Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Číně?

Petr Hlawiczka, 23. dubna 2014, 00:00 Google+

Jak pokračovaly vnitrotýmové duely ve čtvrtém podniku letošní sezóny - během závodního víkendu v Číně? Kteří týmoví kolegové mají převahu v kvalifikacích či naopak v závodech?

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 27.04. 15:05) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Kvalifikace

Mercedes v Číně navázal na své suverénní výkony a vyhrál další deštivou kvalifikaci. Hamilton oplatil Rosbergovi porážku z Bahrajnu a v Q3 zajel o 1,283 s rychlejší čas - Němec se ale potýkal s problémy se zobrazením na svém volantu. V domnění, že za svých maximem zaostává v posledním sektoru o 2 desetiny, šel zbytečně do rizika a v poslední zatáčce dostal smyk. Ve skutečnosti byl ale o 6 desetin sekundy rychlejší a mohl obsadit druhé místo na roštu.

Druhým nejrychlejším týmem byl za mokra Red Bull, kde mladý Ricciardo opět zasadil lekci zkušenému mistrovi světa Vettelovi. V poslední části byl o půl sekundy rychlejší, Sebastian se stále trápí s letošní technikou a pneumatikami, na které si ještě plně nepřivykl. Postrádá ten správný cit pro přední část vozu, z něhož se mu nedaří dostávat maximum výkonnosti, a ocitá se tak po delší době v pro něj nezvyklé situaci.

Převahu u Ferrari potvrzuje Alonso, který byl v Q2 o sekundu rychlejší než Räikkönen a na rozdíl od něj pohodlně postoupil dále. Fin si stěžoval na potíže s nekonzistentním řízením a podřazováním. Po čtyřech kvalifikacích ztrácí průměrně 0,8 s a prohrává 1:3.

Williams se v Číně díky novinkám zlepšil a v sobotu se opět prosadil zkušenější Massa: 3:1. Podobným rozdílem vedou další piloti, kteří postoupili do Q3 - Hülkenberg předvádějící neustále výborné výkony nad Pérezem u Force Indie a Vergne nad Kvjatem u Toro Rosso.

McLaren byl po velkohubých prohlášeních z Bahrajnu bezzubý, do Q3 nepostoupil ani s jedním vozem. V Q2 zdolal Button Magnussena podruhé za sebou a snížil na 2:2. Stáj z Wokingu se dušuje, že v aerodynamickém tunelu dosáhli obrovského pokroku, který bude do tří či čtyř závodů patrný i na dráze.

Lepší než McLaren byl překvapivě Lotus: Grosjean dokonce poprvé postoupil do Q3. Vítězný bod nad Maldonadem mu za výkon v kvalifikaci ale přičíst nelze, protože se jí Venezuelan kvůli úniku oleje a následné výměně motoru po třetím tréninku nemohl zúčastnit. V Grove ale panuje pevná víra, že v Barceloně dosáhnout dalšího pokroku a konečně zabodují.

Mezi tři nejhorší týmy se letos řadí Sauber, kde Sutil předčil Gutiérreze, postoupil do Q2 a srovnal tak na 2:2. Jediným pilotem, který dosud v kvalifikaci neokusil od svého týmového kolegy porážku, zůstává Kobajaši u Caterhamu, tentokrát měl téměř 1,4 s navrch. Ještě větším rozdílem překonal Bianchi u Marussie Chiltona.

Výkony jezdců v jednotlivých sektorech jsme porovnávali zde.

tk_kvalifikace
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů

Závod

V neděli se po předchozích výkonech očekávalo, že Hamilton všem ulétne a že z rychlého vozu bude těžit jeho týmový kolega Rosberg, který se propracuje na druhé místo. Papírově měla být dvouzastávková strategie o pět sekund rychlejší, omezujícím faktorem bylo drolení levé přední pneumatiky.

Rosberg si práci notně ztížil nepovedeným startem - ze čtvrtého místa se propadl na šesté. Navíc jeho vozu přestala fungovat telemetrie, proto byli inženýři na boxové zídce ve "tmě:" neměli ponětí o rozsahu poškození po kontaktu s Bottasem v první zatáčce, žádné informace o stavu ERS a neustále se jej dotazovali na spotřebu paliva.

Před Ricciarda, který se zaměřoval spíše na duel s Alonsem, se dostal v boxech, když ve 13. kole zajel pro čerstvé středně-tvrdé pneumatiky (strategiím a zastávkám jsme se věnovali zde). Zajímavá byla druhá zastávka: mechanici k ní nejprve vyběhli již ve 33. kole, čímž zmátli Ferrari, které na to zareagovalo a povolalo Alonsa do boxů. Rosberg ovšem pokračoval dále a přezul až ve 37. kole. Díky tomu měl pro poslední stint čerstvější pneumatiky, čehož využil a Španěla snadno předjel.

tk_zavod-nej
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Velmi zajímavý byl souboj o třetí místo mezi Red Bullem a Ferrari. U rakouského mistrovského týmu zazněl do uší Vettelovi opět pokyn, aby svého mladšího týmového kolegu pustil před sebe, protože je rychlejší. Seb se ale zdráhal, a zda ho po několika kolech ignorování týmové režie opravdu pustil před sebe nebo se v první zatáčce dopustil drobné chyby, to ví nejlépe jen on sám.

Uhnutím si byl po závodě jist, Ricciardo nikoliv. Možná tím přišel o "bednu." Alonsa by dohonil čtyři kola před koncem, je však otázkou, zda by jej dokázal předjet, což je často věc mnohem obtížnější.

Proč si myslím, že ze Vettela nešlo o uposlechnutí týmové režie ani po nepravdivé hlášce o odlišných strategiích? 1. Došlo k tomu v neobvyklém místě, pro takovou výměnu nebezpečném. 2. Při předjetí vjel na hromadu žmolků z pneumatik - tomu by se chtěl vyhnout. 3. Ricciardo o tom nevěděl - s výměnou pozic bývají oba piloti srozuměni.

Bude každopádně zajímavé, jak se s tím (neposlušnost mistra světa) Red Bull interně srovná a jak bude postupovat v příštích závodech, pokud dojde k podobné situaci. Vettel se nechal po Velké ceně Číny slyšet, že se mu "hodně věcí nelíbí (více zde)."

tk_zavod_prum
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)

Vettel se více potýkal s drolením pneumatik, proto zajel do boxů v prvním stintu o tři kola dříve než Australan, kterému se nepodařilo dobře odstartovat, a propadl se za svého týmového kolegu. Ricciardo se pak (podobně jako Rosberg ve druhém stintu) snažil vydržet na trati déle i za cenu mírně horších časů na kolo s tím, že vše včetně pozice na trati získá později na čerstvějších pneumatikách zpět. Ricciardo díky tomu získával i na Alonsa, proto mohl bojovat o umístění na pódiu.

Stratégové Ferrari sice skočili na špek Mercedesu a trochu Alonsovi jízdu za bronzem zkomplikovali, Španěl ale ke konci zkušeně udržoval svůj odstup od pronásledujícího Red Bullu. Odjel velmi dobrý závod, v němž byl o téměř sekundu na kolo rychlejší než jeho prakticky neviditelný týmový kolega Räikkönen, jenž získal akorát dvě pozice na startu.

graf

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

 

Týmoví kolegové dle mistrovských bodů

V šampionátu si nejvíce polepšil Ricciardo, jenž postoupil z 10. na 6. místo. Jednu pozici získali Alonso, Bottas i Vettel, jednu naopak ztratili piloti Force Indie a po druhém půstu v řadě za sebou se propadly i oba McLareny: Button o 3 místa a Magnussen o dvě.

sampionat-body

 

Stav pohonných jednotek a trestné body
Na závěr přikládám tabulku použitých součástí nových pohonných jednotek - ty jsou omezeny na 5 ks na jezdce a sezónu. Od poslední aktualizace (viz zde) měnil ještě před závodem Lotus u Maldonada motor s vnitřním spalováním (ICE), turbo (TC) a motorgenerátory pro rekuperaci kinetické (MGU-K) i tepelné (MGU-H) energie.

V Číně nikdo žádný trestný bod ani napomenutí nedostal (pouze v pátek dostal Grosjean pokutu 700 Euro za překročení povolené rychlosti v boxech). Nejvíce trestných bodů má na svém kontě Bianchi, tři body má Maldonado za minulý incident s Gutiérrezem a po dvou mají Bottas, Magnussen a Sutil.

motory

 

Přes 480 snímků ze letošního závodního víkendu v Číně 2014 najdete zde.

Vytisknout

Diskuze: Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Číně?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 27.04.2014 15:05 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

PADDOCK LINE: Seberte jim praporky!

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  3. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud