GP Singapuru: Risk Mercedesu vyšel, Rosberg těsně uhájil vavříny před Ricciardem

Robert RoBertino Pavelka, 18. září 2016, 17:00 Google+

Po nejrychlejší Grand Prix letošního ročníku se smečka F1 přesunula na tu nejpomalejší. Singapurský závod se ve většině případů své osmileté existence pohyboval na dvouhodinové hraně trvání závodu.

Počet komentářů:  49 komentářů (Poslední 20.09. 10:50) Napište svůj názor
Závěrečný boj mezi Ricciardem a Rosbergem skončil lépe pro německého pilota

Závěrečný boj mezi Ricciardem a Rosbergem skončil lépe pro německého pilota | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Ještě než se vůbec odpíchly vozy do zahřívacího kola, bylo jasné, že jich v závodě uvidíme pouze jedenadvacet. Romain Grosjean totiž v boxu vystoupil ze svého Haasu, sňal přilbu a značně rozčileně hovořil s personálem garáže. 

Start se vůbec nepovedl Maxi Verstappenovi a jeho zaváhání do jisté míry způsobilo následnou reakci - Nico Hülkenberg se dostal mezi oba vozy Toro Rosso a se Španělovým se dostal do kontaktu, Němcův vůz vystřelil doleva a narazil do boxové zdi. Zcela očesal levou stranu svého vozu a závod pro něj samozřejmě skončil.

Na trati se objevil safety-car a piloti první kolo kvůli odstraňování trosek museli projet skrz boxy. Po restartu na konci druhého kola se ustálilo pořadí Rosberg, Ricciardo, Hamilton, Räikkönen, Alonso, Kvjat, Sainz jr., Vestappéen, Massa a Magnussen. Zatímco Rosberg se pomalu vzdaloval, trojice Ricciardo, Hamilton a Räikkönen se nějakou dobu držela pohromadě. Když se zdálo, že závod sklouzne do nudné podívané, začala se komunikace mezi depem a piloty Mercedesu, týkající se problémů s brzdami. Zdálo se však, že se tato potíž více týká Hamiltona, který stále více ztráce a začal mít problémy s blížícím se Räikkönenem.

Po prvních výměnách v boxech, které čelo rozmístilo mezi 16. a 18. kolo, se situace příliš nezměnila, pouze pokračoval boj o stupně vítězů v podání Hamiltona a Räikkönena. V 33. kole, kdy se rozběhla druhá část výměn, udělal Lewis v nájezdu do zatáčky č. 7 chybu, probrzdil a Räikkönen se dostal před něj. Třetí místo si pak držel až do poslední výměny, kdy se Mercedesu podařilo vydělat na zastávce o kolo dříve a Hamilton se vrátil na třetí příčku. U mechaniků vyměnil žlutou směs za červenou, Iceman zvolil ultraměkkou, ale jejich rozdíl zůstával prakticky konstantní.

Stejně jako piloti na 3. a 4. místě jednal i Ricciardo, který na konci 48. kola zvolil pneumatiky označené fialovou barvou. Čekalo se, zda do boxů zamíří i vedoucí Rosberg, jedoucí na měkké směsi, ale i když byli mechanici připraveni, Mercedes vsadil na riziko a dojetí. Do cíle zbývalo v tu chvíli 22 kol a Rosberg měl 26 vteřin náskoku. Jenže Ricciardo nasadil ke stíhací jízdě, která měla podle prognóz Red Bullu vygradovat čtyři kola před cílem. Australan skutečně stahoval Rosbergův náskok tempem většinou větším než 2 vteřiny na kolo, ale kritickým se pro něj stal úsek mezi 56. a 58. kolem, kdy zpomalil a jezdil časy prakticky identické s vedoucím pilotem. Důvodem mohly být rovněž potíže s brzdami, které byly agresivní jízdou namáhány, svou roli sehrálo i zdolávání pilotů o kolo zpět. V posledních třech kolech Ricciardo opět zabral, ale to už bylo pozdě - v nájezdu do posledního kola se nedostal ani do DRS zóny, chyběly mu právě ona dvě kola, po která polevil.

Pohyb na dalších místech byl většinou ovlivněn zastávkami v boxech a různě volenou strategií, ale největší pozornost byla upřena na Sebastiana Vettela. Němec v úvodu závodu prodělal vteřinu hrůzy, když mu Williams vyslal do cesty Bottase - šlo evidentně o špatné načasování, ale odpovědní činitelé, rozhodující pod vedením expilota Marka Blundella, tentokrát netrestali. Vettel se pak postupně prokousával kupředu, díky startu na žluté směsi, na níž strávil 24 kol, se posunul až do první pětice, kterou si i po dalších výměnách dokázal uhájit. Lepšího výsledku opravdu nešlo dosáhnout, i tak je posun de facto o 16 pozic (Grosjean na startu chyběl) obrovským úspěchem.

img-responsive

Sebastian Vettel dokázal z poslední řady poskočit na páté místo | foto: Scuderia Ferrari

Bojovný den měl Max Verstappen, který se po nepovedeném odpíchnutí ze startovního roštu objevil na hraně první desítky. V 18. kole došlo k pikantní situaci, kdy dojel Daniila Kvjata - o jejich vzájemné výměně se napsalo dost. Ruský pilot po tři kola velice tvrdě hájil svou pozici a jako by tím chtěl potvrdit, že ho ještě nelze hodit do starého železa. Verstappen ho nezdolal, nakonec musel polevit a jejich první souboj ukončila Holanďanova zastávka v boxech. 

Toro Rosso si slibovalo dobré umístění, asi poslední s reálnou vyhlídkou na body, jenže ve hře zůstal pouze Kvjat. Sainz jr. po úvodní kolizi poškodil pravý bok svého vozu a po kontaktu s Hülkenbergovým vozem se mu vyhnula svislá aerodynamická ploška. Nedá se říci, že by nějak extrémně trčela do prostoru, vedení závodu však v 6. kole vyzvalo černou a oranžovou vlajkou Španěla k povinné zastávce v boxech (pilot musí do tří kol zastavit u svých mechaniků). Sainz jr. tam skutečně v osmém kole zamířil, čímž měl ale po šancích na lepší umístění. Vztyčenou standardu Toro Rosso tentokrát udržel Kvjat, i když výborné šesté místo, na kterém po určitou dobu závodu působil, se mu nepovedlo udržet.

V režimu safety caru se "potkali" Button a Bottas - Brit přišel o pravou část předního křídla, Valtteri musel do boxů s rozříznutou zadní pravou pneumatikou. Oba se propadli až na chvost startovního pole a ani jeden neviděl cíl - v případě finského pilota to bylo vůbec první letošní odstoupení. To Fernando Alonso opět zlepšil náladu Rona Dennise & spol., i když ani on nedokázal obhájit páté místo, které mu patřílo v první fázi Grand Prix. Pokud jsme mluvili o zločinech a trestech, překvapivě se netrestaly kolize (u té startovní by byl trest nesmyslem, o případu Bottas jsme psali výše), nýbrž pouze technický prohřešek u Estebana Ocona, který vyfasoval pět vteřin za předjíždění v režimu safety caru.

img-responsive

Sergio Pérez posunul Force Indii opět před Williams | foto: Sahara Force India

Sergio Pérez byl dalším z těch, kteří museli útočit zezadu a po Hülkenbergově odstoupení ležela veškerá odpovědnost na něm. Proti němu na dálku stál Massa a zuřil boj o čtvrtou příčku v Poháru konstruktérů. Sergio se dokázal dostat do závěru první desítky a když ve 49. kole zdolal Kvjata, dostal se na příčku, jejíž bodové ohodnocení opět posunulo Force Indii před Williams. Nenápadný, ale efektivní závod jel Kevin Magnussen, vypracoval se na rozhraní první desítky a k velké radosti Renaultu podruhé v sezóně dokázal bodovat. Výsledek to je o to cennější, že zdaleka tolik nevydělal na odstoupení soupeřů.

Nechybělo mnoho a Grand Prix Singapuru mohla skončit tragicky. Na vině nebyla "velká ještěrka", kterou viděl v tréninku Verstappen. Když byl proveden restart, čelo závodu asi nevěřícně zíralo na jednoho z traťových maršálů, který stál tváří v tvář monopostů řítících se po rovince do první zatáčky a ještě se pokusil dosbírat nějaké úlomky. Naštěstí se včas uklidil do bezpečí.

Pořadí v čele mistrovství světa se nám tedy opět změnilo a Hamilton může dumat, čím to je, že v posledních závodech tahá za kratší konec. Ricciardo může želet promarněné příležitosti a u Ferrari nejspíš budou dlouze přemýšlet, zda ono jedno kolo rozdílu bylo důvodem, proč nebyl ani jeden zástupce rudých ořů z Maranella na stupních vítězů.

GP Singapuru (Singapur)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 6 Nico ROSBERG deuMercedes AMG Petronas F1 251:55:48,950 hod
2. 3 Daniel RICCIARDO ausRed Bull Racing 18+ 0,488
3. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes AMG Petronas F1 15+ 8,038
4. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finScuderia Ferrari 12+ 10,219
5. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari 10+ 27,694
6. 33 Max VERSTAPPEN nldRed Bull Racing 8+ 1:11,197
7. 14 Fernando ALONSO espMcLaren - Honda 6+ 1:29,198
8. 11 Sergio PÉREZ mexSahara Force India F1 Team 4+ 1:51,062
9. 26 Daniil KVJAT rusScuderia Toro Rosso 2+ 1:51,557
10. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkRenault Sport Formula One Team 1+ 1:59,952
 
 
11. 21 Esteban GUTIÉRREZ mexHaas F1 Team  + 1 kolo
12. 19 Felipe MASSA braWilliams Martini Racing  + 1 kolo
13. 12 Felipe NASR braSauber F1 Team  + 1 kolo
14. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Toro Rosso  + 1 kolo
15. 30 Jolyon PALMER gbrRenault Sport Formula One Team  + 1 kolo
16. 94 Pascal WEHRLEIN deuManor Racing MRT  + 1 kolo
17. 9 Marcus ERICSSON sweSauber F1 Team  + 1 kolo
18. 31 Esteban OCON fraManor Racing MRT  + 2 kola
 DNF  22 Jenson BUTTON gbrMcLaren - Honda  nedokončil
 DNF  77 Valtteri BOTTAS finWilliams Martini Racing  nedokončil
 DNF  27 Nico HÜLKENBERG deuSahara Force India F1 Team  nedokončil
 DNF  8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team  nestartoval

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: GP Singapuru: Risk Mercedesu vyšel, Rosberg těsně uhájil vavříny před Ricciardem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 49, poslední 20.09.2016 10:50 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 49 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sergio Pérez se po kvalifikaci v Singapuru rozčiloval, ale nebylo mu to vůbec platné

Pérez po své penalizaci zuří: FIA se nechová konzistentně

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud