Jak pokračovaly souboje týmových kolegů na Hockenheimu?

Petr Hlawiczka, 23. července 2014, 00:00 Google+

Jak si vedli piloti ve vzájemných vnitrotýmových duelech v desátém podniku letošní sezóny - na Hockenheimu? Tradičně si porovnáme jejich výkony v sobotní kvalifikaci a v nedělním závodě.

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 24.07. 09:08) Napište svůj názor
Vettel, Sebastian

Vettel, Sebastian | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Kvalifikace
Páté pole-position sezóny si vyjel Rosberg, jehož týmový kolega Hamilton po selhání brzd do druhé části již nenastoupil. Během toho, co stihl v Q1, byl o sekundu pomalejší, skóre proto u Mercedesu vyznívá lépe pro Němce 6:4.

Druhou příčku vybojoval Bottas, jenž se zkušeným Massou srovnal krok na 5:5. Ve finále jej však o více než 3 desetiny předčil. V dosavadních 10 podnicích byl Fin průměrně o 0,097 s rychlejší. Williams jde od Kanady nahoru, momentálně má po Mercedesu druhý nejsilnější balík.

Příjemným překvapením byla čtvrtá příčka Magnussena s McLarenem, jenž přivezl zcela nové zadní křídlo a učinil další krok vpřed. Nemastný - neslaný Button se v sobotu poroučel již v Q2, kde byl dánský mladík o 4 desetiny rychlejší. I mezi nimi je srovnáno na 5:5.

U Red Bullu si posedmé se čtyřnásobným mistrem světa poradil Ricciardo. Vettel v Q3 zaostával o tři desetiny a musel se spokojit až s 6. místem. Nepomohl mu ani vyšší přítlak, který zvolil.

Toro Rosso nastavilo oba vozy na stejnou úroveň přítlaku, Vergne se ale ke konci Q2 dostal do provozu a vypadl. Kvjat předvedl kvalitní výkon, když ve finále překonal obě Force Indie, a se zkušenějším Francouzem vyrovnal na 5:5. U indického týmu to bylo velmi těsné, Hülkenberg byl o 21 tisícin rychlejší než Pérez a s přehledem vede 8:2 - podobně jako u Ferrari masíruje Alonso Räikkönena.

Se Sauberem do Q2 postoupil jen Gutiérrez a má nad zkušenějším Sutilem překvapivě převahu už 5:3. Švýcarskému týmu zákaz FRICu vyhovoval, což se nedá říct o Lotusu, který předčil. Maldonado vypadl v úvodu, kde byl o 1,3 s pomalejší než Grosjean.

Bianchi u Marussie o 8 desetin předčil Chiltona a vede 7:3, Ericsson u Caterhamu kvůli problémům s hydraulikou vůbec nevyjel, proto Kobajašimu vítězný bod nepočítám.

kvalifikace
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů

Závod
Velká cena Německa byla celkem snadnou záležitostí pro Rosberga startujícího z prvního místa, Hamilton totiž po výměně převodovky začínal až z 20. místa - a to ještě mohl být rád, že po změně specifikace vozu (brzdového materiálu - Bremba vyměnil za Carbone Industrie) nemusel startovat z boxové uličky - to by pole dojel až na konci prvního kola.

Hamilton nakonec sáhl po třech zastávkách a s mírně poškozeným vozem po několika drobných kolizích byl v čisté rychlosti i přes tři zastávky mírně pomalejší než jeho týmový kolega, který vývoj kontroloval a mohl si dovolit šetřit techniku.

Závod některých pilotů (Ricciarda, Magnussena) ovlivnila kolize hned v první zatáčce, dopad na strategie měly nižší teploty a degradace pneumatik. Pirelli na Hockenheim přivezlo super-měkkou a měkkou směs, kvůli ztrátě FRIC zavěšení se dalo očekávat, že týmy pojedou spíše na tři než na dvě zastávky (přehled pneumatikových strategií najdete zde).

Někteří si s 2 zastávkami nakonec vystačili (Bianchi, Bottas, Hülkenberg, Maldonado a Rosberg), jiní se o to usilovně pokoušeli, nakonec však museli do boxů potřetí (Alonso, Button), čímž ve svém celkovém čase závodu ztratili.

nejrychlejsi
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Závod byl velmi zajímavý a od počátku se bylo na co dívat: bojovali spolu nejen dvojice, ale rovnou trojice pilotů v jednom manévru. Za zmínku stojí bitva Hamiltona s Ricciardem a Räikkönenem, kdy první dva zmiňovaní jezdci zmáčkli Fina mezi sebou do "kleští."

Souboje více zatěžovaly pneumatiky, což se podepisovalo na jejich výdrži. Alonso zahájil sérii úvodních zastávek v boxech v 12. kole, v 13. jej následoval Ricciardo a Vettel ve čtrnáctém, všichni u mechaniků pak objevili ještě dvakrát.

Pozornost se soustředila na Hamiltona a na to, kam až se mu zezadu podaří probít. Na měkkých pneumatikách poprvé stavěl až v 26. kole. Na druhé místo se před Bottase dostal bez boje na trati při zastávce Williamsu, ve 20. kole jej ale bez velké obrany pustil před sebe poté, co dostal pokyn, aby pneumatiky šetřil. Navíc stále hrozilo, že zaprší.

Po své zastávce se dostal zpět na druhém místě a vypadalo to, že do boxů zamíří už jen jednou. Z jeho stintu dostali McLaren a Ferrari pocit, že by ke konci závodu s lehčími vozy mohli na měkkých pneumatikách odjet větší vzdálenost.

Stáj z Wokingu byla ale příliš agresivní, Buttona povolala do boxů už v 31. kole, kdy mu do cíle zbývalo dalších 36. Pneumatiky mu ale nevydržely a 6 kol před cílem musel k mechanikům neplánovaně znovu.

zavod_prum
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez kol za safety carem a nájezdů do/výjezdů z boxů)

Bývalí týmoví kolegové - Button a Hamilton - se ve vlásence střetli: Jenson si kvůli dobrému výjezdu najížděl zeširoka, zatímco Lewis útočil a domníval se, že mu jeho starší krajan nechává místo. Ovšem mylně: došlo ke kontaktu a poškození křídla Mercedesu, což rozhodilo jeho vyvážení.

Nadměrně se mu začala opotřebovávat levá přední pneumatika, proto mu tým změnil strategii ze dvou na tří zastávky: zbývající stint rozdělil na dvě části o 12 - 13 kolech na super-měkké směsi. Křídlo neměnili, protože by to představovalo větší časovou ztrátu než vypočtená jízda bez něj.

Závěr ale ovlivnil ještě jeden kontroverzní okamžik: Sutilův smyk. Jeho Sauber zůstal stát uprostřed cílové rovinky, ale vedení závodu se rozhodlo pro odklizení, aniž by povolávalo safety car. Mercedes ale zariskoval a vsadil na jeho výjezd, proto Hamiltona povolal do boxů o 5 kol dříve, než plánoval - již po 8 kolech.

Lewisovi pak zbylo odjet na poslední sadě super-měkkých příliš mnoho kol. Náskok Bottase, který v 41. kole nasadil znovu měkké pneumatiky, sice rychle zlikvidoval, ale na předjetí to už ke konci nebylo - obzvlášť kvůli vysokým maximálním rychlostem, které Williamsy na rovinkách dosahují.

graf

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

V závěru přesedlali na tři zastávky také Alonso s oběma jezdci Red Bullu, kteří spolu bojovali o 4. - 6. pozici. Napínavý byl zejména souboj Ferrari s Ricciardem, jenž cílem projel jen o 82 tisícin za Španělem. Ten na Vettela neměl kvůli nerozhodnosti Scuderie, kdy svého pilota zavolat potřetí do boxů. Vettel toho využil - podsekl jej a pohlídal si čtvrté místo s více než osmisekundovým náskokem.

 

Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
V šampionátu letos poprvé nedošlo k žádným změnám, po Německu všichni drží své pozice, pouze se změnily odstupy mezi piloty. Náskok lídra šampionátu Rosberga na druhého Hamiltona narostl ze 4 na 14 bodů, zatímco pátý Bottas zásluhou druhého místa stáhl ztrátu na čtvrtého Alonsa ze 14 na 6 bodů.

body

 

Přes 520 fotografií z Velké ceny Německa včetně možnosti filtrování najdete zde.

Vytisknout

Diskuze: Jak pokračovaly souboje týmových kolegů na Hockenheimu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 24.07.2014 09:08 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Räikkönen, Kimi

Mattiacci Räikkönenovi věří: Je naší budoucností

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud