Takhle to nejde, pravidla musí být jasná, říká Massa

Robert RoBertino Pavelka, 28. července 2016, 01:00 Google+

Felipe Massa určitě nemá na Maďarsko ty nejlepší vzpomínky. V roce 2009 tu málem po nešťastném incidentu skončila jeho kariéra, letos prakticky na stejném místě havaroval a do závodu musel odstartovat z konce závodního pole. Jak tedy viděl maďarský závod on sám?

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 30.07. 00:02) Napište svůj názor
Felipe Massa vzpomíná na okamžik hrůzy před sedmi lety

Felipe Massa vzpomíná na okamžik hrůzy před sedmi lety | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Už před maďarskou Grand Prix jsem avizoval, že to pro naše vozy nebude ideální trať, ale tentokrát byl Hungaroring mnohem těžší, než jsem čekal. První problém přišel v kvalifikaci, což mělo obrovský dopad na zbytek víkendu.

Po průtrži mračen jsem v rané fázi kvalifikace jsem přešel na pneumatiky do přechodných podmínek, protože dráha začala vysychat. Načasování nebylo špatné, přilnavost v prvních dvou zatáčkách byla dobrá. Ale když jsem dorazil do zatáčky 4, dostaly se pneumatiky na chvíli na kluzčí obrubník a zadek mého vozu ztratil adhezi. Snažil jsem se získat kontrolu nad autem, ale nešlo nic dělat. Skončil jsem v bariéře a na startu jsem se postavil na 18. místo - a to Hungaroring není trať, kde je získávání pozic nějak jednoduché.

Ale neházel jsem flintu do žita, byl jsem přesvědčen, že můžeme postoupit vpřed. Ale ještě předím, než jsem se dostal na startovní rošt, jsem pocítil problémy s posilovačem řízení. Doleva to šlo velmi lehce, na druhou stranu jsem měl značné problémy. Nejspíš šlo o důsledek při opětovném sestavování vozu v sobotu večer, takže jsem se v závodě prakticky po celou délku pral s řízením. 

img-responsive

Felipe Massa doplatil na havárii v kvalifikaci | foto: Williams F1 Team

Jediným cílem, který jsem si vytknul, bylo závod dokončit, a vzhledem  k problémům to opravdu nebylo nic jednoduchého. Ale nakonec se to podařilo, což byl jediný světlý okamžik v celém závodním víkendu.

Žlutá kontroverze

V Maďarsku se rovněž hojně debatovalo o pole-position Nica Rosberga, které zajel v době, kdy na trati vlály žluté vlajky. Nico zřejmě musel zpomalit, aby komisaře přesvědčil, že se nedopustil ničeho špatného. Ale můj názor je, že problém je v tomto případě někde jinde. 

img-responsive

Massa nehledá provinění po kvalifikaci u Rosberga, nýbrž v pravidlech ohledně žlutých vlajek | foto: Daimler AG

Pravidla ohledně žlutých vlajek zcela jasně neříkají, jak moc musíte zpomalit v případě, že je vám signalizováno jednou nebo dvěma žlutými vlajkami. Mělo by být dáno jasné číslo - například procentuální porovnání s předchozími koly v daném místě. Může se tak totiž stát, že někdo zpomalí jen o desetinu, zatímco jiný o šest desetin - a bude to právě on, kdo bude penalizován.

Chci doufat, že se tímto problémem bude někdo zabývat a dočkáme se vyjasnění pravidla týkajícího se žlutých vlajek - možná už na Hockenheimu.

Vzpomínky na rok 2009

Závod na Hungaroringu byl načasován tak, že v pondělí po závodě jsem si připomněl nešťastné výročí mého incidentu v roce 2009, tehdy jsem si uvědomil skutečnou hodnotu života. Bylo to 25. července, kdy jsem utrpěl těžkou nehodu, a tento den poprávu beru podobně jako znovuzrození. 

Hodně lidí se mě ptalo, jestli tato nehoda ovlivnila můj život pilota, odpovídal jsem vždy NE. Když jste na trati, máte naprostou koncentraci na práci, kterou děláte. Dokonce i když projíždím onu část trati, kde k té příhodě došlo, vůbec nepřemýšlím o tom, co se tam stalo, protože se jako pilot plně soustředím na práci, kterou odvádím za volantem.

img-responsive

Rok 2009 znamenal pro Massu především předěl v osobním životě | foto: Scuderia Ferrari

Co se ale rozhodně změnilo, to je moje úcta k životu. Před onou sobotou roku 2009 mě nikdy nenapadlo, že by se mi něco takového mohlo stát. Jistě, každou chvíli slyšíte o nějakém jiném pilotovi, že měl nehodu, ale naučíte se k tomu přistupovat tak, že vás se to netýká, vám se to nemůže stát. Ale pak jste skutečně zraněn, na nemocničním lůžku, a teprve pak si uvědomíte, jak drahocennou věc máme - svůj život.

Tato nehoda mi pomohla pochopit, kdo jsou lidé, kteří jsou mi blízcí a s nimiž nyní mohu počítat. Musím říci, že co pro mě udělal Ferrari, bylo opravdu hezké. Měl jsem tým po svém boku a to pro mě bylo v těch chvílích velmi důležité a speciální.

A teď do Německa

Doufám, že návrat na tuto rychlou trať v následujících víkendu bude pro nás něco jako představit vykoupení týmu Williams Martini Racing. 

Papírově je německý okruh tratí, která by měla vlastnostem našeho vozu vyhovovat. Myslím, že je důležité se vrátit a opět mít oba vozy v bodované desítce. Ostatně to je také důvod, proč jsem tady. Proto doufám, že taková prognóza dojde na Hockenheimringu svého naplnění.

Vytisknout

Diskuze: Takhle to nejde, pravidla musí být jasná, říká Massa

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 30.07.2016 00:02 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McLaren M7C (1969)

VIDEO: McLaren a jeho cesta k dnešku

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud