Kvalifikace bez překvapení, ale s dramatickým závěrem

Robert RoBertino Pavelka, 20. června 2015, 20:00 Google+

Po odhodlaných prohlášeních, potížích, bojem s počasím, dobrými výkony i vlastními chybami nastává pro startovní pole první důležitý okamžik závodního víkendu. Jak už bylo zveřejněno v nejednom předzávodním prohlášení, umístění na startovním roštu má v Rakousku hodně velký význam. První řadu z loňského roku obhajuje stáj Williams.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 21.06. 11:51) Napište svůj názor
Rosberg, Nico

Rosberg, Nico | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

S ohledem na technické problémy přinášíme zpravodajství z kvalifikace až se zpožděním. Velice se omlouváme.

Piloti si na Spielbergu mohli vyzkoušet prakticky všechny formy počasí, ostatně to se v této lokalitě často dokáže rapidně změnit během několika minut. Jisté je, že postavení na startovním roštu poznamenají i dodatečné penalizace. Po předchozích třech trénincích se nejčastěji klade otázka, zda Vettel po dvou dílčích úspěších dokáže rozetnout souvislou řadu nejlepších tréninkových časů Mercedesu. Což ovšem neznamená, že nemůže překvapit i někdo jiný.

Ještě než se vozy vydají na trať bylo zveřejněno pokárání pro Vettela a Hülkenberga, kteří podobně jako Daniil Kvjat v pátek nerespektovali bílou čáru v zatáčce 8 před nájezdem do boxů (více o potrestání Kvjata zde).

Do kvalifikace vyrazíme za teploty 12°C, trať má 21°C a vlhkost vzduchu se zastavila na 71 %. A když jsme u těch procent, možnost deště je predikována na 30 %.

1. část kvalifikace: Osychající trať umožnila pilotům, aby si v počátku tohoto úseku vyzkoušeli jízdu na zeleně označených pneumatikách. Časy se po několika desítkách vteřin pohybovaly kolem hranice 1:21,0. Bylo ale evidentní, že dříve nebo později dojde k hromadnému přezouvání. Vyčkávalo se, kdo na sebe vezme úlohu pokusného králíka, nakonec to byl Felipe Nasr, jehož první čas na červených pneu díky dvěma problematickým chvílím uprostřed a v samém závěru okruhu dospěl jen na hodnotu 1:20,344. Těch výletů za hranice trati nebylo vůbec málo, nejčastěji se tak dělo v první zatáčce po startu, poté mezi dvěma posledními zatáčkami. Will Stevens dokonce vycestoval do kačírku, ale podařilo se mu vrátit na trať, i když setrval na pozicích pro Manor obvyklých.

Kromě Williamsu, který si dovolil intermezzo na žluté směsi, nastoupili do závěru kvalifikace všichni na superměkkých pneu, časy se měnily doslova každou vteřinou, nakonec černého Petra překvapivě kromě dalších vytáhl Kimi Räikkönen, který svému "úspěchu" nemohl uvěřit. 

První částí tedy neprošli: Stevens, Merhi, Räikkönen, Pérez a Button.

2. část kvalifikace: Piloti na nic nečekali a vyrazili na trať, která místy ještě nesla stopy zbytků deště, ale časy se dařilo tlačit k hranici 1:10.0. Základní čas Carlose Sainze jr. 1:16,366 byl opravdu jen overturou, pak už se do čela na delší dobu prosadil Nico Hülkenberg (1:10,207). Pořadí se hodně měnilo, Rosberg jako první prolomil hranici 1:10,0 a postoupil do čela časem 1:09,588. Velmi dramatický byl interní duel Williamsu - posuďte sami: Bottas 1:10,781 - Massa 1:10,771.

Po sedmi minutách došlo ke klidu před závěrečnou bouří - ke slovu se dostal konečně i Vettel, který první část tohoto úseku strávil v boxech. Při svém výjezdu ale bez problémů poskočil do čela a příliš ho nemrzel ani fakt, že ho postupně překonali oba piloti Mercedesu. Dobré pozice neudrželi Sainz a Maldonado, další šance ztratil výjezdem mimo trať Ricciardo, podobné problémy v poslední zatáčce naštěstí nezbrzdily Grosjeana.

Dále nepostupují: Maldonado, Ericsson, Sainz jr., Ricciardo a Alonso.

3. část kvalifikace: 

Teplota trati poněkud povylezla, pro poslední část kvalifikace se zastavila na 23°C. Rosberg byl první, kdo se vydal na trať a za ním celá smečka vozů, s výjimkou Grosjeana a Verstappena. Trojice Nasr, Kvjat a Hülkenberg si ještě ponechala pneumatiky z předchozí části kvalifikace. Měřítko nastavil právě Rosberg, jehož čas 1:08,850 byl rychlejší než loňský Massův výkon znamenající vítězství v kvalifikaci. Hamilton mu nestačil (1:09,225), ale v druhých pokusech si průběžné žezlo krále tréninku vzal do svých rukou - 1:08,455. Rosberg přes veškerou snahu ztrácel dalším výborným časem 0,2 vteřiny. Pod hranici 1:09,0 se nedostal nikdo jiný, nejblíž jí byl Vettel časem 1:09,118.

Čtyři minuty před koncem vyrazili piloti na trať podruhé, vedeni Felipe Massou - až na Grosjeana, který do rozhodujícího boje o pozice vůbec nevyjel. Massa se přiblížil pouze Vettelovi, ale pozornost se soustředila především na trojici Hamilton, Rosberg a Vettel. Vzápětí se ukázalo, jak ošidné je vyčkávat až do posledních chvil tréninku. Vettel se sice dostal pod hranici 1:09,0, ale času dosáhl zároveň se šachovnicovou vlajkou. A v tu chvíli netušil, že měl obrovskou šanci - Hamilton totiž nezvládl ideálně nájezd do první zatáčky a skončil mimo trať. V té chvíli už Rosberg zajel své maximum v prvním a celkové v druhém sektoru, ale pastí se pro něj stala poslední zatáčka. Lehké vyjetí ze stopy a špatný nájezd ho nasměrovaly proti ochranné zdi, naštěstí Němec se zastavil v kačírku před bariérou.

Dalo by se tedy říci - nic nového pod sluncem. Hamilton se dokonce ve svém nejrychlejším kole nevyvaroval drobným zaváháním. Závod se proto dá - také s ohledem na možné proměny počasí - považovat za otevřený.

Pochopitelně se startovní rošt ještě poněkud promíchá díky penalizacím, ale čelo se nakonec zformovalo podle očekávaných predikcí.

Analýzu sektorů a grafiku startovního roštu najdete zde a zde!

Google+ Vytisknout

Diskuze: Kvalifikace bez překvapení, ale s dramatickým závěrem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 21.06.2015 11:51 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen ve vlásence u hotelu Fairmont

Motorový deficit Red Bullu bude v Monaku poloviční, Mercedes bude dle Hamiltona až třetí

Romain Grosjean od Velké ceny Japonska 2017 nebodoval

"Být Grosjeanem, tak se alespoň omluvím," nabádá Gasly

Max Verstappen v kvalifikaci ve Španělsku

Aston Martin do 9 měsíců pozná, zda dokáže pro Red Bull postavit dostatečně silný motor

Pirelli i tentokrát počítá spíše s jednozastávkovými strategiemi

Hyper-měkké pneumatiky podle Sainze povedou k "šílené" kvalifikaci. Padne rekord Monaka?

Loňská pohonná jednotka Hondy

Hybridní pravidla zašla trochu daleko, lituje Todt. K čemu by vedlo odstranění MGU-H?

Lewis Hamilton s Mercedesem W09

Mercedes veze do Monaka speciální zavěšení a obhajuje delší rozvor. Doplatí tam na něj?

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hamilton na trati v Rakousku

Rosberg byl v sektorech rychlejší než Hamilton, ten exceloval na rovinkách

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Mercedes má ze závodu v Monaku velké obavy

  2. Renault se chce s motorem dotáhnout na špici do konce roku. Kdy nasadí lehčí MGU-K?

  3. Současné motory nemají výkonnostní limit, shodují se Mercedes a Ferrari

  4. F1 je momentálně tak "trochu na dně," WEC je pro Alonsa zábavnou alternativou

  5. Je dobré se umět ohlédnout

  6. Williams od prvního kola v předsezónních testech věděl, že je zle. Sezónu ale neodepisuje

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud