Akrobatický letec
James Allison se aktivně účastnil britských soutěží v akrobatickém létání ještě v roce 2006. Stoupající pracovní zátěž ve Formuli 1 ho donutila skončit se souvraty, překruty či kubánskými osmičkami ve vzduchu. Přesto však stále rád občas prožene svůj akrobatický letoun Extra 300L, naskytne-li se příležitost.
"Klasifikuje se to od +10 do -10 G, já běžně zvládám +8 G a -5 G. To je dostatečně agresivní. Když nahoru vezmu pasažéry, musím létat jemně, jinak končí zvracením. Je to celkem tvrdé," usmívá se Allison pro F1 Racing.
"Od té doby, co jsem získal práci technického ředitele, jsem už nebyl schopen soutěžit, ale učím létat svého syna, což je mnohem zábavnější. Satisfakce při soutěžích v akrobatickém létání nastává při vědomí, že jste zaletěli opravdu čistou sekvenci a neudělali jste žádnou chybu. Létejte dobře na závodech a budete se cítit jako králové," doporučuje.
James kvůli práci v F1 už moc času nemá, ale kdykoliv se najde příležitost, rád svůj stroj provětrá
(ilustrační foto: bruceair.com)
"Můj otec byl bojový pilot a já jsem jej vždy idolizoval - a do určité míry to stále dělám," hovoří o svém otci Sirovi Johnovi Allisonovi, o hlavním maršálovi letectva, který v letech 2001 - 2004 působil ve Formuli 1 jako provozní ředitel stáje Jaguar Racing.
"Nedokázal jsem si představit zábavnější život, než létat s vojenskými tryskáči, jenže jsem barvoslepý, takže jsem nemohl. Přesto jsem vždy chtěl létat na co nejvyšší výkonnostní úrovni, kterou jsem si mohl dovolit," prozrazuje Allison.
Při prezentaci letošního monopostu Lotus E20 s šéfem týmu Erice Boullierem (uprostřed)
(foto: Andrew Ferraro/Lotus F1 Team)
Bohatá kariéra ve Formuli 1 zdobená mistrovskými tituly
Dost bylo létání, vraťme se k jeho profesionální kariéře ve Formuli 1. James v roce 1991 začal hned po vystudování univerzity pracovat u Benettonu, v roce 1992 se přesunul do Larrousse. "Z nejmenšího z nejmenších v oddělení aerodynamiky v Benettonu jsem se stal šéfem aerodynamiky u Larrousse.
I když abych byl přesný, já jsem představoval celé jejich aerodynamické oddělení. Zůstal jsem u nich až do bankrotu v roce 1994 - naštěstí jsem v Benettonu nenaštval příliš mnoho lidí, takže mě vzali zpět," popisuje sympatický Brit začátky své kariéry ve vrcholovém motosportu.
S týmem sídlícím v Enstone, kam se vrátil, poté zažil jeho zlatou éru. Spolupracoval přitom se známými esy: Rossem Brawnem, Rorym Byrnem, Patem Symondsem či s pilotem Michaelem Schumacherem, který s nimi v roce 1995 získal titul. Tehdy vedl aerodynamické oddělení právě Allison s Nicholasem Tombazisem. Řek v roce 1997 odešel k Ferrari, kde dnes (po tříleté epizodě u McLarenu v letech 2003 - 2006) pracuje jako hlavní designér.
Se závodními piloty Lotusu: s Kimim Räikkönenem (vlevo) a Romainem Grosjeanem (vpravo)
(foto: Andrew Ferraro/LAT Photographic/Lotus F1 Team)
Allison Tombazise k Ferrari následoval v roce 1999, kde "zažil pět velmi šťastných let v Itálii" a další tituly. Do Enstone se opět vrátil v roce 2004 jakožto zástupce technického ředitele týmu Renault, než mu Bob Bell přepustil své místo. V roce 2005 a 2006 jim s úspěšnými vozy R25 a R26 vyjel Fernando Alonso dva tituly v řadě, jeden s desetiválcovým, druhý s osmiválcovým motorem.
Technický ředitel Lotusu se nezdráhá projevovat emoce, jako někteří jeho kolegové z konkurenčních týmů: "Ohromně mě to vzrušuje. Jednou z nejlepších věcí v tomto odvětví je to, že se nejedná o pouhou práci.
Úspěchy či chyby při tom, co děláte, vás strašně pohlcují. Zažíváte skvělý amfiteátr, když každé dva týdny pozorujete, zda to, co jste udělali, k něčemu bylo. Nemůžete tam jen sedět, aniž by to s vámi nehnulo," hodnotí Allison svou současnou pozici.