Živá vzpomínka na Österreichring + FOTO

Robert RoBertino Pavelka, 25. června 2015, 02:45 Google+

Opravdu nejde o omyl. Využili jsme testů na Red Bull Ringu a vydali se po stopách historie, nebo spíš po stopách původního okruhu, na němž přišel o život Mark Donohue, Alan Jones vyhrál první závod v kariéře a diváci tu čas od času hazardovali se zdravím. Podívejte se, jak neexistující části okruhu vypadají dnes.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 25.06. 18:18) Napište svůj názor
Flatschach, nesoucí jméno podle nedaleké obce

Flatschach, nesoucí jméno podle nedaleké obce | foto: MiZ, F1NEWS.cz

Sdílejte článek

Naším výchozím bodem bude oblast startu a cíle. Až k zatáčce Castrol zůstává trať neměnná, běží do strmého kopce. Potom ale zapomeňte, že existuje zatáčka Castrol a putujte rovně dál. Tenhle kopec byl piloty F1 poměrně často kritizován, že přes něj nevidí do následujícího úseku, jenž byl považován za jeden z nejnebezpečnějších. Když totiž vozy překonaly horizont, čekala je velice nepříjemná, rychlá a lehce svažitá zatáčka Vöest-Hügel. Právě tady, v její závěrečné části, došlo k havárii Marka Donohuea, kterou jsme na našich stránkách detailně popsali (zde). Dnes tu najdeme jen pár drobných upomínek, že tu byla jedna z nejobtížnějších zatáček seriálu Grand Prix, později přejmenovaná na Hella-Licht "S" a přestavěná na šikanu. Většina prostoru je kvůli závodům motokár nově vybetonovaná, ale obě verze zatáčky jsou ještě patrné.

img-responsive

V těchto místech se nacházela obávaná Vöest-Hügel, později Hella -Licht "S". | foto: MiZ, F1NEWS.cz

Nyní se vydáme táhlou cestou, lemovanou vpravo lesnatým pahorkem, uprostřed mírně zvlněnou. Tato část se jmenovala Flatschach podle nedaleko ležící vesničky. Je dobře patrné, kudy se tehdy táhla velice rychlá část trati, zakončená téměř půlkruhovou zatáčkou Sebring-Auspuffkuve. Podle toho, co vypověděl Andrea de Cesaris, byly "výfuky Sebringu" nesmírně náročné na volbu stopy. 

img-responsive

Flatschach - naposledy tudy jela F1 v roce 1987. | foto: MiZ, F1NEWS.cz

img-responsive

Ještě jednou Flatschach se zbytky svodidel, která už nikoho nechrání. | foto: MiZ, F1NEWS.cz

V některých materiálech je tato zatáčka pojmenovaná jako Glatzkurve, jindy se v souvislosti s ní vyskytuje jméno dr. (Gustava) Tirocha. Šlo o prezidenta místního autoklubu STMSC Knittelfeld (Steiermärkischer Motorsportclub), jenž se velkou měrou zasloužil v roce 1970 po šestileté odmlce o znovuobnovení Grand Prix Rakouska - nově na této trati.

img-responsive

Můžete si vybrat - Glatzkurve, Sebring Auspuffkurve... | foto: MiZ, F1NEWS.cz

img-responsive

... nebo zatáčka dr. Tirocha, pořád jde o jedno místo. | foto: MiZ, F1NEWS.cz

Po zdolání tohoto oblouku se opět vracíme k současné trati, ovšem tehdy se tento úsek jmenoval Schönberg. Navíc přímo nenavazuje na dnešní Remus. Obě dráhy se prolínají až o několik desítek metrů později, aby se vzápětí opět rozdělily.

img-responsive

Schönberg - zatáčka Remus je kousek vpravo, trati se propojí o kousek dál. | foto: MiZ, F1NEWS.cz

Po několika desítkách společných metrů na rovince Valvoline-Gerade se minulost a přítomnost rozdělí - dnešní piloti se odkloní ve směru trati mírně doprava a najedou do ostré zatáčky Schlossgold, někdejší trať zamířila doleva k původní vracečce Bosch, dvojí pravé zakřivení přivedlo startovní pole do protisměru.

img-responsive

Zarůstající svodidla podél rovinky Valvoline pamatují legendy F1. | foto: MiZ, F1NEWS.cz

Opět se na chvíli historie a současnost spojí, ale pouze před další dvojici zatáček: současná Rauch a následující Würth poskytuje jezdcům mnohem méně prostoru. V 70. a 80. letech jezdci projeli zatáčkou Rauch rovně a zamířili podstatně velkoryseji vykrouženou Texaco-Schikane vlastně až na část dnešní rovinky mezi zatáčkami Castrol a Remus. Právě tady se odbývaly některé dalekosáhlé výlety mimo trať - Patrese, Daly, Reutemann či de Cesaris by určitě měli k dané problematice co říci.

Pak už míříme přes poslední rovnější úsek dříve zvaný Eselsrücken k poslední části okruhu, nesoucímu jméno prvního rakouského mistra světa - Jochen Rindt má ostatně v areálu svojí bustu, ačkoliv tu jel jediný závod a ten kvůli poruše motoru nedokončil. Kdybyste však pátrali po originální stopě zatáčky pojmenované pro pilotovi, který velkou část života prožil u babičky v nedalekém Grazu, se zlou byste potázali. Všechno, co je za současnou linií zatáček 8 (ta nese Rindtovo jméno dnes) a 9 zmizelo v novém řešení povrchu Spielbergu. Dnes už je původní nájezd z vracečky znám pouze z dobových záznamů Grand Prix nebo z mnoha fotografií.

img-responsive

Zelené stromy v dáli zakryly původní Rindtovu zatáčku, dnes už z ní nic nenajdete. | foto: MiZ, F1NEWS.cz

Tato cesta je podstatně delší, než současný Red Bull Ring - musíte přidat více než půldruhého kilometru. A konstatovat, že současná varianta rakouské Grand Prix se ještě dá nazývat přírodním okruhem, ale velkou část zajímavého prostředí nenávratně zmizela.

Další snímky původního Österreichringu naleznete v naší fotogalerii.

Vytisknout

Diskuze: Živá vzpomínka na Österreichring + FOTO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 25.06.2015 18:18 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Vymění Bottas bělostný Williams za rudé Ferrari, nebo jde jen o zvířenou vodu?

Ferrari začíná hon na Bottase?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  6. SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud