Souboje týmových kolegů v Číně: Rosberg dále těží ze smůly Hamiltona

Petr Hlawiczka, 21. dubna 2016, 06:40 Google+ Týmoví kolegové

Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Číně a jaký je stav po třetím podniku letošní sezóny? Tradičně se ohlédneme za víkendovou kvalifikací i závodem, který přinesl další vítězství Nica Rosberga.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 21.04. 19:43) Napište svůj názor
Start závodu v Číně

Start závodu v Číně | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Kvalifikace

Sobotní odpoledne začínalo po dešti na mokré trati a stížností pilotů na příliš vysoké minimální tlaky (23,5 PSI vpředu / 21 PSI vzadu), které předepsalo Pirelli. To byl ostatně také důvod, proč se časy na rozdíl od Bahrajnu o tolik nezlepšily - sotva (o 0,38 sekundy) byl překonán loňský čas pole-position.

Rosberg to měl u Mercedesu tentokrát snadné, protože Hamilton měl problémy s motorgenerátorem pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H) a v kvalifikaci nezajel ani jedno měřené kolo, stejně jako Harjanto, jehož týmový kolega Wehrlein svůj Manor rozbil hned za začátku na cílové rovince po najetí do kaluže. Němec z Q2 jako jediný postoupil na měkkých pneumatikách, které byly o 1 sekundu na kolo pomalejší než super-měkké.

S Red Bullem předvedl skvělé kolo Ricciardo, jenž předčil nejen Kvjata (o 0,482 s), ale překvapivě také obě Ferrari. Po Číně si udržuje neporazitelnost. S rudým vozem poprvé překonal Räikkönen svého týmového kolegu Vettela a snížil na 1:2.

Bottas s Williamsem v Q2 předčil Massu o půl sekundy, Brazilec ale stejně jako McLareny doplatil na červené vlajky - po nich už letmé kolo nikdo stihnout nemohl. Alonso, jenž se po nucené pauze v Bahrajnu vrátil opět do kokpitu, porazil Buttona o čtvrt sekundy. Frustrace ale jasně převažovaly - tentokrát měli oba na postup do Q3: nevyužili čerstvé super-měkké pneumatiky ani vyšší výkon motoru, který plánovali pro druhou ostrou jízdu.

Srovnání výsledků v kvalifikaci na Velkou cenu Číny 2016

Srovnání výsledků v kvalifikaci na Velkou cenu Číny 2016 | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Force India se radovala z postupu s oběma vozy do Q3, tam byl o 0,184 s lepší Pérez a zvýšil na 2:1. U Toro Rosso se naopak prvního úspěchu dočkal Sainz, jenž byl o 0,313 s rychlejší.

Grosjean u Haasu vede nad svým týmovým kolegou 3:0, stejně jako Ericsson u Sauberu, kde Nasr kvůli problému s brzdami ztratil ve svém nejrychlejším kole nejvíce ze všech 1,688 s. Magnussen byl s Renaultem o 0,855 s rychlejší a vyhrál tak druhou kvalifikaci za sebou. Výborný výkon vzhledem k tomu, že po selhání zavěšení v pátek v plné rychlosti šlo o jeho první kolo na suché trati a na super-měkkých pneumatikách.

Více jsme se výkonnosti jednotlivých jezdců věnovali v sobotní analýze sektorů.

 

Závod

Rosberg měl pro závod nejlepší pozici vzhledem k tomu, že startoval na měkkých pneumatikách, které mu zaručovaly výdrž 16 - 20 kol, zatímco ostatní kolem něj museli začínat na super-měkké směsi, která měla vydržet pouze 4 či 5 kol. Mohl si tak vybírat mezi dvouzastávkovou a třízastávkovou strategií, slabinou byl jen horší start (během prvních čtyř sekund se monopost dostane o 3 metry dále na super-měkkých pneumatikách.)

Kolize v první zatáčce však připravila o naději na vítězství obě Ferrari. Vettel se po závodě zbytečně rozčiloval (viz video) na Kvjata, kterému na vnitřní straně nechal dostatek prostoru.

Výborně startující Ricciardo přišel o závod po defektu na dlouhé rovince ve čtvrtém kole. Podle jeho šéfa Hornera byl příčinou nějaký úlomek na dráze, ředitelství závodu pro uklizení trosek povolalo na trať na 5 kol safety car, což jej ještě více vytrestalo - zpomalovací vůz jej zbrzdil v jeho výjezdovém kole, takže nemohl využít výkonnost svých čerstvých měkkých pneumatik.

Rosberg nakonec v prvním stintu vydržel na měkkých pneumatikách 20 kol (3 kola měly za sebou v kvalifikaci) a pohodlně mohl jet na dvě zastávky. Podruhé stavěl už po 16 kolech jenom proto, aby pokryl o druhé místo bojujícího Vettela s Kvjatem, kteří do boxů zamířil v 35. okruhu.

Srovnání podle nejrychlejších kol Velké ceny Číny 2016

Srovnání podle nejrychlejších kol Velké ceny Číny 2016 | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Mnoho lidí se ptalo, proč Hamilton stavěl v boxech během safety car fáze dvakrát: v 5. kole zajel pro super-měkké pneumatiky, aby je o kolo později vyměnil zase za měkké. Důvodem byla snaha splnit požadavek pravidel o nasazení dvou různých směsí během závodu: v tu chvíli se totiž stratégové Mercedesu rozhodli, že celou Velkou cenu Číny odjedou pouze na měkkých pneumatikách.

Později v jejím průběhu ale zjistili, že úvodní měkká sada, na níž absolvoval pouze jediné kolo a kterou mu chtěli nasadit pro poslední stint, je po kolizi v první zatáčce proříznutá. To bylo důvodem, proč nakonec sáhli po středně-tvrdé směsi, což učinilo zastávku v pátém kole zbytečnou. Lewis kvůli ní ale nic neztratil, protože se vše odehrálo během safety car fáze.

"Mám pocit, jako bych auta předjížděl všude, už to nepočítám. Jenže se zdá, že mě to stejně nikam nedostalo," uvedl Hamilton do rádia než se dostal za Massu, kterého už nedokázal předjet. Ztrácel zejména v pomalých zatáčkách a v nájezdu na dlouhou rovinku, takže se Brazilcovi nedokázal dostat na kobylku.

Ricciardo byl po své první nucené zastávce až 17., ale díky šetrnosti Red Bullu k pneumatikám a schopnosti natáhnout svůj prostřední stint byl schopen získat výhodu oproti vozům, na které narazil později - dokázal předjet oba McLareny i Sainze a po druhé zastávce byl už 7. Díky mladším pneumatikám (o 6 - 7 kol) se poté dostal před oba Williamsy i Hamiltona a dojel na čtvrtém místě.

Srovnání podle čistých průměrných kol (bez úvodního kola, kol za safety carem a nájezdů/výjezdů z boxů)

Srovnání podle čistých průměrných kol (bez úvodního kola, kol za safety carem a nájezdů/výjezdů z boxů) | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Zajímavé také bylo, jak se Vettel dostal zpět do hry a po úvodní otloukávané s Räikkönenem vybojoval stříbro. Pomohlo mu k tomu sobotní rozhodnutí vsadit vše v poslední části kvalifikace pouze na jedno kolo a ušetřit tak sadu super-měkkých pneumatik.

Tu použil ve druhém stintu, takže se dokázal prokousat polem a dohnat část ztráty. Klíčové také bylo, že mu zůstala čerstvá sada měkkých pneumatik pro poslední stint, zatímco Kvjatovi nikoliv - závěr absolvoval na středně-tvrdých. Z toho je vidět, že se Ferrari poučilo z Austrálie a stejnou chybu už nezopakovalo. Vettel dokázal využít vyšší rychlosti svého vozu na měkkých pneumatikách a předjet Red Bull, jenž se po své zastávce trápil se zahřátím té nejtvrdší dostupné směsi v Číně.

Grafické znázornění vývoje časů na kolo v průběhu Velké ceny Číny 2016

Grafické znázornění vývoje časů na kolo v průběhu Velké ceny Číny 2016 | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Zajímavý byla strategie Verstappena, jenž v kvalifikaci podlehl Sainzovi. V závodě dokázal na středně-tvrdé směsi natáhnout svůj stint, čímž jeho ztráta narostla na 10 sekund. Jenže pak jej na měkkých stahoval na měkkých o 1,5 sekundy na kolo. Když po předjetí Buttona dojeli Péreze, dostal Carlos pokyn, aby svému mladšímu kolegovi Maxovi umožnil zaútočit na Force Indii. Ve vlásence se před ní dostali oba, poté mu Holanďan dále ujížděl. Ke konci se dostal téměř k útoku na Hamiltona, již mu ale nezbylo dost času. V cíli byl o 4,859 s dříve než Sainz.

Závodní tempo McLarenů bylo po nadějné sobotě zklamáním, zejména na středně-tvrdých pneumatikách. Button si pak opět stěžoval na příliš konzervativní strategii. Koncovku si zpestřil dodatečnou zastávkou a stintem na super-měkkých pneumatikách. Na nich se opět Alonsa přiblížil, pak mu ale odešly a cílem projel o 4,737 s po Španělovi.

 

Body a pořadí v šampionátu

Po závodu v Číně si nejvíce polepšil Kvjat, jenž poskočil o tři místa výše na sedmou pozici. Výše v šampionátu stoupali také Bottas, Massa a Vettel. Pohoršili si naopak Hülkenberg, Räikkönen, Verstappen a Grosjean - ten rovnou o tři místa.

Bodový stav a změny v šampionátu po Velké ceně Číny 2016

Bodový stav a změny v šampionátu po Velké ceně Číny 2016 | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Přes 520 fotografií ze závodního víkendu v Číně včetně možností filtrování najdete zde.

Vytisknout

Diskuze: Souboje týmových kolegů v Číně: Rosberg dále těží ze smůly Hamiltona

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 21.04.2016 19:43 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lewis Hamilton s novým vozem Mercedes F1 W07 Hybrid

Mercedes pracuje na významném zvýšení hlučnosti motorů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud