Zajímavé parametry okruhu v Istanbulu

Petr Hlawiczka, 1. června 2009, 17:30 Google+

Týmy se o víkendu představí na okruhu poblíž Istanbulu, kde se o víkendu jede Velká cena Turecka. Podívejte se na to, čím je tamější okruh zajímavý.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Heidfeld, Nick

Heidfeld, Nick | foto: BMW Motorsport

Sdílejte článek

Trať dlouhá 5 338 m je poměrně nová, v kalendáři Formule 1 se objevila poprvé v roce 2005. Piloty zde uchvacuje zatáčka číslo 8 - dlouhá, levotočivá zákruta se čtyřmi vrcholy. Jedna z nejnáročnějších na projetí ideální stopou generuje největší třecí energii ze všech zatáček v letošním šampionátu a často významně ovlivňuje závodní strategie.

Z pohledu průměrného úhlu zatáčky se řadí na 3. místo v šampionátu, patři tedy k okruhům s nejprudšími zákrutami (průměrný okruh v tomto ohledu převyšuje o 22%). Nejvyšší rychlost dosahovaná na konci rovinky v Istanbulu loni činila 314 km/hod, čímž se řadí rovněž na 3. místo mezi nejrychlejší okruhy v tomto roce. Kvůli nadprůměrnému poloměru zatáček je trať ale až 5. nejrychlejší dle průměrné rychlosti na kolo.



Délka boxové uličky a její profil (zatáčky na jejím vjezdu) vymezují optimální palivovou strategii. Ztráta za průjezd boxy činí na zdejším okruhu 18,5 vteřiny. Dle pořadí nejvíce penalizujících okruhů mu tedy náleží 13. místo. Motory zde spotřebují 2,49 kg paliva na 5 km, což z něj dělá 5. nejnáročnější trať z pohledu spotřeby paliva (průměrná hodnota okruhů letošního seriálu je 2,42 kg/5 km).

Na závěr pár slov k nadmořské výšce, pro týmy se jedná o poměrně důležitou veličinu. Například na okruhu Interlagos si jezdci často stěžují na nedostatek přilnavosti a síly motoru. Piloti si během sezóny totiž zvyknou na určitou úroveň výkonnosti motoru a aerodynamiky, proto jízda v Brazílii ve výšce 750 m n. m. vlivem řidšího vzduchu znatelně obírá motor o sílu, snižuje výkonnost aerodynamiky i chlazení. Ztráty mohou dosahovat dvojnásobku hodnot vyjádřených procenty, mají tak opravdu dopad na celkovou výkonnost vozu. Trať v Istanbul Parku se nachází 125 m n. m. a panuje zde obvykle poměrně nízký tlak kolem 999,75 hPa - síla motorů bude tudíž o něco nižší, než tomu bylo při minulém závodu v Monaku, ale ne až tak, jak tomu je právě v Brazílii.
Vytisknout

Diskuze: Zajímavé parametry okruhu v Istanbulu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Uvolní Daniel Ricciardo příští rok své místo některému z mladších pilotů?

"Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

  • Pátek

    • 1. Trénink (19:30 - 20:30)
    • 2. Trénink (23:00 - 00:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:00)
  • Neděle

    • Závod (20:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mosley, Max

Mosley: Bez čerstvej krvi Formula 1 zahynie

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

  2. FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

  3. "Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud