Nastavení vozu pro Hungaroring

Petr Hlawiczka, 22. července 2009, 14:00 Google+

Přestože Hungaroring patří k nejpomalejším okruhům letošního šampionátu, pro jezdce i inženýry skýtá mnoho zajímavých výzev. Pojďme se krátce podívat na jeho charakteristiku a na to, jak pro něj nastavit monopost.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
B.A.R

B.A.R | foto: Lucky Strike B.A.R Honda

Sdílejte článek

Okruh nedaleko maďarské Budapešti, škarohlídky nazývaný také Paprikaring, neobsahuje žádné rychlé zatáčky. Vozy zde proto jezdí v aerodynamické konfiguraci s maximalizující přítlak, podobně jako v Monte Carlu. Inženýrům, kteří mají na starosti motory, obvykle přidělávají vrásky vysoké teploty, v nichž je třeba zajistit dobré chlazení (nejen) agregátů. S horkem je obtížné vyrovnat se i pro organismus pilotů, kteří musí být ve vrcholné fyzické kondici. V žádném ze 70 kol závodu si nemají šanci příliš odpočinout jako na jiných okruzích - jedna zatáčka střídá v rychlém sledu druhou. Drobná úleva přichází akorát na 750 m dlouhé startovní rovince.

Aerodynamika
Klikatý okruh se 14 zákrutami nabízí jedinou možnost k předjetí soupeře pouze před první zatáčkou. Jinak je na okruhu plném pomalých či středně rychlých zatáček s krátkými brzdnými dráhami soupeře vybrzdit téměř nemožné. Týmy proto jezdí s maximální úrovní přítlaku, aby zvýšili rychlost průjezdu těmito zákrutami a optimalizovali vůz pro brzdění a trakci. Pilotům to pak umožňuje agresívnější jízdu, musí ale snášet větší přetížení. Maximální rychlosti nedosahují v žádné části trati 300 km/hod - loni zde byla nejvyšší rychlost naměřena v první části kvalifikace (nyní již bývalému jezdci) Sebastienu Bourdaisovi na cílové rovince - 295 km/hod.

Odpružení
Mechanická přilnavost je na pomalých okruzích klíčová, týmy proto volí obecně měkčí nastavení ve všech směrech, aby ji dosáhl co nejvyšší. Piloti chtějí dobře reagující vůz v pomalých částech okruhu s dobrou trakcí na výjezdu ze zatáček - kvůli tomu se vůz mechanicky vyvažuje směrem dopředu, tj. tužší přední a měkčí zadní zavěšení. Tím současně vzniká potřeba pečlivě monitorovat opotřebení zadních pneumatik, zvláště u měkčí z obou směsí.



Pneumatiky
Bridgestone do Maďarska přiveze měkkou a super-měkkou směs ze svého portfolia pro rok 2009. Na tomto okruhu s nízkou přilnavostí a absencí rychlých zákrut je jen rozumné, že byla učiněna výjimka a nebyly přivezeny o stupeň tvrdší pneumatiky (tj. středně-měkká směs). Výzvu bude představovat drolení zvláště u super-měkké směsi, zvláště zpočátku než vozy okruh pogumují. V trénincích bude důležitý sběr a analýza dat, aby se dalo určit, zda na měkčí směsi odjet většinu závodu či jen jeden kratší stint. Noční přeháňka či nižší než očekávané teploty by týmům (zvláště Brawnu GP) mohly zkřížit plány.

Chlazení
Dalším důležitým faktorem bude zajištění dobrého chlazení mechanických částí. I když v této části sezóny mají týmy již velmi dobrou představu o svých chladících kapacitách, přesto si na teplotu motorů a ostatních částí (například v oblasti převodovky teplota dosahuje až 500 °C) budou dávat pozor kvůli většímu sklonu předního křídla a celkově odlišně nastavené aerodynamice (maximální přítlak). Této věci se hodně věnují ve větrných tunelech, protože zbytečně předimenzované chlazení (počet, šířka otvorů,...) má negativní vliv na efektivitu aerodynamiky a výkonnost vozu.

Jedna z posledních velkých úprav na monopostu Renault R29 sloužila právě k optimalizaci chlazení jejich přehřívajícího se motoru RS27 a dalším vnitřních součástí. Na obrázku je patrné rozšíření otvoru, s nímž přijel Renault do Silverstonu (vlevo), vpravo pak původní verze, jak jsme ji mohli vidět v Turecku. Nedošlo pouze k rozšíření otvoru, ale ke spojení dvou vstupů do jednoho. Proud vzduchu rozdělen pak dále uvnitř bočnice. Toto rozšíření sice zvyšuje aerodynamický odpor, ale Renaultu celkově významně prospělo - v Německu byl podstatně rychlejší.



Motor
Vzhledem k tomu, že v nejdelším úseku mají jezdci v kuse sešlápnutý plný 10 vteřin a pouze 58 % okruhu (hodně podprůměrná hodnota) se jede na plný plyn, nejedná se z pohledu motoru o nijak náročný okruh. Ze 14 zatáček se jich jede 5 na druhý rychlostní stupeň v rychlosti kolem 100 km/hod. Na rozdíl od Monaka chybějí ultrapomalé vlásenky, minimální rychlost se zde proto pohybuje kolem 90 km/hod. Motory se po většinu času pohybují v relativně úzkém rozpětí rychlostí od 100 do 250 km/hod, proto jsou voleny převodové stupně blízko sebe pro zajištění optimální výkonnosti sedmirychlostních  převodovek. A jako obvykle na okruhu se spoustou pomalých zatáček je důležitý dobrý točivý moment, aby mohly monoposty vystřelovat ze zatáček.
Vytisknout

Diskuze: Nastavení vozu pro Hungaroring

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Ferrari sa vzdalo služieb Johna Ileya

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud