Kvalifikace
V Barceloně jsme se dočkali letos teprve druhé suché kvalifikace. Klíčovou se stala výkonnost na středně-tvrdé směsi, která byla o 0,8 s na kolo rychlejší než tvrdá. Se stoupajícími teplotami (dráha k 44 °C) si nejlépe dle očekávání poradili jezdci Mercedesu - Hamilton byl 0,168 s rychlejší než Rosberg a připsal si své 35. pole position kariéry - má jich o 10 méně než Vettel, nejúspěšnější pilot éry Pirelli.
Ricciardo si u Red Bullu připsal další cenné vítězství nad Vettelem, který přesedlal na starší šasi. Změna mu prospěla, doplatil však na nedostatek kol kvůli technickým problémům v pátečních trénincích.
Největší rozdíl byl patrný mezi týmovými kolegy Williamsu, de Bottas nadělil Massovi přes tři čtvrtě sekundy a snížil stav na 2:3. Fin předčil Brazilce i v neděli, přestože jel méně výhodnou dvouzastávkovou strategii.
Räikkönen byl po úpravách mnohem spokojenější se svým Ferrari a Alonsa v sezóně 2014 podruhé překonal, byť o těsných 36 tisícin sekundy. Italská stáj přivezla významnější úpravy včetně nových úzkých bočnic, očekávaný krok vpřed však neučinila, což pro ni bylo velkým zklamáním.
McLaren v kvalifikaci oproti Číně zaznamenal mírný vzestup, do Q3 postoupil ale jen Button. Magnussen měl problémy s pohonnou jednotkou, proto v prostřední části raději odstoupil, aby ji ušetřil.
Force India se zaměřila spíše na závodní nastavení a do finální části v sobotu nepostoupil ani jeden vůz. Ve druhé části byl o 3 desetiny rychlejší Hülkenberg a nad Pérezem zvýšil svou převahu na 4:1.
U Toro Rosso a Marussie snížili na 2:3 Kvjat s Chiltonem, u Sauberu svůj otočil skóre ve svůj prospěch Gutiérrez. Švýcarskému týmu se již podařilo snížit hmotnost svého vozu na limit, Sutil však doplácí na svou váhu. U Caterhamu přerušil dominanci Kobajašiho Ericsson, jenž si připsal první kvalifikační vítězství nad týmovým kolegou ve své kariéře.
V duelu dvou Lotusů bod opět neudělujeme, protože Maldonado po havárii v úvodu nezajel ani jedno měřené kolo. Stáj z Enstone však zaslouží pochvalu, protože Grosjean zajel pátý nejrychlejší čas a porazil oba McLareny i Ferrari, jeden Red Bull a Williams.
Výkony jezdců v jednotlivých sektorech jsme porovnávali zde.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
Závod
Velkou cenu opět ovládly vozy Mercedesu, přičemž Hamilton startující z čisté stopy v čisté rychlosti předčil Rosberga průměrně o 6 tisícin sekundy na kolo. Zvolili odlišnou strategii - Brit si o 0,4 sekundy na kolo pomalejší tvrdou směs nechal nakonec, Nico se ji zbavil v prostředním stintu s tím, že se potom pokusí o finální útok.
Během závodu si piloti museli pečlivě hlídat odstupy a Hamilton vypadal celkem vystresovaně. Auto mu nesedělo tolik, co v pátek, a stále hledal optimální nastavení. Podle simulací měl Rosberg při své strategii svého týmového kolegu dohnat v 61. kole z celkových 66 a v tu chvíli být o 0,583 sekundy rychlejší.
Navzdory papírovým předpokladům ale Hamiltona dojel až dvě kola před koncem a k žádnému vážnějšímu pokusu o útok nedošlo, jak se jim do cesty neustále pletly vozy o kolo zpět. Lewis ke své nevýhodě navíc strávil v boxech o dvě sekundy více než Nico (viz přehled zastávek a pneumatikových strategií).
U Mercedesu bylo sympatické, že dal prostřednictvím strategie Rosbergovi šanci k útoku na svého týmového kolegu a nesnažil se jej zbrzdit, aby se na dráze nepotkali a nedošlo k potenciální kolizi. Přestože německá stáj jezdí jinou ligu, stará se o trochu vzrušení alespoň tímto férovým způsobem.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
K zajímavému duelu došlo u Ferrari, kde Räikkönen po nevýhodnější strategii skončil za Alonsem. Fernando byl v závodě díky třem zastávkám o 0,43 s na kolo rychlejší. Scuderia zvýhodnění svého španělského jezdce před závodem neplánovala, protože simulace ukazovaly na to, že by dvouzastávková strategie mohla být rychlejší (pokud degradace pneumatik není příliš vysoká) nebo stejně rychlá - výhodou pak bylo menší riziko uvíznutí v provozu.
Oba piloti původně zamýšleli stavět pouze dvakrát, jenže Alonso se v druhém stintu údajně potýkal s vyšším opotřebením pneumatik (z časů to ale příliš patrné není), proto se se svým inženýrem rozhodl pro změnu, navíc se tímto tahem snažili pokrýt Vettela, který jel od počátku zcela jasně na tři zastávky. Fernando díky tomu získal a Fina, který měl s degradací v závěru evidentní problémy, pohodlně předjel.
Räikkönen byl po závodě viditelně rozčarovaný a během dojezdového kola se ptal, kdo jejich strategie vlastně plánoval. V rozhovorech se k tomu pak odmítal vyjadřovat. Jízda na dvě zastávky podle něj byla jasnou chybou, protože na to po celý závod nemohl tlačit, chyběla mu přilnavost a bídná trakce přispívala k potížím s gumami. K velké frustraci přispělo i to, že mu oba Mercedesy na rozdíl od Alonsa nadělily kolo.
Zvýhodnilo tedy Ferrari během velké ceny Alonsa záměrně? Těžko soudit. Jejich argumenty (pokrýt Massu či Vettela) znějí logicky. Na rozdíl od Fina mu ale pomohli se lépe vyrovnat se s vyšší degradací. Dvouzastávková strategie na druhou stranu mohla fungovat, jak ukázal Bottas.
Situace je pro nového šéfa Marca Mattiacciho tíživá. Jistě už má jasněji v tom, jaká rozhodnutí musí tým činit: nechá své jezdce na trati společně bojovat a vzájemně se zdržovat, nebo do dění zasáhne prostřednictvím týmové režie či změny strategie?
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Pochvalu si za svůj nedělní výkon zaslouží Vettel, který před víkendem přesedlal na staré šasi z předsezónních testů. S Ricciardem měli téměř stejnou čistou rychlost, mistr světa se však musel prokousávat zezadu z 15. pozice, v jeho prospěch na druhou stranu svědčí třízastávková strategie, která mu umožnila dosáhnout větších rozdílů v rychlosti v klíčových fázích závodu. S dvouzastávkovou by to na konečné 4. místo nedotáhl.
Na dráze předvedl několik hezkých předjížděcích manévrů, zejména v zatáčce č. 10, protože na rovince nedosahal díky charakteristice svého Red Bullu tak vysokých maximálních rychlostí. Za nikým se dlouho nezdržel, hladce se dostal i před Massu a Grosjeana.
Ferrari udělalo při posledních zastávkách chybu, že nezastavilo dříve a nechalo se Vettelem v 52. kole podseknout. Alonso zareagoval o kolo později, což bylo pozdě - Němec se dostal i před Räikkönena a mohl vesele stíhat Bottase, kterého ke konci také zdolal.
Pokud by Fernando zastavil před Vettelem v 51. kole (popř. ve stejném), udržel by se před ním. Vettel by se před něj zřejmě nedostal, jak to bylo patrné ze 14 předchozích kol, kdy si Španěl za sebou Red Bull pohodlně hlídal, šlo tedy o strategickou hrubku Ferrari.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)
Ve Velké ceně Španělska vyhořel u Williamsu Massa - k dobru měl tři zastávky v boxech, výborně odstartoval, přesto na svého týmového kolegu Bottase ztrácel v čisté rychlosti přes 3 desetiny na kolo. Mladý Fin dobře pečoval o své pneumatiky a dojel na slušné páté pozici.
"Tří zastávková strategie by fungovala, kdyby byl první stint čistý, ale auta přede mnou rychle zničila moje pneumatiky," konstatoval Massa po závodě. Opakoval, že totéž se mu dělo i v ostatních stintech - na rovince byl přitom nejrychlejší, dosáhl v Barceloně dosud nevídané rychlosti 342,3 km/h (viz přehled maximálních rychlostí).
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
V celkovém hodnocení se díky vítězství posunul do čela Hamilton, o místo si polepšili také oba jezdci Red Bullu, Räikkönen i poprvé bodující Grosjean. O jednu pozici v šampionátu naopak klesli Rosberg, Massa, oba piloti Toro Rosso, o dvě místa si pohoršil Hülkenberg, kterého v závodě předjel jeho týmový kolega Pérez.
Téměř 600 fotografií ze závodního víkendu ve Španělsku s unikátní možností filtrování naleznete zde.