvou třech týmech by nebyla žádná zábava.

img-responsive

Nebylo by hezké si udělat podobnou fanouškovskou fotku? | foto: Scuderia Ferrari

Nový rok bývá dnem předsevzetí, možná i přání. Mám jich pochopitelně několik, hlavně abych už nezažil rok podobný právě tomu uplynulému, který byl v mém osobním životě hodně těžkou zkouškou. Nechci, aby to vyznělo pateticky, ale pomoci se mi dostalo i od vás, čtenářů, protože díky vám se leccos podařilo překlenout. Byl bych také opravdu rád, kdyby se jednou povedlo zrealizovat skutečně velké setkání lidí, kterým F1 něco říká. Spousta lidí - a nechť se nezlobí ti, které náhodou pominu - jako kik, rock, tom11, ligier, zix, jumpman, easy či situs evidetně o F1 ví hodně a byla by to zajímavá debata. Ostatně aspoň v malém měřítku se už něco podařilo, Mike17, odin a Lotusolog mohou povyprávět. Dále bych byl rád, abyste i nadále chodili na naše stránky, četli a diskutovali o tom, jak je ještě zlepšit. Existují určité limity, za které zatím jít nelze, ale věřte, že pro nás je velkou odměnou, když se naše práce dobře čte. A stejně tak si přeju, aby sem zavítalo co nejméně závistivců. 

Těžko říci, co nám rok 2017 přinese. V minulosti se objevilo mnoho změn, které měly být významné - některé přinesly jisté ovoce, jiné se minuly účinkem. Máme ještě necelé dva měsíce na prognózy, odhady a předpovědi - aby pak třeba všechno dopadlo docela jinak. V každém případě vám do onoho nadcházejícího roku přeji mnoho štěstí a především ať vám vychází co možná nejvíce dle vašich představ. A zachovejte nám přízeň...

Vytisknout

Diskuze: Novoroční vzpomínka a přání čtenářům F1NEWS.cz

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 03.01.2017 15:04 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

Oscar Piastri vyhrál podivný trénink v Suzuce

První trénink přerušen po nehodě, v druhém se víc stálo než jezdilo. Vyhrál ho Piastri

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Valentino Rossi a Ferrari F1: Co z toho mohlo vzejít?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

  2. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud