McLaren a já: Vzpomínky Juana Pabla Montoyi

Robert RoBertino Pavelka, 3. prosince 2016, 19:40 Google+

V dalším vzpomínkovém příspěvku se představuje Juan Pablo Montoya, který u McLarenu strávil dvě necelé sezóny. Ohlíží se na čas strávený s týmem a hodnotí i další aspekty svého působení v F1.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Max Verstappen a Juan Pablo Montoya jsou co do závodního stylu často srovnáváni

Max Verstappen a Juan Pablo Montoya jsou co do závodního stylu často srovnáváni | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Smlouvu s McLarenem jsem podepsal v létě 2003. Načasování bylo dobré a v tomto bodě důležité. Měli jsme dohodu, hotovo. Odehrálo se to velice brzy, ale přesto toto rozhodnutí považuji za správné. McLaren, stejně jako Williams, byl v F1 po historické stránce úspěšný. A být jeho součástí bylo velice příjemné.

Díky podpisu smlouvy jsem vlastně strávil u Williamsu nejpříjemnější rok (2004). Nikdo na mě nevyvíjel žádný tlak, chtěl jsem ještě vyhrát nějaký závod, samozřejmě jsem měl zájem odvádět co nejlepší práci. A když jsem docela na závěr roku vyhrál v Brazílii a porazil Kimiho na McLarenu, byla to pro nový tým dobrá vizitka.

img-responsive

Alonso patřil mezi tradiční Montoyovy soupeře | foto: Lotus F1 Team

Pokud mám být upřímný, tak když jsem poprvé usedl do McLarenu, bylo to něco docela odlišného, samotného mě šokovalo, jaký to byl rozdíl. Mohl jsem jen velice obtížně srovnávat s tím, na co jsem byl zvyklý. Už jenom nájezdy do zatáček – měl jsem rád auto, které se drželo spíš ve středu: Williams se tak choval, ale McLaren byl pravým opakem. Jet prostředkem, tak vůbec nezatočil. Kimi s tím byl spokojen, já to nenáviděl. Provedli jsme tedy hodně změn na zavěšení. Tehdy byli testovacími piloty Pedro de la Rosa a Alex Wurz, ti se pochopitelně také podíleli na vývoji. Nakonec se nám podařilo najít způsob, jak vylepšit ovladatelnost, když se nám to povedlo, začaly přicházet i výsledky.

Bodoval jsem v prvních dvou závodech sezóny 2005, ale pak jsem musel vynechat Bahrain a Imolu. Důvodem bylo mé zranění. Všichni se z toho snažili dělat vědu, tak to prostě ve Formuli 1 chodí. Co se stalo, stalo se, pokračovali jsme dál.

img-responsive

Zpočátku Montoya u McLarenu moc nadšený nebyl | foto: McLaren

Monaco se mi opravdu povedlo, byl jsem pátý, ale v Kanadě jsem nerespektoval červené světlo a byl jsem diskvalifikován. Měl jsem hodně problémů, ale to je závodění. V dnešní době, když se někomu něco rozbije, hned křičí „Oh můj bože, to je spiknutí!“ Lidé nechápou, jak moc se dnešní vozy změnily. Díky simulacím mohou odvést mnohem lepší práci a díky tomu bude i méně poruch, ale přesto nějaké budou. Jsem velkým zastáncem praxe, že vyhrávat i prohrávat se má společně. Nejde společně prohrávat a vyhrávat sám, musí to fungovat oběma směry. Některé dny nebudu ve formě já, jindy zase vůz, musí se k tomu přistupovat stejným způsobem.

Na Silverstone se nám opravdu dařilo. Měli jsme dobrou rychlost, start byl skutečně zábavný. Začal jsem čtvrtý, myslím, že za Fernandem, McLaren se vždy výborně odpíchl. Vsadil jsem se s kluky, že když dobře odstartuju, pokusím se Fernanda předjet v první zatáčce venkem. Odstartoval jsem, držel si vnitřní stopu a já ho opravdu předjel. Říkal jsem si, k čertu, jdi do toho. Bylo to dobré vítězství.

Zábavné to bylo i na Monze, protože jsme byli v tréninku hodně rychlí. Pořád si na to pamatuju, odstartovali jsme a já měl tři vteřiny náskok. V té době se neměnily pneumatiky, ty mi začaly odcházet, takže jsem začal ztrácet náskok. Vzpomínám si, že se ke mně zezadu blížil Kimi a tlačil jako blázen. Věděl jsem, že jestli to bude takhle pokračovat, musel by měnit pneumatiky, což nebylo možné. Udělal jsem to, co jsem potřeboval, vytvořil jsem si bezpečný náskok a ten jsem si udržoval. Nikdy jsem nebyl zastáncem toho, že je nutné vyhrát s odstupem milionu vteřin.

img-responsive

Juan Pablo Montoya ve Velké ceně Brazílie 2005, v níž McLaren získal double | foto: McLaren

Monzu a Brazílii jsem vyhrál s Williamsem i McLarenem. Z nějakého důvodu mi Interlagos seděl, byla to jedna z těch tratí, kam jsem přijel a byl opravdu rychlý. Bylo tam pár detailů, které když jste dobře zvládli, dařilo se vám.

První rok byl opravdu velice dobrý. Vůz se ovládal mnohem lépe než v následující sezóně. Mám dojem, že tehdy motory Mercedes trochu ztrácely na výkonu. Říkám to proto, že první sezónu jsme vyhrávali s vozem, který se nijak dobře neřídil a v druhém roce to bylo naopak.

McLaren měl na mě na konci roku opci i pro rok 2007, ale nevyužil ji – říkali, že chtějí ještě trochu počkat. Věděli jsme, že přijde Fernando a Kimi nejspíš odejde. Měli na mě opci a říkali mi, že ještě potřebují nějaký čas počkat? Vidím to tak, že mě někdo buď chce nebo ne. Pokud o mě neměli zájem, mohl jsem zkusit něco jiného. Od tohoto bodu už to pak nebylo tak zajímavé. Podvědomě se díváte do budoucna, co budu dělat, kam půjdu?

Ron Dennis ještě chtěl oddálit mé rozhodnutí ohledně sezóny 2007, ale to už jsem si nebyl jistý, jestli chci v týmu zůstat. Událo se několik věcí a naskytla se mi příležitost závodit v USA pro Chipa Ganassiho. Ve Formuli 1 jsem chtěl vyhrávat, ne jen být účastníkem na startovním roštu. Nenabízely se mi ve skutečnosti žádné dobré příležitosti. Nepopírám, že jsem po skončení kariéry chtěl vždy žít v USA, takže jsem si myslel, že to jenom urychlím. Jak vždy říkám, vše se děje z nějakého důvodu. Rok předtím jsem si koupil byt na Miami, takže jsem teď nemusel hledat bydlení!

img-responsive

Sezónu 2006 Montoya v týmu nedokončil | foto: www.auto-news.cz

Mám mít výčitky ohledně odchodu z F1? Přemýšlím o tom, v tom roce mi bylo jedenatřicet a všichni ostatní odcházeli tak o tři čtyři roky později. Ať bych podepsal kontrakt s kýmkoli, tak by byl pravděpodobně poslední v F1. A pokud mám podepsat s někým takovou smlouvu, nemůžu to udělat s týmem, o kterém si myslím, že není schopen vyhrávat – atmosféra se zlepší jen tehdy, když vyhráváte.

Způsob, jakým dnes jezdí Verstappen, mi byl vlastní. Často jsem předjížděl. Opustil jsem F1 a mnoho lidí pak říkalo: „Chybí nám to“. Dostal jsem dokonce cenu za největší počet předjížděcích manévrů za rok, přitom jsem si myslel, že to je jen moje práce, kterou máme všichni dělat.

Když se ohlédnu za svou kariérou v F1, mohu konstatovat, že jsem pilotoval vozy McLaren Mercedes a Williams BMW a vyhrával pro ně závody. Možná jsem se v mé mysli nezabýval titulem mistra světa. Vyhrál jsem všechny závody, které jsem chtěl vyhrát. Ničeho nelituji a jsem si toho vědom. Navázal jsem díky svým kontraktům několik přátelství a je hezké, když se s těmi lidmi po čase sejdu. Prožil jsem opravdu dobré pracovní prostředí, pracovalo se tam tvrdě a vyvinuli jsme dobré auto. Mám dojem, že poslední verze závěsů v tom voze zůstala dokonce tři roky. Udělali jsme pro závodní tým opravdu hodně dobrých věcí.

img-responsive

Montoya hovoří o spoustě přátel, mezi něž se řadí i Mario Andretti | foto: BMW Motorsport

Pokud odvádím dobrou práci společně s lidmi kolem sebe, je to investice. Mám za to, že jsem vždy odvedl v oblasti získávání lidí pro mou práci to nejlepší. Vytvořil jsem přátelské vztahy a výsledkem je to, co vidíte dnes. V F1 pořád působí dost lidí, kteří tam byli ještě za mě, vždy mě rádi vidí. Jsem jenom člověk. Nedávno jsem řekl, že jsem nikdy nepózoval, protože jsem nikdy nebyl primadona, ale chlap!

Teď se závoděním opravdu bavím. NASCAR je zábavná série, zpočátku se mi opravdu dařilo, pak jsme prožili pár těžkých sezón. Ale to vás jenom posílí jako pilota, naučíte se vážit si věcí i z jiného hlediska. Dostal jsem pak příležitost u týmu Penske v sérii IndyCar, vyhrál jsem pro ně 500 mil INDY a vyhrávám každý rok nějaký závod. Takže si nelze stěžovat!

Google+ Vytisknout

Diskuze: McLaren a já: Vzpomínky Juana Pabla Montoyi

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Kimi Räikkönen v kvalifikaci v Monaku

Kde jsou ti sponzoři? Manchester United jich má přes 90, F1 pouze pět. Proč?

Dominantní Mercedes Careyovi nestačí, chce v F1 další německé značky

Uvidíme v F1 více německých týmů? Carey o to evidentně usiluje

Co tedy vlastně příští rok na vozech uvidíme?

Jaké jsou reakce na rozhodnutí FIA ohledně ochrany kokpitu?

Forma týmů se mění závod od závodu

Proč stále dochází k odchylkám ve formě týmů, když mají tak pokročilé simulátory?

Sebastian Vettel kvůli problémům s pneumatikami skončil v Británii až sedmý

Zlomový okamžik sezóny? Prezident Marchionne po Ferrari požaduje okamžitou odpověď

Lewis Hamilton je na vrcholu slávy. Ale co bude dál?

Jak to vypadá s Hamiltonovým odchodem? Změní jen působiště nebo skončí?

Jak budou definitivně vypadat monoposty s ochranou kokpitu pro rok 2018 si ještě počkáme

FIA od příštího roku zavádí ochranu kokpitu Halo

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VETTEL, 2. HAMILTON, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen přebírá ocenění na galavečeru FIA 2016

Verstapppen si z Vídně odváží hned dvě ceny FIA

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Prohlášení po závodě v Silverstone: Ferrari si nechce stěžovat na ztrátu 2. a 4. místa

  2. Kvalifikace kořistí Hamiltona, ovšem s kontroverzním pozadím, domnívá se Grosjean

  3. "Stahujeme náskok lídrů," tvrdí Honda a prozrazuje první detaily o motoru 2018

  4. Ferrari údajně nabídlo Vettelovi nový kontrakt. Jak by to bylo s Kimim a kolik by si Němec vydělal?

  5. Zvěsti o výměnách pokračují: prohodí si Hamilton a Vettel svá místa?

  6. Prohlášení pilotů a zástupců týmu po kvalifikaci na Grand Prix Británie

reklama

Zprávy odjinud