Jak dopadly souboje týmových kolegů v Brazílii + konečné účtování 2013

Petr Hlawiczka, 27. listopadu 2013, 00:00 Google+

Jak dopadly souboje týmový kolegů v posledním závodě v Brazílii? Jak celkově dopadly vnitrotýmové duely za sezónu 2014, pokud jde o kvalifikace, rychlost v závodech či počty mistrovských bodů?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 28.11. 09:11) Napište svůj názor
Caterham

Caterham | foto: Caterham F1 Team

Sdílejte článek

Kvalifikace

Sobotní část se stejně jako všechny tréninky jela za deště, na Q3 se kvůli množství vody na dráze muselo delší chvíli čekat. Po nucené pauze ji letos podeváté vyhrál Sebastian Vettel, šestkrát skončil druhý, třikrát třetí a pouze jednou devátý - průměr: 2,05. Mark Webber s druhým Red Bullem tentokrát ztratil více než sekundu, v kvalifikacích letos za svým týmovým kolegou zaostával průměrně o 0,510 s.

U druhého nejlepšího týmu - u Mercedesu - porazil Nico Rosberg Lewise Hamiltona o 0,575 s, na body s ním ale celkově prohrál 8:11. Hamilton byl po Brazílii ze svých výkonů přesto skleslý, s vozem se navíc stále nedokázal sžít. Přesto byl v kvalifikacích průměrně o 0,158 s lepší, totéž platí i pro průměrnou pozici, kterou si vyjížděli o sobotách: 3,21 vs. 4,42 u Rosberga.

Druhou řadu vybojoval pro Ferrari Fernando Alonso, který si podesáté poradil s Felipem Massou, tentokrát o 0,570 s (v průběhu sezóny průměrně o 0,224 s). Celkové skóre tak završil na 10:8.

U Lotusu byl o téměř 1,3 sekundy rychlejší Romain Grosjean než za Kimiho Räikkönena zaskakující Heikki Kovalainen, od kterého po slibných výkonech v prvních dvou dnech v Austinu čekalo o něco více.

Daniel Ricciardo u Toro Rosso poosmé za sebou překonal Jeana-Erica Vergneho, jejich souboj končí na body 15:4 ve prospěch australského mladíka, kterého příští rok u Red Bullu čekat nová výzva v podobě Vettela.

Největší rozdíl mezi týmovými kolegy byl patrný u Sauberu: Nico Hülkenberg byl v první části o 1,374 rychlejší než Esteban Gutiérrez, jenž vypadl mezi prvními šesti. Sezóna pro něj byla zejména o sbírání zkušeností v F1, což dokazuje i konečný výsledek - 1:18 z pohledu mexického mladíka.

U Force Indie se jako lepší kvalifikační jezdec prokázal Paul di Resta - na mokrém Interlagu byl v prostřední části o téměř 8 desetin sekundy rychlejší než Adrian Sutil, lépe končí i z pohledu skóre 11:7. Přesto se v příští sezóně na rozdíl od Němce již zřejmě objevovat nebude.

tk_19_kvalifikace
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů

Nováček Williamsu Valtteri Bottas letos svými výkony příjemně překvapil - Maldonada se nezalekl ani tentokrát a celkově jej poráží 12:7. Venezuelan byl průměrně o 0,348 s pomalejší a startovával i z horší pozice: 16,4 vs. 15,1 u finského mladíka.

McLaren se na rozdíl od neděle v Brazílii v moc dobrém světle nepředvedl. Inženýři špatně načasovali výjezd Jensona Buttona a Sergio Pérez byl o 4 setiny rychlejší, byť v dalším pokusu havaroval. Mexičan, který ve Wokingu končí, na body vyhrál nejtěsnějším možným rozdílem: 10:9.

U "nových" týmů se prosadili Charles Pic a Jules Bianchi - jejich týmoví kolegové odcházejí po sezóně 2013 poraženi: Giedo van der Garde u Caterhamu 8:11 a Max Chilton u Marussie dokonce 1:17.


Závod

Po mokrých trénincích i kvalifikaci meteorologové předpovídali pro závod 50% pravděpodobnost deště - ten nakonec nepřišel a týmy tak poprvé jezdili na Interlagosu za sucha. Pro tyto podmínky neměly žádná data a musely spoléhat na své simulace, z čehož vyšel dobře například McLaren a špatně Toro Rosso po své nejpovedenější kvalifikaci sezóny.

Papírově měla být dvouzastávková strategie o pět sekund rychlejší než třízastávková, nakonec třikrát také stavěla jen trojice jezdců (Chilton, Sutil a Vergne, tj. nikdo z jezdců na špici). Středně-tvrdá směs měla být o 0,4 s na kolo rychlejší, proto piloti většinu závodu odjeli na ní spíše než na té tvrdé (přehled strategií najdete zde).

Vzhledem k vývoji víkendu nebyl s dostatkem čerstvých suchých směsí pro závod problém, výzvou bylo správné nastavení tlaků: příliš vysoký vede k rychlému zahřívání a pak ke ztrátě výkonnosti, při moc nízkém se pneumatiky nikdy nemusely dostat do provozního rámce a tudíž neposkytovat dostatek přilnavosti. Povrch dráhy sice nebyl pogumovaný, s teplotní degradací ani s fyzickým opotřebením však nebyly potíže.

tk_19_zavod-nej
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Vettel ovládl Velkou cenu Brazílie, když si připsal rekordní deváté vítězství v řadě a celkově 13. v letošní sezóně. Red Bullu se však některé chyby mohly vymstít: například pokažený start, kdy se před Sebastiana dostal Rosberg, či hrubka v boxech, kdy při dvouzastávce zdržel oba jezdce poté, co dlouho hledal pneumatiku pro čtyřnásobného mistra světa.

Vettel hned ve druhém kole svou chybu napravil, když se díky skvělé přilnavosti a trakci svého vozu na výjezdu z poslední pomalé zatáčky nalepil za Mercedes a pohodlně jej i bez DRS předjel. Pak se dostal do tempa a vyjížděl si náskok.

Krásný souboj s Alonsem sváděl jeho týmový kolega. Webber Ferrari ve svém úvodním stintu ve 13. kole předjel, jenže "malý španělský lev" jej během prvních zastávek podsekl, takže Australan měl při svém loučení se s F1 znovu práci, během tří kol si s rudým vozem ale opět poradil.

Pro druhé stinty zvolili oba odlišné strategie: Mark nazul středně-tvrdé, Fernando tvrdé pneumatiky. Na nich se však Red Bullu celkem držel a připravoval se na útok v posledním stintu, kdy měl mít měkčí gumy.

Ve 46. kole ztrácel Alonso 5,6 sekundy. O kolo později se týmy kvůli kolizi Hamiltona s Bottasem obávaly o vyjetí safety-caru, proto je oba povolaly do boxů. Kdyby Alonso vydržel na trati o kolo déle, před Webbera by se zřejmě kvůli chybě rakouského týmu v boxech znovu dostal.

tk_19_zavod-prum
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)

McLareny odjely velmi povedený závod a oba jezdci si v něm po startu ze 14 (Button) a z 19. místa (Pérez po trestu za výměnu převodovky) výrazně polepšili. Zkušenější Jenson byl jedním z pouhých dvou pilotů, kteří startovali na tvrdé směsi (společně s Gutiérrezem), v úvodním kole si o tři místa polepšil a čisté tempo měl o 75 tisícin sekundy na kolo rychlejší než Pérez - letos už podvanácté.

Před svou zastávkou se ocitl na sedmé pozici poté, co předjel další vozy. Podseknutím se dostal před Rosberga, a mohl se na rychlejší směsi a na čistém vzduchu dále zlepšovat. Po oprávněné penalizaci Felipeho Massy za krácení si dráhy všemi čtyřmi koly po minimálně dvou výstrahách ze strany FIA se posunul na páté místo. Ke své druhé zastávce zajel opět jako první z předních pilotů a vyšvihl se na čtvrtou příčku.

McLaren měl v Brazílii slušnou rychlost - na pódium to sice navzdory tvrzením Martina Whitmarshe nebylo (scházely další 2 desetiny na Alonsa) - ale nejlepší výsledek sezóny podtrhl šestým místem Pérez. Tým z Wokingu tak nepovedenou sezónu (poprvé od roku 1980 bez pódia) zakončil poměrně dobře.

19_graf_top8

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších sedmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

 

Týmoví kolegové dle mistrovských bodů

V posledním závodě jsme se dočkali značných změn v celkovém pořadí: Di Resta po dalším půstu klesl hned o dvě pozice, na jeho úkor si polepšili Hülkenberg a Pérez, a Webber vystřelil o dvě místa vzhůru na bronzovou pozici. O jedno místo se propadl Hamilton a absentující Räikkönen, jenž se dává po operaci zad dohromady před sezónou 2014.

19_body

 

Fotogalerii z Brazílie (přes 470 snímků) najdete zde.

Vytisknout

Diskuze: Jak dopadly souboje týmových kolegů v Brazílii + konečné účtování 2013

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 28.11.2013 09:11 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Pirelli

PADDOCK LINE: Adieu, osmiválce

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud