Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Singapuru?

Petr Hlawiczka, 26. září 2012, 07:00 Google+

Čtrnáctý podnik sezóny byl příležitostí pro další vzájemné srovnání výkonů týmových kolegů. Jak si vedli v kvalifikaci i během nedělního závodu v Singapuru?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 26.09. 19:18) Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Kvalifikace

Fernando Alonso potvrdil 13. porážkou svého týmového kolegy svou suverenitu u Ferrari. Felipe Massa vypadl opět již v prostřední části, kde za Španělem zaostal o 8 desetin sekundy, dojem však napravil druhý den, kdy mu po smůle v úvodu výrazně pomohl safety car.

Dvanácté vítězství si připsali Lewis Hamilton u McLarenu, jenž byl v sobotu nedostižný a zaslouženě získal pole position, a překvapivě i Pastor Maldonado, který výbornými výkony dále válcuje Bruna Sennu u Williamsu.

Nejvyrovnanější je situace u Sauberu, kde Sergio Pérez snížil na 6:7. Mexičan byl o 9 desetin rychlejší, Kamuj Kobajaši po výborné kvalifikaci před třemi týdny ve Spa (vybojoval první řadu) k všeobecnému údivu vypadl již v první částí společně s vozy nováčků.

Velmi těsný souboj byl v sobotu k vidění mezi piloty Mercedesu, kteří v Q3 sice záměrně nezajeli ani jedno kolo, ale v Q2 měl o 0,12 s navrch Michael Schumacher. Piloty Toro Rosso ve stejné části dělilo dokonce pouze 75 tisícin sekundy.

U Force Indie, kde Paul di Resta na rozdíl od Nica Hülkenberga postoupil mezi nejlepších deset a zvýšil skóre na 7:6. Druhým vítězství v řadě odmazal s téměř sekundovým rozdílem u HRT Narain Karthikeyan velkou ztrátu na veterána Pedra de la Rosu.

tk_kvalifikace_Singapur
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci

Závod

Ve Velké ceně Singapuru jsme zaznamenali pět odstoupení: nejprve se poroučel vedoucí Hamilton ve 23. kole, v 31. kole skončil Karthikeyan ve zdi, čímž způsobil první výjezd safety-caru, pak ve 36. kole) kvůli závadě hydrauliky, o níž se Williams zatím nechce bavit, musel předčasně zaparkovat své auto v garáži Maldonado a krátce nato (39. kolo) Schumacher nedobrzdil a sestřelil Vergneho.

Pro vítězství si pak dojel Vettel s Red Bullem celkem pohodlně, Button ke konci jeho stíhání vzdal. Úřadující mistr světa byl průměrně o téměř 1,3 s rychlejší než jeho týmový kolega Webber, který se většinu času trápil v provozu. Ale to nebyla jediná příčina této velké ztráty.

Rakouský tým jej neobvykle brzy povolal do boxů, zřejmě proto, aby si na něm vyzkoušel chování a výdrž čerstvé sady měkkých pneumatik, které na druhý stint plánoval nasadit Vettelovi. Díky tomu mohl pečlivě sledovat jejich degradaci a lépe tak vystihnout bod, kdy prudce poklesne jejich výkonnost.

Australan doplatil i na výjezd safety-caru, jsem si jistý, že by se v závěru většina pilotů jedoucích na dvě zastávky hodně trápila - někteří by museli stavět potřetí (případ Alonsa) - a Mark by dojel zřejmě za Lotusy. Kvůli pozávodní penalizaci přišel i o jediný bod za desáté místo.

tk_race-fastest_Singapur
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Většina pilotů šla do závodu s tím, že se pokusí o dvě zastávky. Nicméně těsně před startem Adrian Newey prozradil, že si nikdo není jistý tím, zda to zvládne, a že své strategie přizpůsobí až v průběhu závodu. V Singapuru byl obzvlášť velký tlak na snížení počtu zastávek, protože každé přezutí stojí 29 vteřin navíc kvůli dlouhé boxové uličky s nižší povolenou rychlostí.

Pirelli přivezlo super-měkkou a měkkou směs, mezi nimiž byl v kvalifikaci rozdíl až 1,5 s na kolo. V závodě ale měly mnohé týmy problémy s fungováním měkké směsi na kluzkém povrchu - Buttonovi například velmi dlouho trvalo, než je dostal do patřičného provozního rámce a začal jezdit podobné časy jako vedoucí duo Hamilton - Vettel.

McLaren by byl zřejmě jedním z mála, kdo by závod dokázal odjet na dvě zastávky: Hamilton těžil z čistého vzduchu na čele, Button odváděl výbornou práci v jejich šetření během jízdy - úvodní opotřebované super-měkké směsi se zbavil až ve 14. kole jako jeden z posledních společně s Grosjeanovým Lotusem. Připravoval si postupně útok na Vettela na pneumatikách o čtyři kola čerstvějších - Sebastian stavěl v 10. kole, 2 kola před Hamiltonem.

Tuto výhodu však zneškodnily dva výjezdy safety caru za sebou. Způsobily mírný chaos a změnu strategií, což vedlo k nepřirozenému závěru závodu: některým velmi pomohl, jiné jezdce, jak už to bývá, poškodil. Vydatně prospěl pneumatikám: v pomalejším tempu za zaváděcím vozem se odjelo 9 kol, velká cena byla navíc o 2 kola zkrácen, týmy tím šetřily až 11 kol (18 % závodu) kol v rychlém tempu.

tk_race-avg_Singapur
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola, kol za safety carem či jednotlivých nájezdů/výjezdů z boxů)

Překvapení bylo pro některé druhé zastavení Maldonada při druhém výjezdu safety-caru a tudíž ztráta pozice ve prospěch Alonsa. Třetí zastávka se zdála být neodvratná. Williams chtěl pro Pastora připravit půdu pro její pozice v případném čtvrtém stintu na měkkých pneumatikách, proto mu pro třetí nasadily super-měkké.

Ferrari se rozhodlo lépe a Alonsovi nasadilo měkkou směs již na třetí stint s možností dojet až do cíle, což usnadnil druhý safety car. Zdá se mi, že strategie v posledních závodech patří žel mezi slabiny týmu z Grove. Maldonado jinak odjel bezchybný závod bez incidentů a potvrdil svůj talent a pověst specialisty na městské okruhy.

Pro svůj životní závod si v Singapuru dojel Di Resta, jenž v závodě jezdil průměrně o devět desetin rychleji navzdory tomu, že absolvoval pouze dvě zastávky, zatímco jeho týmový kolega Hülkenberg tři a byl jedním z těch, kteří na safety caru prodělali.

Skot, který u Force Indie není příliš oblíbený, těžil ze zastávky "zdarma" během výjezdu safety caru, kdy se propadl pouze o jedno místo za Alonsa, za nímž se držel jako klíště až do cíle, kterým projel o necelé čtyři sekundy za Španělem.

14_graf

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejší šestice závodníků v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

V pořadí šampionátu si tím Di Resta polepšil o dvě pozice, podobně jako Vettel. O dvě místa se naopak propadl kvůli odstoupení Hamilton, o jedno Schumacher s Kobajašim.

14_sampionat
Pořadí a body v šampionátu 2012


Vývoj relativních bodových odstupů mezi nejlepšími šesti piloty letošní sezóny
(pro zvětšení klikněte)

Vytisknout

Diskuze: Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Singapuru?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 26.09.2012 19:18 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Barrichello, Rubens

Barrichello se zúčastní závodu sériových vozů v Brazílii

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud