Analýza sektorů: Mercedes udržuje sekundový náskok, zlepšili se Red Bull s Lotusem

Petr Hlawiczka, 10. května 2014, 16:00 Google+

BARCELONA - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Co nám o výkonnosti jednotlivých vozů napovídají nejlepší časy ze tří sektorů, na které je okruh rozdělený, a maximální dosahované rychlosti?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lotus

Lotus | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Velmi technická trať v Barceloně představuje dobrou prověrku pro aerodynamiku vozů, zejména první sektor s rychlou a táhlou třetí zatáčkou, v níž si budou musí piloti během velké ceny hlídat opotřebení levé přední pneumatiky.

Před čtvrtou zatáčkou začíná druhý sektor obsahující pomalou pátou zatáčku i adrenalinovou, velmi rychlou devátou. Za ní se nachází první DRS zóna a před začátkem třetího sektoru nejnáročnější místo z pohledu brzd.

Třetí sektor je technický, obsahuje středně rychlé a pomalé zatáčky s rychlou poslední zatáčkou a 1 km dlouhou cílovou rovinkou, na níž FIA umístila druhou DRS zónu. Na jejím konci se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí, tzv. speed trap.

Více podrobností o technických výzvách okruhu Circuit de Catalunya naleznete v podrobném přehledu včetně telemetrie a videa zde.

mapa
Mapa okruhu (zdroj: FIA)

Pokud někdo před Barcelonou doufal, že se soupeři konečně dotáhnout na dominantní Mercedes, ten byl zklamaný. Německý tým si přes různá vylepšení, které nasadili soupeři, svůj náskok udržel - pochopitelně také nespí na vavřínech.

V kvalifikaci Hamilton na rozdíl od Rosberga poskládal dohromady své nejrychlejší sektory do jednoho kola a připsal si 35. pole-position ve své kariéře. Nico svého britského týmového kolegu předči pouze v závěrečném technickém sektoru.

Jasně patrné však bylo zlepšení Red Bullu a Lotusu. Vettela zlobila převodovka - selhal mu nejprve druhý rychlostní stupeň a poté i všechny ostatní v Q3, ale Ricciardo byl o více než tři desetiny rychlejší než zbytek pole za Mercedesem. Mladý Australan ztrácel nejvíce v prvním sektoru s dlouhou rovinkou, kde se uplatní síla motoru.

sektory
Přehled nejrychlejších sektorů

McLaren na Ferrari či Williams sice stále nestačí, ale oproti Číně dosáhl mírného pokroku, což doložil Button osmým nejrychlejším časem. Postupně zlepšoval vyvážení, v Q3 se potýkal s větší nedotáčivostí a nemohl proto žěžit s posledních změn. Magnussen měl žel potíže s pohonnou jednotkou, což je patrné z nejnižší maximální rychlosti. V Q2 se rozhodli nevyjet a raději ji ušetřit, v době psaní článku tým příčiny stále vyšetřoval.

Na rovinkách létalo Toro Rosso, Kvjatovi komisaři naměřili téměř 338 km/h, což bylo minulý rok v Barceloně rychlost nemyslitelná. V prvním sektoru byl díky tomu rychlejší než Ricciardo s Red Bullem, přítlak mu však scházel v dalších částech.

Příjemně překvapil Grosjean s Lotusem, který si vyjel páté místo a překonal i obě Ferrari. Výborný výkon předvedl i čtvrtý Bottas s Williamsem, který je v Barceloně ve formě. Jeho týmový kolega Massa v závěru chyboval, proto se jako v Q3 nezlepšil - teoreticky se však mohl pohybovat kolem pátého místa, v prvním sektoru byl dokonce třetí nejrychlejší.

rychlosti
Maximální rychlosti (v km/h)

Räikkönen je s vozem Ferrari ve Španělsku mnohem spokojenější a dnes překonal svého týmového kolegu a domácího miláčka Alonsa. Z výkonu Scuderie jinak panují spíše rozpaky, po obrovském úsilí, které tým před evropským závodem vyvinul, k výraznějšímu posunu vpřed nedošlo.

Na rovinkách byly nejrychlejší vozy s Mercedesy na zádech - pokud si odmyslíme Toro Rosso, které své vozy nastavilo na nižší přítlak. Ferrari se svými zákazníky figuruje ve spodní části tabulky.

Strategie
Papírově nejrychlejší strategií pro Velkou cenu Španělska je ta, která bude čítat tři zastávky: začátek na středně-tvrdé směsi, přezutí na středně-tvrdou směs v 20. kole a v 38. kole a nasazení tvrdé ve 54. kole.

Alternativou je dvouzastávková strategie se začátkem na středně-tvrdé směsi, přezutím na další středně-tvrdou ve 22. kole a na tvrdou ve 45. kole.

 

Stav součástí pohonných jednotek
Na závěr přikládám tabulku s aktuálním stavem jednotlivých součástí pohonných jednotek po opravách během dnešní noci, kdy Sauber a Toro Rosso porušili večerku.

motory
Stav jednotlivých součástí pohonných jednotek před kvalifikací

Ferrari u všech svých pohonných jednotek (tj. i u Sauberu a Marussie) vyměnilo motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie MGU-K, u Räikkönena i ten pro rekuperaci tepelné energie z výfuků (MGU-H). Red Bull po pátečních trénincích u Vettela vyměnil baterie (ES) a řídicí elektroniku (CE). Každý jezdec může letos beztrestně použít pouze 5 jednotlivých součástí.

Počet pohonných jednotek, které mohou jezdci v sezóně využít, po loňském roce klesl z osmi na pět. Protože jsou nové systémy mnohem složitější, byly rozděleny na šest součástí, které se sledují zvlášť:
- motor s vnitřním spalováním (ICE)
- turbodmychadlo (TC)
- motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K)
- motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H)
- baterie neboli úložiště energie (ES)
- řídicí elektronika (CE)

Každá z těchto součástí je omezena na 5 kusů na jezdce a sezónu, lze ji však libovolně kombinovat s ostatními. Pokud například odejde někomu turbo, může se stávajícím interním spalovacím motorem použít nové.


Stav převodovek
Novou převodovku v Barceloně nasadili beztrestně Grosjean a Sutil (nedokončili předchozí závod), s penalizací Vettel, jehož převodovka dosud neabsolvovala cyklus 6 závodů v řadě za sebou.

prevodovky

Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů: Mercedes udržuje sekundový náskok, zlepšili se Red Bull s Lotusem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

Prohlášení po kvalifikaci: Vettel se nudí, Räikkönena výhra nad Alonsem nijak…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud