Jak dopadly souboje týmových kolegů v Belgii?

Petr Hlawiczka, 31. srpna 2011, 16:00 Google+

Jak si vedli týmoví kolegové ve vzájemných duelech během Velké ceny Belgie? Tradičně se podíváme na jejich výkonnost v kvalifikaci i v závodě.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 02.09. 12:23) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Red Bull
Rakouský tým si ve Spa-Francorchamps udržel kvalifikační neporazitelnost, Sebastian Vettel vyhrál již svou devátou kvalifikaci. Mark Webber byl o více než sekundu pomalejší, navíc do závodu velmi špatně odstartoval, jak už se to u něj stává zvykem.

Red Bull prožíval před startem chvíle hrůzy kvůli stavu pneumatik, na nichž jeho piloti museli startovat - kvůli zřejmě vyššímu nastavení odklonu (camber) kol došlo k velkému strukturálnímu poškození vnitřní strany pneumatik a tým dokonce zvažoval jejich dodatečnou výměnu, byť by kvůli tomu musel startovat z boxové uličky. Ze záběru kamery zachycující rozhovor Vettela s inženýrem Pirelli byly patrné emoce i závažnost situace.

Pneumatiky však po startu vydržely více než 1 kolo (Markovi 3, Sebovi 5 kol). Vettelovi umožnil výjezd safety-caru téměř beztrestnou výměnu druhé sady pneumatik, po restartu rychle předjel Webbera, poté Alonsa a vedení, zvláště po výborné jízdě ve třetím stintu, už nepustil.

Webber po propadu na startu o pět míst měl štěstí, že se vyhnul jakémukoliv kontaktu. V devátém kole svedl v nájezdu do Eau Rouge nádhernou bitvu s Alonsem, v níž prokázal obrovský kus odvahy a posunul se před Španěla.

"Kolo vedle kola jsme se řítili do Eau Rouge, oba jsme navíc využívali KERS. Kontakt nebyl pro nikoho z nás možností, někdo musel ubrat. Měl jsem o něco lepší stopu, takže to byl Fernando, kdo se jako první stáhl. Patří ke světové špičce a ví, kdy už je dost, ale přesto to byl okamžik, kdy jsem zadržel dech. Řekněme, že u někoho jiného bych zvolil odlišný přístup, dnes mi to však vyšlo, v Monze to možná budu muset udělat já," popsal souboj s Alonsem Webber.

V závěru Australan předvedl stíhací jízdu, na svého kolegu ale již nestačil, a proto se v cíli musel spokojit se stříbrem. Vettel ve Spa definitivně zlomil naděje soupeřů na zvrat v sezóně - o titul by ho musela připravit velká smůla, štěstí by naopak musel přát pouze jednomu ze soupeřů.

McLaren
Hamilton přes incident s Maldonadem porazil rovněž po deváté v kvalifikaci Buttona a dostal svůj monopost do první řady. Komisaři v sobotu vydali podivná rozhodnutí, která žel médiím ani pořádně nevysvětlili. Marně jsem hledal důvod, za který byl Lewis napomínán. U Maldonada jsem naopak viděl úmysl a to, že dostal tak mírný trest - odsun o pět míst, jako za výměnu převodovky - vnímám jako špatný signál. Zasloužil si vyloučení minimálně na jeden závod, nikoliv radost z prvního mistrovského bodu.

Ale zpět k závodu. Hamilton během prvních dvou kol přišel o tři pozice, pak se ale předvedl několik krásných manévrů, obzvlášť předjetí Massy bojujícího s Alonsem v nájezdu do Pouhonu stojí za zmínku. Poradil si i s Rosbergem a dostal se na druhou příčku, když Vettel s Alonsem zajeli do boxů. Po vlastní zastávce rychle překonal Sutila i Petrova. Dalším cílem byl Kamuj Kobajaši.

Lewis jej předjel a aktivoval DRS - Saubery však byly na rovinkách velmi rychlé a Kamuj se dokázal zavěsit za Brita. Ten udělal chybu, když se vracel před Les Combes do závodní stopy - zadním kolem zavadil o Kamuje a skončil prudkým nárazem ve svodidlech. Zpočátku za kontakt vinil Japonce, později po zhlédnutí opakovaných záznamů vzal chybu zcela na sebe. Je však otázkou, nakolik mohl Kobajaši zabránit kolizi a zda nezačal zatáčce o něco dříve, než Hamilton. Komisaři událost ihned prošetřovali a správně ji vyhodnotili jako závodní incident.

McLaren se pak soustředil pouze na Buttona, který do Q3 kvůli špatné komunikaci a nedorozumění s týmem nepostoupil. Místo ostrého kola ochlazoval před dalším pokusem na osychající trati pneumatiky, nevěděl ale, že mu na něj již nezbude čas.

Po startu do něj zezadu narazil jeden ze soupeřů a neopravitelně mu poškodil bočnici zadního křídla, poté prožil děsivý okamžik, když úlomky z vozů před ním mu těsně prolétly kolem hlavy, usekly pravé zrcátko a poškodily přední křídlo - nadějná strategie s výjimečným startem na tvrdší směsi tak hned dostala trhliny.

Jenson hned rádiem hlásil: "Utrpěl jsem těžké poškození, musím do boxů." Dostal ale negativní odpověď: "Nemůžeš, protože by ses pak dostal do obrovského provozu, jen na to tlač!" U mechaniků se proto poprvé objevil až na konci třetího kola, vrátil se až na 19. pozici s více než půl minutovou ztrátou za Vettelem.

Pak začal předvádět úchvatnou stíhací jízdu, během níž těžil z měkčích pneumatik, zatímco ostatní museli povinně alespoň na chvíli nasadit středně tvrdou směs. Ve 42. kole předjel i Alonsa a cílem ke své radosti projel na bronzové pozici necelých 10 sec za Red Bullem úřadujícího šampiona.

tk_kval_12
Tabulka č. 1 - Výsledky v kvalifikaci

Ferrari
Felipe Massa podruhé za sebou v kvalifikaci porazil Fernanda Alonsa a vyjel si dobrou čtvrtou pozici. Velmi neobjektivně proto vyznělo sobotní tiskové prohlášení Scuderie hlásající zpackanou kvalifikaci. Teda ne že by Alonsovo osmé místo bylo k výskání, ale jde z toho vidět, kdo je u Ferrari oblíbenou jedničkou a na koho se hlavně soustředí. Felipemu rozhodně podává horší výkony, ale nebylo to k němu fér.

V závodě se dlouho trápil za Rosbergem a defekt krátce po jeho druhé zastávce, která měla být poslední, ho připravil o šanci na podstatně lepší výsledek. Alonso se v závodě snažil, seč mohl, ale jeho Ferrari po nasazení středně tvrdých pneumatik viditelně scházela rychlost. Po vedení chvilkovém vedení v úvodu se postupně pořadím propadal až na konečné čtvrté místo v cíli.

Tým se rozhodl správně jej nevolat do boxů během výjezdu safety-caru - udržel si tak pozici a měl šanci na vítězství. Inženýři mu mohli snad jen naplánovat méně kol na středně tvrdé směsi, na níž bylo Ferrari o dost pomalejší.

Mercedes
Michael Schumacher vypadl hned na úvod sobotní kvalifikace poté, co mu ulétlo jedno kolo. Protože nezajel jediný měřený čas, Rosbergovi jsem vítězný bod nepočítal. Nico podal výkon na hranicích možností vozu MGP W02 a vybojoval si start z pátého místa na roštu. Úvod zvládl nejlépe ze všech a za Raidillonem už byl první. Postupně si jej v DRS zóně podával jeden soupeř za druhým, včetně týmového kolegy.

Michael předvedl fantastické první kolo: po startu z posledního místa se během něj vyšplhal na 15. příčku. Během závodu z auta dostal maximum, polepšil si celkově o 19 míst a finišoval před svým kolegou na pátém místě za Alonsem. Všimněte si jeho téměř shodné strategie s Buttonem (viz článek Strategie a zastávky v boxech: Schumacher odbaven Mercedesem za tři vteřiny).

tk_fastest_12
Tabulka č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol závodu

Force India
Adrian Sutil byl v Belgii rychlejším mužem indického týmu. Di Restu tým podivně vyslal na dráhu v Q1 po první jízdě velmi pozdě, ten ve svém nejrychlejším kole dostal drobný smyk a překvapivě vypadl hned v úvodu. V závodě se stal hned po startu v La Source obětí Tima Glocka, který mu poškodil přední křídlo a vysekl díru do bočnice. Doplatil také na výjezd safety-car, protože do té doby ještě nestavěl a pak musel čekat na zastávku Sutila. Nakonec z toho bylo pouze první nebodované místo.

Sutil sice z Q1 postoupil, ale do Q3 se kvůli havárii v Raidillonu nedostal. Závod si odjel svým tempem, vyvaroval se chyb a cílovou pásku proťal ke spokojenosti svého vedení hned za oběma Mercedesy.

Renault
Bruno Senna, který překvapivě nahradil Nicka Heidfelda, nejprve nadchl v kvalifikaci, v níž byl hned napoprvé rychlejší než stálice Renaultu Vitalij Petrov, aby pak zklamal hned v první zatáčce, kde nezkušeně nedobrzdil a sestřelil Alguersuariho. Do cíle dojel na 13. místě a hlavní závodní inženýr si jeho výkon velmi pochvaloval.

Petrova během výjezdu safety caru připravili o pozice Schumacher se Sutilem, v 18. kole si s ním hladce poradil Button. Potýkal se s problémem s brzdami, kvůli nimž dostal smyk v poslední zatáčce posledního kola, a tak jej o osmé místo připravil Massa. S Renaultem R31 byl ale po delší době konečně spokojený a pochvaloval si směr, kterým se v jeho vývoji tým ubírá: "Myslím, že jsme s autem udělali obrovský pokrok, bojovali jsme v první desítce a byli blízko Mercedesu."

tk_avg_12
Tabulka č. 3 - Srovnání dle "čistých" průměrných kol
(nejsou do nich započítána úvodní kola, in-/out-lapy ani kola za safety-carem)

Williams
Barrichello teprve pošesté porazil Maldonada, o jehož kontroverzní sobotě jsem se již zmínil výše. Venezuelan si v průběhu velké ceny jinak počínal velmi dobře a brzy se propracoval před svého zkušenějšího kolegu. Po klasifikaci na desátém místě mohl slavit svůj první bod ve Formuli 1, poděkovat za něj může především velké shovívavosti komisařů

Rubens najel ve 40. kole zezadu do Kobajašiho a musel do boxů. Výměna nového předního křídla se velmi protáhla, cílem projel na šestnáctém místě pouhých 38 tisícin za Kovalainenem (viz video).

Sauber
Pérez letos již potřetí postoupil do poslední části kvalifikace a pošesté předčil Kobajašiho, kterému ke stejnému kroku scházelo 0,132 sec. Z Belgie ale švýcarský tým odjížděl zklamaný: Pérez si vysloužil již čtvrtou penalizaci drive-through po nárazu do Buemiho v pátém kole a nakonec kvůli poruše zadní nápravy musel odstoupit, Kobajaši byl v cíli po průměrném výkonu dvanáctý.

K incidentu s Hamiltonem uvedl: "Moc dobře jsem věděl, že je rychlejší než já, takže jsem neměl důvod s ním bojovat. Předběhl mě a měl aktivované DRS, já pochopitelně ne, využil jsem jen KERS. Měli jsme však vůz nastavený pro velmi nízký přítlak, a proto jsem ho dojel. Na konci rovinky jsem byl vlevo a on uprostřed, ale vrátil se na mou stranu a došlo ke kontaktu... Nevím, co jsem měl udělat - vyjet do štěrku, aby to [Hamilton] zvládl? Ale řekněme, že se jednalo o závodní incident."

casy_Spa

Graf č. 1 - Vývoj časů na kolo v průběhu závodu (pro zvětšení klikněte)

Lotus
Sobota byla pro Lotus velkým úspěchem, protože díky Kovalainenovi letos podruhé postoupil do prostřední části kvalifikace. Hned po startu ale přišlo zklamání, když Kovalainen ve snaze vyhnout před ním kolidujícímu Di Restovi s Glockem narazil nešťastně do svého týmového kolegy. Musel pro nové přední křídlo, ale díky safety-caru ztráty brzy dohnal. Předjel Liuzziho i D'Ambrosia a jezdil čtyři sekundy za svým týmovým kolegou, jehož poškozenou podlahu z úvodu tým v boxech nemohl opravit.

Trulli si závod užíval, byť nemohl využívat nový posilovač řízení, který si po Hungaroringu tolik pochvaloval. Systém totiž pro Spa nebyl dostatečně silný a ze stejného důvodu se piloti bez něj budou muset zřejmě obejít také v Monze.

Virgin
Glock podesáté porazil v kvalifikaci D'Ambrosia, na startu se ale moc nevytáhl, když šel na brzdy příliš pozdě a narazil zboku do Di Resty, za což se mu později omluvil. Musel do boxů na kontrolu a cílem Velké ceny Belgie projel na 17. místě za svým týmovým kolegou, který v závěru musel šetřit palivo. "Bylo to poprvé, co jsem to musel udělat, takže jsem se s tím nějak musel vyrovnat," řekl domácí pilot.

U Toro Rosso nebyl klasifikován žádný z pilotů, v kvalifikaci byl v sobotu úspěšnější Alguersuari. U HRT do cíle dojel jako poslední ze všech pouze Liuzzi, jež si s Ricciardem poradil i napočtvrté. Daniel po dobrém startu závod také nedokončil, jeho vůz zastavil v Rivage krátce po výjezdu z boxů

.

sampionat_12

Graf č. 2. - Vývoj bodových odstupů v šampionátu mezi pěticí nejlepších pilotů

.

Vytisknout

Diskuze: Jak dopadly souboje týmových kolegů v Belgii?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 02.09.2011 12:23 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lotus

Trulli: S Lotusem už mám podepsanou smlouvu na rok 2012

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  5. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  6. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud